Abstract
Analizując sposób prezentacji tzw. prowincji (węg. vidék) w filmie węgierskim, można dostrzec kilka wariantów tego zagadnienia. Najbardziej powszechnym, wręcz klasycznym jest ukazanie jej jako stron rodzinnych, miejsca urodzenia. To właśnie stąd bohaterowie filmów wyjeżdżają, uciekają, przenoszą się do wielkiego miasta, by odmienić swoje życie. Niektórzy z nich z premedytacją zrywają rodzinne więzi, dawne kontakty, by całkowicie odciąć się od swoich korzeni, inni z sentymentem będą wspominać lata dzieciństwa. Są też filmy, których fabuła rozgrywa się wyłącznie na prowincji, widz śledzi wtedy charakterystyczne rytuały, zwyczaje. Nie zawsze prowincja, jako przestrzeń jest ukazana bezpośrednio, czasem tylko jako pewien punkt odniesienia, wspomnienie, ale także sposób myślenia, zachowania.
Literaturhinweise
Báron György, Három trilógia. „Filmkultúra” 1992, nr 2.
Báron György, Repríz. „Filmvilág” 1996, nr 4.
Bikácsy Gergely, A kukkoltatók. „Filmvilág” 1986, nr 7.
Górlaczyk Bogdan, Węgierski pakiet. Warszawa, Studio Wydawnicze Familia 2000.
Hirsch Tibor, Reinkarnációink. „Filmvilág” 2002, nr 1.
Kochanowski Jerzy, Węgry. Od ugody do ugody. Warszawa, TRIO 1997.
Kolozsi László, Van másik. „Filmvilág” 2004, nr 12.
Kövesdy Gábor, Recept nélkül. „Filmvilág” 1997, nr 12.
Nemeskürty, A magyar film története. Budapest 1965.
Romsics, Magyarország Története A XX. Században. Budapest 2005.
Schubert Gusztáv, Sose halunk meg. „Filmvilág” 1993, nr 03.
Varga Balázs, (szer.), Magyar filmográfia. Játékfilmek 1931–1998. Budapest 1999.
Veress József, A magyar film története. Budapest 2006.
Żórawski Kazimierz, Samotna Emma, nieszczęsna Böbe. „Kino” 1992, nr 9.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license