Abstract
Refleksję Czesława Miłosza nad fenomenem twórczości Fiodora Dostojewskiego umieszcza autor w kontekście studiów postkolonialnych, zwracając uwagę na prekursorski charakter oraz komplementarność szkiców poety o literaturze rosyjskiej wobec analiz Ewy M. Thompson, przeprowadzonych w jej książce Imperial Knowledge. Russian Literature and Colonialism (tłum. pol. Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm
Literaturhinweise
Miłosz Czesław, Zniewolony umysł. Instytut Literacki, Paryż 1953, s. 236.
Miłosz Czesław, Przypis po latach. W: Rosja. Widzenia transoceaniczne, t. 2 Mosty napowietrzne. Wybór i oprac. B. Toruńczyk, M. Wójciak, M. Nowak-Rogoziński. Warszawa, Wyd. Zeszyty Literackie 2011, s. 129.
Miłosz Czesław, Widzenia nad Zatoką San Francisco. Kraków, Wydawnictwo Literackie 1989, s. 184.
Cavanagh Clare, Wstęp. Tłum. A. Pokojska. W: Cz. Miłosz, Rosja. Widzenia transoceaniczne, t. 1: Dostojewski – nasz współczesny. Wybór i oprac. B. Toruńczyk, M. Wójciak. Warszawa, Wyd. Zeszyty Literackie 2010, s. 6.
Cavanagh Clare, Postkolonialna Polska. Biała plama na mapie współczesnej teorii. Tłum. T. Kuntz. „Teksty Drugie” 2003, nr 2/3.
Skórczewski Dariusz, Polska skolonizowana, Polska zorientalizowana. Teoria postkolonialna wobec „innej Europy”. „Porównania” 2009, nr 6.
Thompson Ewa, Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm. Tłum. A. Sierszulska. Kraków, Universitas 2000.
Czesława Miłosza autoportret przekorny. Rozmowy przeprowadził Aleksander Fiut. Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1988, s. 125.
Miłosz Czesław, A Conversation about Dostoevsky. „Michigan Quarterly Review” 1983, nr 22
Woźny Aleksander, Bachtin. Między marksistowskim dogmatem a formacją prawosławną. Nad studium o Dostojewskim. Wrocław, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej 1993, s. 50–51.
Dostojewski Fiodor, Bracia Karamazow. Tłum. A. Pomorski. Kraków, Wydawnictwo Znak 2009, s. 513–514.
Lednicki Wacław, Dostoevsky and Poland. W: Russia, Poland and the West. Esseys in Literary and Cultural History. Roy Publishers, New York [1954], s. 284–285.
Żakiewicz Zbigniew, Polacy u Dostojewskiego. „Twórczość” 1968, nr 6, s. 86).
Bachtin Michał, Problemy poetyki Dostojewskiego. Tłum. N. Modzelewska. Warszawa, PIW 1970, s. 149.
Miłosz Czesław, Rodzinna Europa. Warszawa, Czytelnik 1990, s. 152.
Gandhi Leela, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne. Tłum. J. Serwański. Posłowie E. Domańska. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie 2008, s. 95–110
Messori Vittorio, Czarne karty Kościoła. Tłum. A. Kajzerek. Katowice, Księgarnia św. Jacka 1998, s. 15–48.
Zdziechowski Marian, Byron i jego wiek. Studia porównawczo-literackie, t. 2: Czechy, Rosja, Polska. Kraków 1897, s. 682.
Gorbaniewska Natalia, Wiersze wybrane 1956–2007. Wybór A. Pomorski. Lublin, Wydawnictwo UMCS 2008, s. 55.
Weiss Tomasz, Romantyczna genealogia polskiego modernizmu. Rekonesans. Warszawa, PIW 1974, s. 146.
Bogusławski Józef, Wspomnienia Sybiraka. „Nowa Reforma” 1896, nr 286.
Dostojewski Fiodor, Wspomnienia z domu umarłych. Gracz . Tłum. Cz. Jastrzębiec-Kozłowski, W. Broniewski. PIW, Warszawa 1987.
Tokarzewski Szymon, Siedem lat katorgi, Warszawa 1907.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license