GORSZY CZY WYCHOWUJE? CZY W ŚREDNIOWIECZU ISTNIAŁA LITERATURA DLA DZIECI? (NA PRZYKŁADZIE KSIĘGI KU POUCZENIU CÓREK GODFRYDA DE LA TOUR LANDRY)
PDF (Język Polski)

Schlagworte

Godfryd de la Tour Landry
literatura średniowieczna
literatura dla dzieci
edukacja dziewcząt

Zitationsvorschlag

Loba, A. (2018). GORSZY CZY WYCHOWUJE? CZY W ŚREDNIOWIECZU ISTNIAŁA LITERATURA DLA DZIECI? (NA PRZYKŁADZIE KSIĘGI KU POUCZENIU CÓREK GODFRYDA DE LA TOUR LANDRY). Porównania, 20(1), 189–198. https://doi.org/10.14746/p.2017.20.12795

Abstract

Księga ku pouczeniu córek (Livre du Chevalier de la Tour Landry pour l’enseignement de ses filles, 1371–1372) Godfryda de la Tour Landry’ego jest dziełem napisanym przez ojca, któremu leży na sercu szczęście i pomyślne małżeństwo jego córek. Trudno pogodzić dydaktyczny zamysł Księgi z jej zawartością, która wydaje się nieprzystosowana dla dziecięcego odbiorcy. Celem mojego artykułu jest zastanowienie się, czy dzieło to można potraktować jako przykład średniowiecznej literatury dla dzieci.

https://doi.org/10.14746/p.2017.20.12795
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Bohler, Danielle. „Père, mère et filles: les gestes du désir dans le Livre du Chevalier de la Tour Landry pour l’enseignement de ses filles“. Cahiers de Recherches Médiévales (XIIe – XVe s.) 4 (1997). S. 71–80.

Boisard, Pierre. „La vie intellectuelle de la noblesse angevine à la fin du XIVe siècle d’après le Chevalier de la Tour Landry”. La Littérature angevine médiévale. Actes du colloque du 22 mars 1980, Université d’Angers, Centre de recherche de littérature et de linguistique de l’Anjou et des Bocages. Maulévrier: Hérault, 1981. S. 135–154.

Boisard Pierre, Régnier-Bohler Danielle. „Geoffroy de La Tour Landry”. Dictionnaire des lettres françaises.

Le Moyen Âge. Éd. G. Hasenohr, M. Zink. Paris: Fayard, 1992. S. 498–499.

De Gendt, Anne Marie. L’Art d’éduquer les nobles damoiselles. Le Livre du Chevalier de la Tour Landry. Paris: Champion, 2003.

De la Tour Landry, Geoffroi. Le Livre du Chevalier de la Tour Landry pour l’enseignement de ses filles. Éd. A. de Montaiglon. Paris: P. Jannet, 1854.

De Voyer de Paulmy d’Argenson Antoine-René, Contant d’Orville André-Guillaume. Mélanges tirés d’une grande bibliothèque, De la lecture des livres françois considérée comme amusement. Première partie. Vol. 4. Paris: Moutard, 1780.

Henky, Danièle. L’Art de la fugue en littérature de jeunesse. Giono, Bosco, Le Clézio, maîtres d’école buissonnière. Bern, Berlin, Bruxelles: Peter Lang, 2004.

Huizinga, Johan. Jesień średniowiecza. Przeł. Tadeusz Brzostowski. Tom 1. Warszawa: PIW, 1967.

Jourdain, Charles. Mémoire sur l’éducation des femmes au Moyen Âge. Paris: Impr. nationale, 1874.

Lambert, Hélène Odile. „L’image de la femme dans le Livre du Chevalier de la Tour Landry pour l’enseignement de ses filles (1372) et dans ses transpositions en langue allemande (1493, 1538)”. Kultureller Austausch und Literaturgeschichte im Mittelalter. Kolloquium im Deutschen historischen Institut Paris, 16.-18.3.1995 organisiert mit Unterstützung von CNRS, D FG, Université François Rabelais à Tours, Freie Universität Berlin, Mission historique française à Göttingen. Éd. I. Kasten, W. Paravicini, R. Pérennec. Sigmaringen: J. Thorbecke, 1998. S. 259–262.

Lanson, Gustave. Histoire de la littérature française. Paris: Librairie Hachette, 1895.

Legrand d’Aussy, Pierre Jean-Baptiste. „Enseignemens du chevalier Geoffroi de la Tour-Landri, à ses filles”. Notices et extraits des manuscrits de la Bibliothèque nationale et autres bibliothèques. T. 5. Paris: Impr. de la République, an VII [1798/1799]. S. 158–166.

Lett, Didier. „Comment parler à ses filles?”. Liens de famille, vivre et choisir sa parenté. Dir. Christiane Klapisch-Zuber. Saint Denis: Presses universitaires de Vincennes, 1990. S. 77–82.

Loba, Anna. „Kobiecym głosem – wokół Księgi ku pouczeniu córek rycerza de La Tour Landry”. Głos kobiecy, głos męski. Obcy w dawnych literaturach romańskich. Red. M. Pawłowska. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2004. S. 9–19.

Loba, Anna. „Czy kobiecie wolno być piękną? O dobrym i złym użyciu kobiecych wdzięków w dydaktyce późnego średniowiecza”. Litteraria Copernicana 2 (6) (2010). S. 120–129.

Loba, Anna. „«Fole amour et fole plaisances». Les procédés parodiques dans Le Livre du Chevalier de la Tour Landry pour l’enseignement de ses filles”. Parodies courtoises, parodies de la courtoisie. Éd. M. Madureira, C. Clamote Carreto, A. Paiva Morais. Paris: Classiques Garnier, 2016. S. 443–454.

Lorcin, Marie-Thérèse. „La relève des générations: sociologie, mythes et réalités”. Revista d’Historia Medieval 5 (1994). S. 13–40.

Powiastki ucieszne a swawolne. Wybór francuskiej literatury narracyjnej XV i XVI w. Przeł. Anna Tatarkiewicz. Wybór i wstęp Krystyna Kasprzyk. Warszawa: PIW, 1963.

Prince, Nathalie. La Littérature de jeunesse. Pour une théorie littéraire. Paris: Armand Colin, 2015.

Régnier-Bohler, Danielle. „Galois, Galoises et la nature du temps: le monde bestourné chez le Chevalier de La Tour Landry”. „Et c’est la fin pour quoy sommes ensemble”. Hommage à Jean Dufournet. Éd. J.-C. Aubailly, E. Baumgartner, F. Dubost et al. Paris: Champion, 1993. S. 1187–1191.

Sobczyk, Agata. L’Érotisme des adolescents dans la littérature française du Moyen Âge. Louvain, Paris: Peeters, Dudley MA, 2008.

Szajnocha, Karol. Jadwiga i J agiełło 1374–1412. Opowiadanie historyczne. T. 2. Lwów: Karol Wild, 1855.

Tricard, Jean. „Le livre du seigneur de la Tour-Landry et ses lecteurs. Hypothèses sur un succès”. Livres de raison, chroniques, terriers… Les passions d’un médiéviste. Limoges: Pulim, 2007. S. 133–147.