Od Stefana Norblina do Mieczysława Bermana. Kilka uwag o okładkach publikacji spod znaku trzech pszczół
Journal cover , volume 37, no. 1, year 2025
PDF (Język Polski)

Ключевые слова

„Rój”
Melchior Wańkowicz
Stefan Norblin
Tadeusz Gronowski
Tadeusz Gronowski, Mieczysław Berman
okładki
projekt

Как цитировать

Krzak-Weiss, K. (2025). Od Stefana Norblina do Mieczysława Bermana. Kilka uwag o okładkach publikacji spod znaku trzech pszczół. Porównania, 37(1), 255–275. https://doi.org/10.14746/por.2025.1.17

Аннотация

Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza wybranych projektów okładkowych wykorzystanych w książkach wydanych przez Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, jedną z czołowych polskich oficyn działających w okresie dwudziestolecia międzywojennego, której współwłaścicielem był Melchior Wańkowicz. Analizie poddane zostały prace czterech artystów najczęściej współpracujących z firmą sygnującą swoje publikacje znakiem trzech pszczół: Stefana Norblina, Tadeusza Gronowskiego, Henryka Nowiny-Czernego oraz Mieczysława Bermana, cieszących się w owym czasie zasłużoną sławą jednych z najciekawszych projektantów graficznych. Wielość oraz różnorodność wykonanych przez nich projektów dowodzi, że kierujący „Rojem” doskonale zdawali sobie sprawę z wpływu jaki na odbiorców wywierać mogła okładka.

https://doi.org/10.14746/por.2025.1.17
PDF (Język Polski)

Библиографические ссылки

Dunin Janusz (2018), Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX wieku, oprac., wstępem poprzedził i podał do druku J. Ladorucki, wyd. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Górski Janusz (2020), Dosłownie. Okładki polskich książek 1944–2019, wyd. 2, Karakter, Kraków.

Katalog Roju 1938 (1938), „Rój”, Warszawa.

Kister Hanna (1980), „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa.

Krupa Barbara (2019), Działalność Roy Publishers w Nowym Jorku w latach 1941–1960 jako kontynuacja tradycji przedwojennego Towarzystwa Wydawniczego „Rój”, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, t. 13, s. 291–309. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.25448730.zbkh.2019.168

Kuncewiczowa Maria (1980), Do „Wróbla” na bigos, w: H. Kister, „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa, s. 185–191.

Okładka książkowa (1930), „Grafika”, nr 2, s. 27–31.

Okopień Jan (2015), Książka wyzwolona 1918–1950, współpraca J. Czarkowska, Inicjał, Warszawa.

Rypson Piotr (2017a), Czerwony monter. Mieczysław Berman: grafik, który zaprojektował polski komunizm, Karakter, Kraków.

Rypson Piotr (2017b), Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Karakter, Kraków.

Sitkiewicz Piotr (2021), Schulz w Roju, „Schulz/Forum”, nr 17–18, s. 153–183.

Słonimski Antoni (1924), Tadeusz Gronowski, „Wiadomości Literackie” nr 8, s. 3.

Straus Jan (2021), Teraz okładka! T. 1-2, Oficyna Kolekcjoner, Warszawa.

Tondel Janusz (2019), Okładki książek i czasopism. Z okresu Młodej Polski oraz międzywojnia od Wyspiańskiego do Strzemińskiego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Wańkowicz Melchior (1968), Wspomnienia wydawcy, „Za i Przeciw”, nr 45, s. 16.

Wittlin Józef (1980) Pegazy na Kredytowej, w: H. Kister, „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa, s. 159–165.

Ziółkowska-Boehm Aleksandra (2009), Dwie prawdy o Roju, w: taż, Na tropach Wańkowicza po latach, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 7–33.