Abstrakt
Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza wybranych projektów okładkowych wykorzystanych w książkach wydanych przez Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, jedną z czołowych polskich oficyn działających w okresie dwudziestolecia międzywojennego, której współwłaścicielem był Melchior Wańkowicz. Analizie poddane zostały prace czterech artystów najczęściej współpracujących z firmą sygnującą swoje publikacje znakiem trzech pszczół: Stefana Norblina, Tadeusza Gronowskiego, Henryka Nowiny-Czernego oraz Mieczysława Bermana, cieszących się w owym czasie zasłużoną sławą jednych z najciekawszych projektantów graficznych. Wielość oraz różnorodność wykonanych przez nich projektów dowodzi, że kierujący „Rojem” doskonale zdawali sobie sprawę z wpływu jaki na odbiorców wywierać mogła okładka.
Bibliografia
Dunin Janusz (2018), Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX wieku, oprac., wstępem poprzedził i podał do druku J. Ladorucki, wyd. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Górski Janusz (2020), Dosłownie. Okładki polskich książek 1944–2019, wyd. 2, Karakter, Kraków.
Katalog Roju 1938 (1938), „Rój”, Warszawa.
Kister Hanna (1980), „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa.
Krupa Barbara (2019), Działalność Roy Publishers w Nowym Jorku w latach 1941–1960 jako kontynuacja tradycji przedwojennego Towarzystwa Wydawniczego „Rój”, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, t. 13, s. 291–309. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.25448730.zbkh.2019.168
Kuncewiczowa Maria (1980), Do „Wróbla” na bigos, w: H. Kister, „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa, s. 185–191.
Okładka książkowa (1930), „Grafika”, nr 2, s. 27–31.
Okopień Jan (2015), Książka wyzwolona 1918–1950, współpraca J. Czarkowska, Inicjał, Warszawa.
Rypson Piotr (2017a), Czerwony monter. Mieczysław Berman: grafik, który zaprojektował polski komunizm, Karakter, Kraków.
Rypson Piotr (2017b), Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Karakter, Kraków.
Sitkiewicz Piotr (2021), Schulz w Roju, „Schulz/Forum”, nr 17–18, s. 153–183.
Słonimski Antoni (1924), Tadeusz Gronowski, „Wiadomości Literackie” nr 8, s. 3.
Straus Jan (2021), Teraz okładka! T. 1-2, Oficyna Kolekcjoner, Warszawa.
Tondel Janusz (2019), Okładki książek i czasopism. Z okresu Młodej Polski oraz międzywojnia od Wyspiańskiego do Strzemińskiego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Wańkowicz Melchior (1968), Wspomnienia wydawcy, „Za i Przeciw”, nr 45, s. 16.
Wittlin Józef (1980) Pegazy na Kredytowej, w: H. Kister, „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa, s. 159–165.
Ziółkowska-Boehm Aleksandra (2009), Dwie prawdy o Roju, w: taż, Na tropach Wańkowicza po latach, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 7–33.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Krzak-Weiss

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
