Takemitsu Tōru i jego muzyka – czy aby na pewno japońska?
PDF
EPUB
MOBI

Słowa kluczowe

Takemitsu Tōru
muzyka japońska
współcześni japońscy kompozytorzy
estetyka w muzyce japońskiej
sawari
ma

Jak cytować

Wolniak, M. (2016). Takemitsu Tōru i jego muzyka – czy aby na pewno japońska?. Porównania, 18, 283–304. https://doi.org/10.14746/p.2016.18.10719

Abstrakt

Takemitsu Tōru jest jednym z najbardziej znaczących kompozytorów japońskich dwudziestego wieku. W artykule opisane zostały jego kariera, twórczość oraz inspiracje. Kompozytor zasłynął z łączenia elementów tradycyjnej muzyki japońskiej z zachodnią kompozycją. Styl ten nie zawsze jednak był jego znakiem rozpoznawczym, a powstał dopiero po latach poszukiwań i rozważań na temat estetyki i teorii muzyki. W ostatniej części artykułu przedstawiona została estetyka twórczości Takemitsu, która podkreśla jego, odmienny do zachodniego, japoński sposób pojmowania muzyki.

https://doi.org/10.14746/p.2016.18.10719
PDF
EPUB
MOBI

Bibliografia

Burt Peter. The Music of Tōru Takemitsu. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Dunlap Matthew. A performer’s guide to Tōru Takemitsu’s In the woods. Tallahassee: Florida State Univerity, 2008.

Fujii Koichi. „Chronology of early electroacoustic music in Japan: What types of source materials are available?”. Organised Sound, vol. 9, no. 1 (Kwiecień, 2004).

Gianmario Borio. „Music Facing Up to Silence”. Writings on Tōru Takemitsu. Red. Galliano Luciana. Pawia: Pavia University Press, 2010.

Holderer Michael J. Japanese Western Classical Music from the Meiji to the Modern Era. Austin: The University of Texas, 2009.

Holmes Thomas. Electronic and Experimental Music (3rd edition). Nowy Jork: Taylor & Francis, 2008.

Hughes Allen. „Concert: Takemitsu, Tashi and Ozawa”. New York Times (1997).

James Joyce, Finneganów tren. Tłum. Krzysztof Bartnicki. Kraków: Wydawnictwo i Księgarnia Korporacja Ha!art, 2012.

Kusahara Machiko. „Orgins of Japanese media art- artist embracing technology from 1950’s to early 1970’s”. Odczyt z <http://isea2011.sabanciuniv.edu/paper/origins-japanese-media-art-%E2%80%93-artists-embracing-technology-1950s-early-1970s>

Music from the Movies: Tōru Takemitsu. Reż. Charlotte Zwerin. Sony Classical Essential Classics, 1994.

Robinson Elizabeth. Voice, Itinerant, and Air: A Performance and Analytical Guide to the Solo Flute Works of Toru Takemitsu. Municie: Ball State Univeristy, 2011.

Sakamoto Mikiko. Takemitsu and the Influence of ‘Cage Shock’: Transforming the Japanese Ideology into Music. Lincoln: University of Nebraska, 2001.

Sakata Lorraine. „The comperative analysis od sawari on the shamisen”. Ethnomusicology, vol. 10 no. 2 (Maj 1966).

Schaeffer Pierre. À la recherche d’une musique concrète. Paryż: Seuil, 1952.

Takemitsu Tōru. Ki no kagami, Sōgen no kagami (Lustro drzewa lustro trawy). Tōkyō: Shinchōsha, 1975.

Takemitsu Tōru. Tōi Yobigoe no Kanata e (Za Dalekimi Zawołaniami). Tōkyō: Shinchōsha, 1996.

Takemitsu Tōru. Confronting Silence: Selected Wraitings. Tłum. KakudoY., Glasgow G. Berkley: Fallen Leaf Press, 1995.

Takemitsu Tōru. „Contemporary Music in Japan”. Perspectives of New Music, vol. 27 no. 2 (1989).

Takemitsu Tōru. „Mirrors”. Perspetives of New Music vol. 30 no.1 (1992). Tłum. Adachi S., Reynoldss R.

Takemitsu Tōru, Ogawa Seiji. Ongaku (Muzyka). Tōkyō: Shinchōsha, 1981.

Takemitsu Tōru. Ongaku o Yobimasu Mono (Przywołując muzykę). Tōkyō: Shinchōsha, 1985.

Takemitsu Tōru, Cronin Tania, Tann Hilary. „Afterword”. Perspectives of New Music, vol. 27 no. 2 (Summer 1989).

Tezuka Miwako. „Experimentation and Tradition: The Avant-Garde Play Pierrot Lunaire by Jikken Kōbō and Takechi Tetsuji”, Art Journal, vol. 70 No. 3 (2011).

Tōru Takemitsu. „Toru Takemitsu: My music is like a garden, and I am the gardener” [Takemitsu Toru: Moja muzyka jest ogrodem a ja jestem ogrodnikiem]. Wywiad przeprowadzony przez Karsten Witt. Wiedeń, 4.11.1993, Soundtrack! Magazine, 1996.