Abstrakt
Takemitsu Tōru jest jednym z najbardziej znaczących kompozytorów japońskich dwudziestego wieku. W artykule opisane zostały jego kariera, twórczość oraz inspiracje. Kompozytor zasłynął z łączenia elementów tradycyjnej muzyki japońskiej z zachodnią kompozycją. Styl ten nie zawsze jednak był jego znakiem rozpoznawczym, a powstał dopiero po latach poszukiwań i rozważań na temat estetyki i teorii muzyki. W ostatniej części artykułu przedstawiona została estetyka twórczości Takemitsu, która podkreśla jego, odmienny do zachodniego, japoński sposób pojmowania muzyki.
Bibliografia
Burt Peter. The Music of Tōru Takemitsu. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Dunlap Matthew. A performer’s guide to Tōru Takemitsu’s In the woods. Tallahassee: Florida State Univerity, 2008.
Fujii Koichi. „Chronology of early electroacoustic music in Japan: What types of source materials are available?”. Organised Sound, vol. 9, no. 1 (Kwiecień, 2004).
Gianmario Borio. „Music Facing Up to Silence”. Writings on Tōru Takemitsu. Red. Galliano Luciana. Pawia: Pavia University Press, 2010.
Holderer Michael J. Japanese Western Classical Music from the Meiji to the Modern Era. Austin: The University of Texas, 2009.
Holmes Thomas. Electronic and Experimental Music (3rd edition). Nowy Jork: Taylor & Francis, 2008.
Hughes Allen. „Concert: Takemitsu, Tashi and Ozawa”. New York Times (1997).
James Joyce, Finneganów tren. Tłum. Krzysztof Bartnicki. Kraków: Wydawnictwo i Księgarnia Korporacja Ha!art, 2012.
Kusahara Machiko. „Orgins of Japanese media art- artist embracing technology from 1950’s to early 1970’s”. Odczyt z <http://isea2011.sabanciuniv.edu/paper/origins-japanese-media-art-%E2%80%93-artists-embracing-technology-1950s-early-1970s>
Music from the Movies: Tōru Takemitsu. Reż. Charlotte Zwerin. Sony Classical Essential Classics, 1994.
Robinson Elizabeth. Voice, Itinerant, and Air: A Performance and Analytical Guide to the Solo Flute Works of Toru Takemitsu. Municie: Ball State Univeristy, 2011.
Sakamoto Mikiko. Takemitsu and the Influence of ‘Cage Shock’: Transforming the Japanese Ideology into Music. Lincoln: University of Nebraska, 2001.
Sakata Lorraine. „The comperative analysis od sawari on the shamisen”. Ethnomusicology, vol. 10 no. 2 (Maj 1966).
Schaeffer Pierre. À la recherche d’une musique concrète. Paryż: Seuil, 1952.
Takemitsu Tōru. Ki no kagami, Sōgen no kagami (Lustro drzewa lustro trawy). Tōkyō: Shinchōsha, 1975.
Takemitsu Tōru. Tōi Yobigoe no Kanata e (Za Dalekimi Zawołaniami). Tōkyō: Shinchōsha, 1996.
Takemitsu Tōru. Confronting Silence: Selected Wraitings. Tłum. KakudoY., Glasgow G. Berkley: Fallen Leaf Press, 1995.
Takemitsu Tōru. „Contemporary Music in Japan”. Perspectives of New Music, vol. 27 no. 2 (1989).
Takemitsu Tōru. „Mirrors”. Perspetives of New Music vol. 30 no.1 (1992). Tłum. Adachi S., Reynoldss R.
Takemitsu Tōru, Ogawa Seiji. Ongaku (Muzyka). Tōkyō: Shinchōsha, 1981.
Takemitsu Tōru. Ongaku o Yobimasu Mono (Przywołując muzykę). Tōkyō: Shinchōsha, 1985.
Takemitsu Tōru, Cronin Tania, Tann Hilary. „Afterword”. Perspectives of New Music, vol. 27 no. 2 (Summer 1989).
Tezuka Miwako. „Experimentation and Tradition: The Avant-Garde Play Pierrot Lunaire by Jikken Kōbō and Takechi Tetsuji”, Art Journal, vol. 70 No. 3 (2011).
Tōru Takemitsu. „Toru Takemitsu: My music is like a garden, and I am the gardener” [Takemitsu Toru: Moja muzyka jest ogrodem a ja jestem ogrodnikiem]. Wywiad przeprowadzony przez Karsten Witt. Wiedeń, 4.11.1993, Soundtrack! Magazine, 1996.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license