Abstrakt
Artykuł proponuje lekturę powieści Ivo Andrićia Most na rzece Drnie (1945), kładąc specjalny nacisk na ekonomię wypowiedzi i (re)konstrukcję opowieści (mitu) produkowanej na poziomie autorskiej intencji z perspektywy różnych natywnych informatorów. To dowodzi, że pozycja kolonialnego podmiotu/przedmiotu w powieści, wypowiedziana i uwydatniona przez Andricia, może być najlepiej odczytana z perspektywy post-kolonialnej. W ten sposób otwierają się dwie możliwości czytania Andrićia i, w ogóle, południowosłowiańskiej narracji stereotypi-zowanej jako przestrzeń imperialnych/kolonialnych gier władzy. Drugi jest konsekwencją po-przedniego założenia i zawłaszczenia historycznych realiów, które rządzą przestrzenią narracji w związku z różnymi wtórnymi naturalizacjami tekstu(ów). Nacisk zostaje tu położony na powieści Andrićia. Jednakże czytanie konstrukcji tekstu otwiera również drogę do ponownego odczytania innych „historycznych“ powieści oraz ich ideologicznych konstruktów w południowo-słowiańskim i szerzej środkowo-wschodnioeuropejskim kontekście/dyskursie.
Bibliografia
Bakhtin Mihail. The Dialogic Imagination: Four Essays by M.M. Bakhtin. Ed. Michael Holquist. Trans. Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin: University of Texas Press, 1981.
Benjamin Walter. One-Way Street. Trans. E. Jephcott and K. Shorter. London: New Left Books, 1979.
Bhaba K. Homi. The Location of Culture. London: Routledge, 1994.
Eco Umberto. Interpretation and Overinterpretation. London: Cambridge University Press, 1992.
Foucault Michel. Power/Knowledge: Selected Inteviews and Other Writings, 1972–1977. Ed. Colin Gordon. New York: Pantheon, 1980.
Frye Northop. The Anatomy of Criticism. Four Essays. Princeton: Princeton University Press, 1957.
Hamilton Paul. Historicism. London: Routledge 2002.
Iser Wolfgang. Prospecting. From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1989.
Jackson Robert de Jeger. Historical Criticism and the Meaning of the Text. London: Routledge, 1989.
Munslow Alun. Deconstructing History. Second Edition. London: Routledge, 2006.
Spivak Gayatri Chakravorty. A Critique of Postcolonial Reason: Towards a History of Vanishing Presence. Boston: Harvard University Press, 1999.
Todorova Maria. Imagining the Balkans. Oxford and New York: Oxford Univerity Press. Updated Edition, 2009.
White Hayden. The Tropics of Discourse: Essays in Cultural Criticism. Baltimore: John Hopkins University Press, 1978.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license