Abstrakt
W artykule poddaje się analizie alternatywne koncepcje postmodernizmu opracowane przez filozofów latynoamerykańskich – transnowoczesności Enrique Dussela i dekolonizacji Waltera Mignolo oraz Rolando Vázqueza, które zostały oparte na krytyce europocentryzmu. Kolejnym aspektem tekstu jest analiza kolonialnego charakteru kulturologicznej koncepcji Johanna Herdera, w której Ukraina została skonstruowana jako europejski „Inny”. W artykule stwierdza się konieczność włączenia Ukrainy do dialogu alternatywnych praktyk postkolonialnych, które rozpościerają się horyzontalnie, na peryferii, od Ameryki Łacińskiej do Europy Wschodniej.
Bibliografia
Editor's Column: The End of Postcolonial Theory? A Roundtable with Sunil Agnani, Fernando Coronil, Gaurav Desai, Mamadou Diouf, Simon Gikandi, Susie Tharu and Jennifer Wenzel, "PMLA" 2007, Vol. 122, nr 3, s. 633-651.
Bonnie Thomas, Francophone postcolonial studies: past, present and future, "Postcolonial Studies" 2010, Vol. 13, nr 2, s. 223-227.
Hargreaves Alec G., Murphy David, Introduction: New Directions in Postcolonial Studies, "Journal of Postcolonial Writing" 2008, Vol. 44, nr 3, s. 221-225.
Martins Ana Margarita Dias, Gender and the "postcolonial exotic", "The Journal of Commonwealth Literature" 2013, Vol. 48, nr 1, s. 153.
Dûssel Enrique, Po tu storonu evropocentrizma: Мirosistema i predely modernosti. „Perekrëstki. Žurnal issledovanij vostočnoevropejskogo pograniččâ” 2008, nr 1, s. 151.
Dussel Enrique, Transmodernity and Interculturality: An Interpretation from the Perspective of Philosophy of Liberation. „Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World” 2012, Vol. 1, nr 3, s. 33.
Mignolo Walter, Vázquez Rolando, Decolonial AestheSis Colonial Wounds Decolonial Healings, „Social Text.htm”, http://socialtextjournal.org/periscope_article/decolonial-aesthesis-colonial-woundsdeco lonial-healings/ (data dostępu: 27.11.2014).
Decolonial Aesthetics (I), http://transnationaldecolonialinstitute.wordpress.com/decolonial-aes thetics/ (data dostępu: 27.11.2014).
Tlostanova Madina, Postkolonialаlnaâ teoriâ, dekolonialnyj vybor i osvoboždenie êstezisa, http://e-nota bene.ru/ca/article_141.html (data dostępu: 10.12.2014).
Dussel Enrique, Europe, Modernity, and Eurocentrism. „Nepantla: Views from South” 2000, Vol. 1, nr 3, s. 466.
Spanos William V.. Heidegger’s Parmenides: Greek Modernity and Classical Legacy. „Journal of Modern Greek Studies” 2001, Vol. 9, s. 91.
Herder Johann Gottfried, Dziennik mojej podróży z roku 1769. Przeł. T. Namowicz. Olsztyn, Borussia 2002, s. 63.
Hegel Georg, Wykłady o filozofii dziejów. Przeł. A. Zieleńczyk. Warszawa, PWN 2011, s. 115.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license