Abstrakt
Celem artykułu jest określenie głównych tendencji w prezentacji literatury serbskiej w Ukrainie w ciągu ostatnich dwudziestu lat, prześledzenie środków i sposobów formowania korpusu przetłumaczonej literatury serbskiej, określenie czynników wywierających wpływ na recepcję piśmiennictwa serbskiego w Ukrainie, również zmian zachodzących w działalności tłumaczeniowej, strategiach wydawniczych, formach prezentacji przetłumaczonych wydań. Przekład w tym należy traktować jako klucz do zrozumienia innego narodu, jako klucz do identyfikacji i jednocześnie jako zwierciadło, w którym czytelnik widzi nie tylko odbicie Innego, ale też szuka własnej twarzy.
Bibliografia
Ajdačić Dejan et al. Serbski folklor i literatura v ukrainskyh perekladah i doslidzhenniah. 1837-2004. Kyiv: NBUV, 2005.
Ajdačić, Dejan. „Mnogoglasje ukrajinskog portala LitAkcent o savremenoj književnosti”. Srpska književnost u ukrajinskom LitAkcentu. Ur. D. Ajdačić. Beograd: Alma, Kulturna mreža “Projekat Rastko”, 2015. P. 9-20.
Ajdačić Dejan, ured. Srpska književnost u ukrajinskom LitAkcentu. 2. dop. izd. Beograd: Alma; Kijev: Tempora, 2017.
Ajdačić, Dejan.”Ukrajinska srbistika – istraživači folklora i književnosti”. Slavistika 11 (2007). P. 333-344.
Ajdačić, Dejan. “Ukrajinski pereklady ta perekladachi serbskoji literatury”. Slavistychni doslidzhennia: folklorystychni, literaturoznavchi, movoznavchi. Kyiv: VPC ”Kyivskyj universytet”, 2010. P. 13-32.
Ajdačić, Dejan. “Ukrajinski prevodioci srpske književnosti”. Slavistika 9 (2005). P. 372-380.
Lobur Nadiya, Motornyi Volodymyr, Tatarenko Alla. “Mosty mizhkulturnoji spivpraci: z perekladackogo dosvidu kafedry slovianskoji filologiji Frankovogo universytetu”. Komparatyvni doslidzhennia slovianskyh mov i literatur: Pamiati akademika Leonida Bulakhovskogo 24 (2014). P. 323-331.
Nakhlik, Olesya. “Recept zberezhennia osobystoji ta nacionalnoji svobody vid polskogo pysmennyka Andzheja Bobkovskogo: ukrajinska recepcija vojennoho shchodennyka Vijna i spokij”. Kyivski polonistychni studii XXIV (2014). P. 520-528.
Nakhlik, Olesya. “Ukrajinska percepciia ta recepciia prozy Cheslava Milosha“. Kyivski polonistychni studii XVI (2010). P. 443-457.
Ostapchuk, Viktoriya. “Ukrajinski pereklady Vislavy Shymborskoji jak recepcija: komparatyvnyi vymir”. Sultanivski chytannia 5 (2016). P. 118-127.
Paščenko, Jevgenij. “Ukrajinska recepcija hrvatske i srpske književnosti tranzicijskog razdoblja”. Tranzicija i kulturno pamćenje. Ured.V. Karlić, S. Šakić, D. Marinković. Zagreb: Srednja Evropa, 2017. P. 81-92.
Paščenko, Jevgenij. Ukrajinsko-hrvatske književne poredbe. Split: Književni krug, 2010.
Paščenko, Jevgenij. Ukrajinsko-srpske veze u doba baroka. Banja Luka: KPUU Taras Ševčenko, 2004.
Savenets, Andriy. Poezija v perekladi: “ukrajinska” Shymborska. Lublin – Zhytomyr: Polissia, 2006.
Shchur, Oksana. “Balkanskyj nerv: knyzhky pro vijnu v ukrajinskyh perekladah“. 2015. Web. 29.03.2018. <http://litakcent.com/2015/07/23/balkanskyj-nerv-knyzhky-pro-vijnu-v-ukrajinskyh-perekladah>
Tatarenko, Ala. “Magično kruženje knjiga: Danilo Kiš u Ukrajini”. Krajina 1 (2001). P. 155-161.
Tatarenko, Ala. “Milorad Pavić i njegovi ukrajinski čitaoci”. Letopis Matice srpske 478. 4 (2006). P. 690-699.
Tatarenko, Ala. “Susret kultura na granici milenijuma ili Ukrajinski izlet srpske književnosti”. Sveske 64 (2002). P. 137-143.
Tatarenko, Alla. “Recepcija tvorchosti Milorada Pavycha v Ukrajini”. Problemy slovianoznavstva 53 (2003). P. 113-119.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license