TWÓRCA W DOBIE INTERNETU. NA PRZYKŁADACH POLSKIEJ E-LITERATURY
PDF

Słowa kluczowe

Internet
literatura elektroniczna
mit artysty
autor
twórca

Jak cytować

Winiecka, E. (2019). TWÓRCA W DOBIE INTERNETU. NA PRZYKŁADACH POLSKIEJ E-LITERATURY. Porównania, 23(2), 13–33. https://doi.org/10.14746/p.2018.23.18693

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest prezentacji przemian mitów artysty w literaturze elektronicznej. Przedmiotem badań jest tu wyłącznie przestrzeń Internetu oraz zjawiska literackie, rozwijające się przy użyciu narzędzi cyfrowych. Autorka szuka odpowiedzi na pytanie, czy i jak funkcjonują w tej nowej technologicznej i kulturowej, a także komunikacyjnej rzeczywistości wywodzące się jeszcze z modernizmu mity literackie artysty oraz jakie nowe wzorce autorstwa pojawiają się w ich miejsce. Realizowane w przestrzeni polskiego Internetu postawy, obserwowane na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, autorka omawia na przykładach twórcy i teoretyka literatury Zenona Fajfera, cyberpoety i filozofa Romana Bromboszcza oraz dwóch projektów grupowych: działalności Hubu Wydawniczego Rozdzielczość Chleba (zakończonej w październiku 2018 roku) oraz utworu Piksel Zdrój, zainicjowanego i koordynowanego przez Mariusza Pisarskiego. Szkic ma charakter wstępnych ustaleń, które – także ze względu na naturę medium internetowego – podlegać muszą dalszym modyfikacjom.

https://doi.org/10.14746/p.2018.23.18693
PDF

Bibliografia

Ascott, Roy. „From Appearance to Apparition: Communication and Culture in the Cybersphere”. Leonardo Electronic Almanac, I. 2. October 1993. Web. 11.07.2018.

Bazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon. „Liberatura czyli dziura w sieci”. Seria III: ePublikacje Instytutu INiB UJ. Red. M. Kocójowa, Nr 1. INFORMACJA O OBIEKTACH KULTURY I INTERNET 2005. Web. 11.07.2018.

Bieszczad, Liliana. „Sztuka w epoce cybernetycznej; pomiędzy estetyzacją rzeczywistości a ontologizacją sztuki”. Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 1999. S. 99-102.

Bromboszcz, Roman. „PC-net. Współpraca heterarchiczna w projektach artystycznych”. Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje. Red. M. Górska-Olesińska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012. S. 265-271.

Celiński, Piotr. „Renesansowe korzenie cyfrowego zwrotu”. Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe Media / Kultura 2.0. Red. A. Radomski, R. Bomba. Lublin: E-Naukowiec, 2013a. S. 13-36.

Celiński, Piotr. Postmedia: cyfrowy kod i bazy danych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie, 2013b.

Dillenbourgh Pierre et al. „The evolution of research on collaborative learning”. Learning in Humans and Machine: Towards an interdisciplinary learning science. Red. E. Spada, P. Reiman. Oxford: Elsevier, 1996. S. 189-211.

Ha!art. Web. 12.07.2018. <http://www.ha.art.pl/piksel_lira/o_warsztatach.html>

Kluszczyński, Ryszard Waldemar. „Jednostka – grupa – sieć. Przemiany awangardowych strategii twórczych”. Wiek awangardy. Red. L. Bieszczad. Kraków: Universitas, 2006. S. 143-160.

Kluszczyński, Ryszard Waldemar. Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2011.

Manifest v. 1.8. Web. 11.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/manifest>

Manifest poezji cybernetycznej. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/root/manifest.html>

Manovich, Lev. „Estetyka postmedialna”. Przeł. Ewa Wójtowicz. Redefinicja pojęcia sztuka. Ponowoczesność i wielokulturowość. Red. J. Dąbkowska-Zydroń. Poznań: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, 2006. S. 105-116.

Onak, Leszek. Bletka z balustrady. Web. 12.07.2018. <http://www.ha.art.pl/bletka-z-balustrady/>

Onak Leszek, Podgórni Łukasz. Wgraa. Web. 12.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/wgraa/>

Pająk, Andrzej. „Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże”. Techsty 5 (2008). Web. 10.07.2018.

Pawlicka, Urszula, „Neofuturyzm, czyli co ma Jasieński do iPada”. Web. 14. 07. 2018.

piksel zdrój. Web. 13.07.2018. <http://ha.art.pl/piksel-zdroj/credits.html>

Pisarski, Mariusz. Wstęp do teorii cyberżulerstwa. Web. 10.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/wstep-do-teorii-cyberzulerstwa/>

Podgórni, Łukasz. cmn_krg. Web. 11.07.2018a. <https://rozdzielchleb.pl/cmn_krg/>

Podgórni, Łukasz. PLR. Generatywna historia polski pisana comic sansem. Web. 11.07.2018b. <https://rozdzielchleb.pl/plr/>

Poezja cybernetyczna – samookreślenie. Web. 11.07.2018. <http://perfokarta.net/root/samookreslenie.html>

Przybyszewska, Agnieszka. „E-liberatura”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 1-2 (2007). S. 192-208.

Przybyszewska, Agnieszka. Literackość dzieła literackiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

Puldzian Płucienniczak, Piotr. Booms. Web. 11.07.2018a. <https://rozdzielchleb.pl/booms/>

Puldzian Płucienniczak, Piotr. „Rozdzielczość Chleba znajduje się na terenie państwa Internet, czyli o hierarchii i dystrybucji”. Web. 11.07.2018b. <https://issuu.com/biuro/docs/biuro13_politykakulturalna/38>

Ranocchi, Emiliano. „Liberatura między awangardą i tradycją. Bilans pierwszego dziesięciolecia”. Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje. Red. M. Górska-Olesińska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012. S. 19-36.

System dedukcyjny poezji cybernetycznej. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/root/manifest_2.0.html>

Wakat. Web. 13.07.2018. <http://wakat.sdk.pl/kooperatyw-tworczy-piksel-zdroj-o-sobie-i-wzajemnej-milosci/>

Zawojski, Piotr. „Cybersztuka jako awangarda naszych czasów”. Wiek awangardy. Red. L. Bieszczad. Kraków: Universitas, 2006. S. 161-172.

zbiornik z personelem. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/personel/>

// roman bromboszcz // cyberpoetry // objects // graphics // öbö ść web page with graphics // objects // cyberpoetry. Web. 11.07.2018.