Abstrakt
Artykuł poświęcony jest prezentacji przemian mitów artysty w literaturze elektronicznej. Przedmiotem badań jest tu wyłącznie przestrzeń Internetu oraz zjawiska literackie, rozwijające się przy użyciu narzędzi cyfrowych. Autorka szuka odpowiedzi na pytanie, czy i jak funkcjonują w tej nowej technologicznej i kulturowej, a także komunikacyjnej rzeczywistości wywodzące się jeszcze z modernizmu mity literackie artysty oraz jakie nowe wzorce autorstwa pojawiają się w ich miejsce. Realizowane w przestrzeni polskiego Internetu postawy, obserwowane na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, autorka omawia na przykładach twórcy i teoretyka literatury Zenona Fajfera, cyberpoety i filozofa Romana Bromboszcza oraz dwóch projektów grupowych: działalności Hubu Wydawniczego Rozdzielczość Chleba (zakończonej w październiku 2018 roku) oraz utworu Piksel Zdrój, zainicjowanego i koordynowanego przez Mariusza Pisarskiego. Szkic ma charakter wstępnych ustaleń, które – także ze względu na naturę medium internetowego – podlegać muszą dalszym modyfikacjom.
Bibliografia
Ascott, Roy. „From Appearance to Apparition: Communication and Culture in the Cybersphere”. Leonardo Electronic Almanac, I. 2. October 1993. Web. 11.07.2018.
Bazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon. „Liberatura czyli dziura w sieci”. Seria III: ePublikacje Instytutu INiB UJ. Red. M. Kocójowa, Nr 1. INFORMACJA O OBIEKTACH KULTURY I INTERNET 2005. Web. 11.07.2018.
Bieszczad, Liliana. „Sztuka w epoce cybernetycznej; pomiędzy estetyzacją rzeczywistości a ontologizacją sztuki”. Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 1999. S. 99-102.
Bromboszcz, Roman. „PC-net. Współpraca heterarchiczna w projektach artystycznych”. Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje. Red. M. Górska-Olesińska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012. S. 265-271.
Celiński, Piotr. „Renesansowe korzenie cyfrowego zwrotu”. Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe Media / Kultura 2.0. Red. A. Radomski, R. Bomba. Lublin: E-Naukowiec, 2013a. S. 13-36.
Celiński, Piotr. Postmedia: cyfrowy kod i bazy danych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie, 2013b.
Dillenbourgh Pierre et al. „The evolution of research on collaborative learning”. Learning in Humans and Machine: Towards an interdisciplinary learning science. Red. E. Spada, P. Reiman. Oxford: Elsevier, 1996. S. 189-211.
Ha!art. Web. 12.07.2018. <http://www.ha.art.pl/piksel_lira/o_warsztatach.html>
Kluszczyński, Ryszard Waldemar. „Jednostka – grupa – sieć. Przemiany awangardowych strategii twórczych”. Wiek awangardy. Red. L. Bieszczad. Kraków: Universitas, 2006. S. 143-160.
Kluszczyński, Ryszard Waldemar. Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2011.
Manifest v. 1.8. Web. 11.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/manifest>
Manifest poezji cybernetycznej. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/root/manifest.html>
Manovich, Lev. „Estetyka postmedialna”. Przeł. Ewa Wójtowicz. Redefinicja pojęcia sztuka. Ponowoczesność i wielokulturowość. Red. J. Dąbkowska-Zydroń. Poznań: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, 2006. S. 105-116.
Onak, Leszek. Bletka z balustrady. Web. 12.07.2018. <http://www.ha.art.pl/bletka-z-balustrady/>
Onak Leszek, Podgórni Łukasz. Wgraa. Web. 12.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/wgraa/>
Pająk, Andrzej. „Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże”. Techsty 5 (2008). Web. 10.07.2018.
Pawlicka, Urszula, „Neofuturyzm, czyli co ma Jasieński do iPada”. Web. 14. 07. 2018.
piksel zdrój. Web. 13.07.2018. <http://ha.art.pl/piksel-zdroj/credits.html>
Pisarski, Mariusz. Wstęp do teorii cyberżulerstwa. Web. 10.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/wstep-do-teorii-cyberzulerstwa/>
Podgórni, Łukasz. cmn_krg. Web. 11.07.2018a. <https://rozdzielchleb.pl/cmn_krg/>
Podgórni, Łukasz. PLR. Generatywna historia polski pisana comic sansem. Web. 11.07.2018b. <https://rozdzielchleb.pl/plr/>
Poezja cybernetyczna – samookreślenie. Web. 11.07.2018. <http://perfokarta.net/root/samookreslenie.html>
Przybyszewska, Agnieszka. „E-liberatura”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 1-2 (2007). S. 192-208.
Przybyszewska, Agnieszka. Literackość dzieła literackiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
Puldzian Płucienniczak, Piotr. Booms. Web. 11.07.2018a. <https://rozdzielchleb.pl/booms/>
Puldzian Płucienniczak, Piotr. „Rozdzielczość Chleba znajduje się na terenie państwa Internet, czyli o hierarchii i dystrybucji”. Web. 11.07.2018b. <https://issuu.com/biuro/docs/biuro13_politykakulturalna/38>
Ranocchi, Emiliano. „Liberatura między awangardą i tradycją. Bilans pierwszego dziesięciolecia”. Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje. Red. M. Górska-Olesińska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012. S. 19-36.
System dedukcyjny poezji cybernetycznej. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/root/manifest_2.0.html>
Wakat. Web. 13.07.2018. <http://wakat.sdk.pl/kooperatyw-tworczy-piksel-zdroj-o-sobie-i-wzajemnej-milosci/>
Zawojski, Piotr. „Cybersztuka jako awangarda naszych czasów”. Wiek awangardy. Red. L. Bieszczad. Kraków: Universitas, 2006. S. 161-172.
zbiornik z personelem. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/personel/>
// roman bromboszcz // cyberpoetry // objects // graphics // öbö ść web page with graphics // objects // cyberpoetry. Web. 11.07.2018.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license