Abstrakt
Niniejszy artykuł koncentruje się na obecności wyobraźni mitologicznej w twórczości jednego z najwybitniejszych malarzy powojennych. Autorka podejmuje w nim próbę zdefiniowania mitu obecnego w dziełach Andrzeja Wróblewskiego powstałych w latach czterdziestych i pięćdziesiątych. Zwraca uwagę na trzy możliwe sposoby jego odczytania. Stąd omówieniom poddaje mit orficki, mit odrzuconego artysty oraz mit nowego kosmosu. Interpretacja sztuki Andrzeja Wróblewskiego skierowana jest dodatkowo na omówienie kilku problemów, między innymi: statusu jego obrazów we współczesnej krytyce, rewersów biografii artystycznej, a także języków modernizmu, jakie od lat pięćdziesiątych funkcjonują w opowieściach o malarzu.
Bibliografia
Całek, Anita. Biografia naukowa. Od koncepcji do narracji: interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Chomiuk, Aleksandra. „Biomitografie Henryka Sienkiewicza”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica IV (2016). S. 68-81.
Czermińska, Małgorzata. Autobiografia i powieść, czyli pisarz i jego pisarze. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1987.
Czermińska Małgorzata. Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyzwanie, wyznanie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2000.
Cieślak, Robert. Widzenie Różewicza. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.
Dimitrijević, Branislav. „Folklor, nowoczesność i śmierć. Wizyta Wróblewskiego w Jugosławii”. Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Red. M. Ziółkowska, W. Grzybała. Warszawa: Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag, 2014. S. 482-525.
Eliade, Mircae. Aspekty mitu. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1998.
Herbert, Zbigniew. „H.E.O.”, Polonistyka 2 (1997). S. 101.
Jaworski, Marcin. „Różewicz i Bruegel. Raz jeszcze o miejscu poety po końcu poezji oraz o «Opowiadaniu dydaktycznym»”. Literatura i sztuka. Tom 2. Tadeusz Różewicz i obrazy. Red. A. Stankowska, M. Śniedziewska, M. Telicki. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2015. S. 239-249.
Juszczak, Wiesław. Poeta i mit. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2014.
Michalski, Jan. Chłopiec na żółtym tle. Teksty o Andrzeju Wróblewskim. Kraków: Galeria Zderzak, 2009.
Michalski, Jan. Andrzej Wróblewski nieznany. Kraków: Galeria Zderzak, 1993. Web. 20.01.2019. <http://zderzak.pl/oferta-wroblewski.html>.
Nadel, Ira Bruce. Biography. Fiction, Fact and Form. London: MacMillan, 1984.
Niżnik, Józef. „Mit jako kategoria metodologiczna”. Saryusz-Wolska Magdalena, Traba Robert. Kultura i Społeczeństwo 3 (1978). S. 163-174.
Napiórkowski, Marcin. „Mit”. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2014. S. 237-240.
Porębski, Mieczysław. „Wstęp”. Różewicz Tadeusz. Zwierciadło. Poematy wybrane, wybór M. Porębski. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1998. S. 17-28.
Rilke, Rainer Maria. „Orfeusz. Eurydyka. Hermes”. Polonistyka 2 (1997). S. 99-100.
Rottenberg Anda, red. Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wróblewski – Wajda. Katowice: Muzeum Śląskie, 2018.
Różewicz, Tadeusz. Zawsze fragment. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 1996.
Różewicz, Tadeusz. zawsze fragment. recycling. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1999.
Różewicz, Tadeusz. Zwierciadło. Poematy wybrane. Wyb. M. Porębski. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1998.
Różewicz, Tadeusz. Utwory zebrane VII: Poezja 1. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2005.
Rzepczyński, Sławomir. „Projekt «innego» biografizmu”. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska 5 (2007). S. 171-176.
Saryusz-Wolska Magdalena, Traba Robert. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2014.
Skrzyniarz Ryszard, Krzewska Elżbieta, Kuryluk Edmund, red. Biografia w literaturze i sztuce. Lublin: Wydawnictwo Episteme, 2014.
Stankowska Agata, Śniedziewska Magdalena, Telicki Marcin, red. Literatura i sztuka. Tom 2. Tadeusz Różewicz i obrazy. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2015.
Ubertowska, Aleksandra. Holokaust. Auto(tanato)grafie. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2014.
Ziółkowska Magdalena, Grzybała Wojciech, red. Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Warszawa: Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag, 2014.
Wojciechowski Aleksander, oprac. Andrzej Wróblewski. Warszawa: Arkady, 1979.
Wróblewski, Andrzej. „Jeszcze w sprawie szkół plastycznych”. Wieś 47 (1948).
Wróblewski, Andrzej. „*Oto idzie”, Andrzej Wróblewski nieznany. Red. J. Michalski et al., Kraków: Galeria Zderzak, 1993. S. 199.
Wystawa sztuki nowoczesnej zorganizowana przez Klub Artystów w Krakowie, katalog wystawy. Warszawa, 1948.
Zimand, Roman. „Uwagi do przyszłej biografii Brzozowskiego”. Wokół myśli Stanisława Brzozowskiego. Praca zbiorowa. Red. A. Walicki, R. Zimand. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1974. S. 378.
Venclova, Tomas. Wilno. Przewodnik biograficzny. Przeł. Beata Piasecka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2013.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license