Ludzkie i nie-ludzkie w Ze života hmyzu: konteksty schematy, interpretacja
PDF (English)

Słowa kluczowe

Karel Čapek
Josef Čapek
Ze života hmyzu
The Insect Play
nieludzkie postacie w dramacie
mise-en-abyme

Jak cytować

Kudlová, K. (2021). Ludzkie i nie-ludzkie w Ze života hmyzu: konteksty schematy, interpretacja. Porównania, 29(2), 149–166. https://doi.org/10.14746/por.2021.2.9

Abstrakt

W ramach interpretacyjnych poszukiwań wzajemnej relacji między ludzkimi i zwierzęcymi bohaterami sztuki Karela i Josefa Čapków Ze života hmyzu / Z życia owadów (opublikowanej w 1921 roku, a wystawionej w 1922 roku) punktem wyjścia rozważań w niniejszej pracy jest kontekstualizacja. Konteksty, które posłużą za podstawę interpretacji w części 2, sięgają od symbolistycznego Błękitnego Ptaka Gustava Maeterlincka, przez krótki utwór prozą To, czego nie było Wsiewołoda Garszyna, aż po popularyzatorskie rozważania naukowe Jeana-Henriego Fabre‘a w części 3.3. W analizie postaci owadów i ich relacji z postaciami ludzkimi wykorzystano również autorską notę na temat owadów, która przybliża sferę plastycznych inspiracji światem insektów. Szkice kostiumów Josefa Čapka, fizjonomie Charles’a Le Bruna i obrazy Williama Hogharta stanowią dodatkowe źródło argumentacji w rozdziale 3. Dopełnieniem konkluzji sformułowanych w poprzednich częściach pracy jest analiza strukturalna utworu, która obejmuje przede wszystkim kwestię zastosowanej zasady mise-en-abyme. Kluczowym elementem tego schematu konstrukcyjnego okazuje się wzajemne dopełnianie się tego, co ludzkie, i tego, co nie-ludzkie.

https://doi.org/10.14746/por.2021.2.9
PDF (English)

Bibliografia

Beirne, Piers. “Hogarth’s Animals.” Journal of Animal Ethics 3.2 (2013): 133–162. JSTOR, https://tinyurl.com/77fjt7db. Accessed 20 January 2021.

Čapkové, Bratři (The Brothers). “Poznámky k Životu hmyzu.” Jeviště 3.14 (1922a): 202–203.

Čapkové, Bratři (The Brothers). Ze života hmyzu. Praha: Aventinum, 1922b (3rd edition).

Čapek, The Brothers. “The Insect Play: And So Ad Infinitum.” R.U.R.: Rossum’s Universal Robots; The Insect Play: And So Ad Infinitum. Trans. Paul Selver.

Eds. Nigel Playfair and Clifford Bax. Oxford: Oxford University Press, 1961.

Čapek, Karel (Čapek, Josef). “The Insect Play.” Čapek Four Plays. Trans. Peter Majer and Cathy Porter. London: Methuen Drama (Bloomsbury Publishing Group), 1999.

Čapkové, Karel a Josef. “O pesimismu hry Ze života hmyzu.” Čapek, Karel. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968. 202–203. (first published in New York Herald, 1923, February 2)

Černý, František. “Czech Drama in Prague in the First Years of the Czechoslovak Republic.” Ibid. The Czech Theatre 2, Prague: Univerzita Karlova (1995): 7–20,

https://tinyurl.com/55f88max. Accessed 13 January 2021.

Černý, František. “Ze života hmyzu.” Premiéry bratří Čapků. Praha: Hynek (2000): 107–176.

Garshin, Vsevolod: “That Which Was Not.” Trans. Leo Weiner. https://tinyurl.com/cr9hez86. Accessed 13 January 2021.

Jakobson, Roman. “Ruský pramen české komedie.” Poetická funkce. Praha: H&H (1995): 557–561. Originally published as “Russkiy istochnik cheshskoy komedii.” Ricerche slavistiche 1, Florence and Rome, 1962. 331–335.

Janoušek, Pavel. Rozměry dramatu. Praha: Panorama, 1989.

Janoušek, Pavel. Studie o dramatu. Praha: Ústav pro českou a světovou literaturu, 1993.

Keesmann-Marwitz, Anna Hendrika. “‘To, čego ne bylo´: Some Thoughts on Garshin’s First Animal Tale.” Russian Literature 37.4 (1995): 497–504.

Opelík, Jiří. Josef Čapek. Praha: Triáda, 2017 (first published Melantrich, 1980).

Patridge, James. “Karel Čapek.” Encyclopaedia of Literary Translation into English.

Slézec, Anne-Marie. “Jean-Henri Fabre: unveiling the fascinating world of insects.” Medicographia 38.2 (2016): 220–232. https://www.medicographia.

com/2017/03/jean-henri-fabre-unveiling-the-fascinating-world-of-insects/. Accessed 8 January 2013.