The Last Day (Ostatni dzień) i brexit. Złudzenia przyszłości i przeszłości
PDF (English)

Słowa kluczowe

brexit
ekodystopia
imperialna przeszłość
literatura inwazji
The Last Day

Jak cytować

Jajszczok, J. (2021). The Last Day (Ostatni dzień) i brexit. Złudzenia przyszłości i przeszłości. Porównania, 30(3), 167–177. https://doi.org/10.14746/por.2021.3.11

Abstrakt

Artykuł ma na celu ukazać, w jaki sposób tradycje science fiction, a przede wszystkim literatury inwazji, stanowią ideologiczne tło dla lektury The Last Day Andrew Hunter Murraya jako powieści o brexicie. Opierając się na niepokojących wizjach przyszłości, w których wróg czai się za każdym rogiem, a jedynym ratunkiem jest całkowita izolacja od świata, książka Murraya jest tu odczytywana jako brexitowe spełnienie marzeń, w których Brytania znów jest wielka, niezależna i niezanieczyszczona obcym elementem. Przywołując mity, które koncentrują się wyłącznie na chwale i wygodnie „zapominają” o ciemnych stronach imperium, powieść pokazuje, że fantazje przeszłości są tak odległe jak fantazje przyszłości, a utrata świata, którego nigdy nie było, staje się analogią do utraty planety, na której wciąż możliwe jest życie.

https://doi.org/10.14746/por.2021.3.11
PDF (English)

Bibliografia

Andrews, Kehinde. The New Age of Empire: How Racism and Colonialism Still Rule the World. Penguin UK, 2021. E-book.

Barry, Aoife. “Britain Has Pride about Not Succumbing to Fascism in the 20th Century—I’m Suggesting It Could Happen in the 21st.” The Journal.Ie. 7 May 2020. https://jrnl.ie/5031116. Accessed 28 April 2021.

Bulfin, Ailise. “The Natural Catastrophe in Late Victorian Popular Fiction: ‘How Will the World End?’.” Critical Survey 27.2 (2015a): 81–101. https://doi.org/10.3167/cs.2015.270207

Bulfin, Ailise. “‘To Arms!’: Invasion Narratives and Late-Victorian Literature.” Literature Compass 12.9 (2015b): 482–496. https://doi.org/10.1111/lic3.12253

Keep, C.J. “Fearful Domestication: Future-War Stories and the Organization of Consent, 1871–1914.” An Interdisciplinary Critical Journal 23.3 (1990): 1–16.

Matin, A. Michael. “The Creativity of War Planners: Armed Forces Professionals and the Pre–1914 British Invasion-Scare Genre.” ELH 78.4 (2011): 801–831.

Matin, A. “Gauging the Propagandist’s Talents: William Le Queux’s Dubious Place in Literary History. Part One.” Critical Survey 32. 1/2 (2020): 79–98. https://doi.org/10.3167/cs.2019.112604

Mondal, Anshuman A. “Scratching the Post-Imperial Itch.” Brexit and Literature: Critical and Cultural Responses. Ed. Robert Eaglestone. London and New York: Routledge, 2018. 82–91.

Mukherjee, Ankhi. “Migrant Britain.” Brexit and Literature: Critical and Cultural Responses. Ed. Robert Eaglestone. London and New York: Routledge, 2018. 73–81.

Murray, Andrew Hunter. The Last Day. London: Hutchinson, 2020.

O’Toole, Fintan. Heroic Failure: Brexit and the Politics of Pain. Head of Zeus, 2018. E-book.

Rau, Petra. “Autumn after the Referendum.” Brexit and Literature: Critical and Cultural Responses. Ed. Robert Eaglestone. London and New York: Routledge, 2018. 31–43.

Sanghera, Sathnam. Empireland: How Imperialism Has Shaped Modern Britain. Penguin UK, 2021. E-book.

Shaw, Kristian. “BrexLit.” Brexit and Literature: Critical and Cultural Responses. Ed. Robert Eaglestone. London and New York: Routledge, 2018. 15–30.

Tomlinson, Sally. Education and Race from Empire to Brexit. Bristol: Policy Press, 2019.

Turnnige, Sarah. “Neighbours’ Horror as Racist ‘Happy Brexit Day’ Posters Put up in Norwich Tower Block.” HuffPost UK. 2 Feb. 2020. https://tinyurl.com/happybrexitday. Accessed 28 April 2021.

Varty, Anne. “Poetry and Brexit.” Brexit and Literature: Critical and Cultural Responses. Ed. Robert Eaglestone. London and New York: Routledge, 2018. 59–65.

Wells, H.G. “The Star.” The Short Stories of H.G. Wells. London: Ernest Benn, 1957. 644–655.