Abstrakt
Tetralogia Ali Smith inspirowana porami roku – Jesień, Zima, Wiosna, Lato – została napisana i opublikowana w ekspresowym tempie, pomiędzy referendum w sprawie Brexitu w 2016 roku a ostatecznym opuszczeniem UE przez Wielką Brytanię w roku 2020. Artykuł analizuje sposoby literackiego przedstawienia brexitu w powieściach Smith, skupiając się na wyznacznikach ukazanego przez pisarkę niepokojącego procesu kulturowego oraz drastycznych zmianach zachodzących w brytyjskim społeczeństwie. W tekście dokonuję przeglądu czynników psychologicznych powodujących polaryzację narodu brytyjskiego oraz badam, w jaki sposób proza Smith ukazuje wpływ populistycznej propagandy zagrożenia na marginalizację Inności. Wykorzystując nomadyczną teorię podmiotu sformułowaną przez Rosi Braidotti, omawiam strategie literackie wykorzystane przez autorkę do ukazania zarówno manipulacyjnego potencjału postprawdy i zinstytucjonalizowanej brytyjskiej ksenofobii, jak i działań osób, które się im przeciwstawiają.
Bibliografia
Bhabha, Homi K. The Location of Culture. London: Routledge, 2007.
Braidotti, Rosi. Nomadic Theory: The Portable Rosi Braidotti. New York: Columbia UP, 2011.
Braidotti, Rosi. The Posthuman. London: Polity, 2013.
Braidotti, Rosi. “Don’t agonise, organise!” Il Manifesto: Global Edition. 14 November 2016. https://global.ilmanifesto.it/dont-agonise-organise/. Accessed 20 April 2021.
Evans, Geoffrey, and Anand Menon. Brexit and British Politics. Cambridge: Polity, 2017.
Flood, Alison. “‘Post-truth’ named word of the year by Oxford Dictionaries.” The Guardian. 15 November 2016, https://tinyurl.com/h3yjdrea. Accessed 20 April 2021.
Gilroy, Paul. After Empire: Melancholia or Convivial Culture? Abington: Routledge, 2004.
Hughes, Brian M. The Psychology of Brexit: From Psychodrama to Behavioural Science. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2019.
Ley, James. “Brexit, Pursued by a Bard.” Sydney Review of Books. 4 December 2020, https://tinyurl.com/scm9tsmb. Accessed 20 April 2021.
Masterson, John. “’Don’t tell me this isn’t relevant all over again in its brand new same old way’: imagination, agitation, and raging against the machine in Ali Smith’s Spring.” Safundi 21.3 (2020): 355–372. https://doi.org/10.1080/17533171.2020.1776961.
Mbembe, Achille. Necropolitics. Trans. Steven Corcoran. Durham: Duke UP, 2019.
Norris, Pippa, and Ronald Inglehart. Cultural Backlash: Trump, Brexit, and Authoritarian Populism. Cambridge: Cambridge UP, 2019.
O’Rourke, Kevin. A Short History of Brexit: From Brentry to Backstop. London: Pelican, 2019.
Orwell, George. Nineteen Eighty-Four. London: Penguin 2013.
O’Toole, Fintan. Heroic Failure: Brexit and the Politics of Pain. New York: Apollo, 2019. E-book.
Rau, Petra. “Autumn After the Referendum.” Brexit and Literature: Critical and Cultural Responses. Ed. Robert Eaglestone. New York: Routledge, 2018. 31–43.
“Refugee Tales.” Literature Cambridge. https://www.literaturecambridge.co.uk/refugee. Accessed 20 April 2021.
Saunders, Robert. “Brexit and Empire: ‘Global Britain’ and the Myth of Imperial Nostalgia.” The Journal of Imperial and Commonwealth History 48:6 (2020): 1140–1174. https://doi.org/10.1080/03086534.2020.1848403
Shaw, Kristian. “BrexLit.” Brexit and Literature: Critical and Cultural Responses. Ed. Robert Eaglestone. New York: Routledge, 2018. 15–30.
Smith, Ali. Autumn. London: Hamish Hamilton, 2016.
Smith, Ali. Winter. London: Hamish Hamilton, 2017.
Smith, Ali. Spring. London: Hamish Hamilton, 2019.
Smith, Ali. Summer. London: Hamish Hamilton, 2020.
Smith, Zadie. “Fences: A Brexit Diary.” Feel Free: Essays. London: Penguin, 2019. 20–34.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license