Abstrakt
Artykuł ukazuje społeczną, polityczną i etyczną dezintegrację koncepcji wspólnej Europy na przykładzie dwóch dramatów opowiadających historie geograficznej i tożsamościowej migracji Europejczyków. Sztuka Zinnie Harris przedstawia podróż z Wielkiej Brytanii do Aleksandrii, której towarzyszy finansowy i instytucjonalny upadek europejskich struktur państwowych. W dramacie Masłowskiej ukazana zostaje historia dwóch podróżujących osób, które straciły zarówno tożsamość, jak i kontrolę nad własnym losem i kierunkiem podróży. W obu utworach Europa jawi się jako miejsce alienacji, jako wspólnota poszukująca tożsamości i doświadczająca wykluczenia. Autorki opowiadają o kryzysie tożsamości, który widoczny był w okresie przed brexitem, a który obecnie stanowi główne wyzwanie kontynentu poszukującego nowej idei wspólnotowej.
Bibliografia
Ash, Timothy, Garton. “Europe’s Endangered Liberal Order.” Foreign Affairs 77. 2 (1998): 51–65.
Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin. “Mimicry.” Post-Colonial Studies. Key Concepts. London and New York: Routledge, 2007. 124–127.
Bhabha, Homi. “Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse.” Discipleship: A Special Issue on Psychoanalysis 28 (1984): 125–133.
Billington, Michael. “How to Hold Your Breath review.” The Guardian 11 Feb. 2015, https://tinyurl.com/5xa5cp43. Accessed 10 May 2021.
Bool, Julia. The New War Plays. From Kane to Harris. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.
Fisher, Philip. “A Couple of Poor, Polish-Speaking Romanians.” British Theatre Guide 2008, https://www.britishtheatreguide.info/reviews/poorpolish-rev. Accessed 10 May 20201.
Harris, Zinnie, How to Hold Your Breath. London: Faber and Faber, pdf.
Hauthal, Janine. “‘Provincializing’ Post-Wall Europe: Transcultural Critique of Eurocentric Historicism in Pentecost, Europe and The Break of Day.” Journal of Contemporary Drama in English 3.1 (2015): 28–46.
Inchley, Maggie. Voice and New Writing, 1997–2007: Articulating the Demos. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015.
Krastev, Ivan. After Europe. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2017.
Lease, Bryce. “Paweł Demirski and Dorota Masłowska: Painful Pasts, transformative presents.” Contemporary European Playwirghs. Eds. Maria M. Delgado, Bryce Lease and Dan Rebellato. London and New York: Routledge, 2020. 185–203.
Masłowska, Dorota, A Couple of Poor, Polish-Speaking Romanians. Trans. Benjamin Paloff, pdf.
Newton Theatre. “A Couple Of Poor, Polish-Speaking Romanians.” Crikey 04 Aug. 2010, https://tinyurl.com/4semxthu. Accessed 10 May 2021.
Pawłowski, Roman. “Teatralna brama na wschód.” Gazeta Wyborcza 30 Nov. 2007, https://wyborcza.pl/1,75410,4719902.html. Accessed 10 May 2021.
Reinelt, Janelle G. “Performing Europe: Identity Formation for a ‘New’ Europe.” Theatre Journal 53. 3 (2001): 365–387.
Snochowska-Gonzales, Claudia. Wolność i pisanie. Dorota Masłowska i Andrzej Stasiuk w postkolonialnej Polsce. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2017.
Spivak, Gayatri, Chakravorty. “Can the Subaltern Speak?” Marxism and the Interpretation of Culture. Eds. C. Nelson and L. Grossberg. Basingstoke: Macmillan, 1988. 271–313.
Taylor, Paul. “Midwinter.” The Independent 15 March 2005, https://tinyurl.com/zc6jdrd3. Accessed 10 May 2021.
Taylor, Paul. “A Couple of Poor, Polish-Speaking Romanians.” The Independent 11 March 2008, https://tinyurl.com/ccv4d728. Accessed 10 May 2021.
Trap Door Theatre. A Couple of Poor, Polish-Speaking Romanians. 2009, https://trapdoortheatre.com/performance-history/polish-romanians/. Accessed 10 May 2021.
Welsh, Irvine. “Warsaw Underground.” The New York Times 10 June 2007, https://www.nytimes.com/2007/06/10/books/review/Welsh-t.html. Accessed 10 May 2021.
Westin, Monica. “Review: A Couple of Poor, Polish-Speaking Romanians/Trap Door Theatre.” Newcity Stage 25 May 2009, https://tinyurl.com/e78n5udc. Accessed 10 May 2021.
Wilmer, Stephen, E. Performing Statelessness in Europe. Cham: Palgrave Macmillan, 2018.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license