Abstrakt
Artykuł zawiera analizę istotnych kulturowych i literackich wątków podjętych w książce Kolce Grünewalda. Nie tylko o ekfrazach autorstwa Katarzyny Szewczyk-Haake. Główny cel recenzji to przedstawienie najważniejszych kategorii teoretycznych konstytutywnych dla obszaru badawczego, w obrębie którego Szewczyk-Haake prowadzi swoje poszukiwania, przede wszystkim wielopoziomowych relacji między literaturą a sztukami plastycznymi. Rozpoznania prowadzone w ramach założeń metodologicznych obranych przez badaczkę prowadzą do wniosku, że interpretacja ekfraz we współczesnej poezji nie powinna ograniczać się do analizowania ich estetycznych funkcji, lecz stawać się poszukiwaniem ich wymiaru etycznego oraz sensów egzystencjalnych.
Bibliografia
Bal Mieke (2012), Czytanie sztuki?, przeł. Maciej Maryl, „Teksty Drugie”, nr 1/2, s. 39–58.
Boehm Gottfried (2014), O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Universitas, Kraków.
Crary Jonathan (2009), Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Iwona Kurz, Łukasz Zaremba, Wydawnictwo Uniwersytetu
Warszawskiego, Warszawa.
Debord Guy (2006), Społeczeństwo spektaklu. Rozważania o społeczeństwie spektaklu, przeł. Mateusz Kwaterko, PIW, Warszawa.
Mitchell W. J.T. (2015), Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Łukasz Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Szewczyk-Haake Katarzyna (2016), Uwagi o współczesnej ikonofilii, w: Ikonoklazm i ikonofilia. Miedzy historią a współczesnością, red. Agata Stankowska,
Marcin Telicki, Wydawnictwo PTPN, Poznań, s. 93–104.
Szewczyk-Haake Katarzyna (2018), Kolce Grünewalda. Nie tylko o ekfrazach, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.
Zawadzki Andrzej (2014), Obraz i ślad, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license