Аннотация
W artykule poddano analizie i interpretacji założenia ideowe współczesnego, rosyjskiego neoeurazjatyzmu, liderem którego jest Aleksander Dugin – znaczący reprezentant rosyjskiego konserwatyzmu, o rosnących wpływach politycznych w kręgach najwyższych władz państwowych. W tekście eksponowane miejsce zajmuje prowadzony przezeń dyskurs ideowy wobec Europy Środowo-Wschodniej oraz Duginowska interpretacja konfliktu rosyjsko- -ukraińskiego. Postuluje on zbudowanie ideokratycznego państwa prawosławno-radzieckiego, w skład którego wejść powinna Ukraina i Europa Środkowa. Lider neoeurazjatyzmu operuje językiem konfrontacji i wykluczenia, absolutyzując aksjologicznie obserwowaną rzeczywistość. Odpowiednich narzędzi do zinterpretowania i oceny zorganizowanego przez absurd, świata Dugina dostarcza twórczość literacka Wiktora Jerofiejewa i jego najnowsza powieść Akimudy.
Библиографические ссылки
Cassirer Ernst. Mit państwa. Przeł. A. Staniewska. Warszawa 2006.
Dugin Aleksandr. G. Arkheomodern. Moskva 2011.
Giddens Anthony, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa 2001.
Hauke-Ligowski Aleksander, OP. „Od „Świętej Rusi” do Imperium Rosyjskiego”. Znak 6 (1982) (331).
Jean Carlo. Geopolityka. Wrocław–Warszawa–Kraków 2003.
Jerofiejew Wiktor. Akimudy. Nieludzka opowieść. Przeł. M. Jagiełło. Warszawa 2014
Mannheim Karl. „Myślenie konserwatywne”. Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. Wybór i oprac. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki. Warszawa 1975.
Massaka Iwona, Eurazjatyzm. Z dziejów rosyjskiego misjonizmu. Wrocław 2001.
Panarin, I., Panarina, L. Informatsionnaya voyna i mir. Moskva 2003.
„Poslaniye o ne blagopriyatnykh dnyakh i chasakh”. Pamyatniki literatury drevney Rusi. Konets XV – pervaya polovina XVI veka. Red. L. A. Dmitriyev, D. S. Likhachev. Moskva 1984.
Słowo o Bogu i człowieku. Myśl religijna Słowian Wschodnich doby staroruskiej. Wybrał, przełożył i opracował Ryszard Łużny. Kraków 1995.
Solov’yev, V. S. Slavyanofil’stvo i yego vyrozhdeniye. W: idem, Sochineniya v dvukh tomakh. Moskva 1989.
Stremoukhov, D. Moskva – Tretiy Rim: istochnik doktryny. W: Iz istorii russkoy kul’tury. Kiyevskaya i Moskovskaya Rus’. Moskva 2002.
Novikova, L. I., Sizemskaya, I. N. „Idei messianizma v russkoy filosofii istorii”. Obshchestvennyye nauki i sovremennost’ 6 (1995)
Walicki Andrzej. W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa. Warszawa 2002.
Zen’kovskiy, S. A. „Russkoye staroobryadchestvo. Dukhovnyye dvizheniya semnadtsatovo veka”. München 1970. Podrozdział: Russkoye messianstvo. Web. 28.07.2014. <http://www.sedmitza.ru/ index.html?did=36286>
. <http://www.sorokinfond.ru/index.php?id=1164>
Web. 24.07.2014. <http://ekklezia.ru/blogi/3141-eto-velikaya-voyna-kontinentov-aleksandr-dugin-osobyitiyah-na-ukraine.html>
Web. 28.07.2014. <http://politobzor.net/show-27353-ukraina-v-rukah-gomoseksualistov-i-evreyskiholigarhov.html>
Web. 27.07.2014. <http://ruskline.ru/opp/2014/05/7/chernyj_maj_ili_tanki_na_zapad>
Web. 28.07.2014. <http://evrazia.info/article/4839 >
Web. 25.07.2014. <http://www.aboutru.com/2014/03/dugin>
Web. 22.07.2014. <http://www.inopressa.ru/article/07Jul2014/Giornale/dugin.html>
Web. 29.07.2014. <http://www.russiapost.su/archives/29318>
Web.17.07.2014. <http://vz.ru/opinions/2014/4/29/684247.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed>
Web. 28.07. 2014. <http://www.sedmitza.ru/index.html?did=36286>
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license