Аннотация
W pracy analizowana jest zależność między założeniami aksjologicznymi krytyki postkolonialnej
a kryteriami wartościującymi, przyjętymi w opisie literatury. Główna teza tekstu głosi, że
badania postkolonialne, uznające obecne w literaturze współczesnej kryteria wartościujące jako
represywne w sensie politycznym, jednocześnie same przyjmują kryteria zaangażowania politycznego, jako relewantne narzędzie służące ocenie wartości tekstu literackiego. W części końcowej pracy przedstawiono rozważania poświęcone wpływowi specyfiki badań postkolonialnych
na stan literatury i krytyki literackiej. Przedstawiono tu trzy wnioski: 1) literatura serbska
musi się stać literaturą hybrydyczną, aby mogła się przyjąć na gruncie postkolonialnej koncepcji
literatury, co oznacza, że powinna się wyzbyć swojego narodowego przedznaku; 2) postkolonialna
koncepcja literatury zainicjuje w literaturze serbskiej przesunięcia tematyczne na korzyść
sytuacji hybrydycznych – czyli afirmacji Megalopolis ze strony przybyszów z prowincji; 3) koncepcja literatury postkolonialnej doprowadzi do zideologizowania krytyki literackiej za pośrednictwem fenomenu krytyki inkwizycyjnej, czyli takiej, której punkt wyjścia stanowi aprioryczna niższość moralna tekstu literackiego.
Библиографические ссылки
Ahmad Alijaz. In Theory. London: Verso, 1992.
Bloom Harold. Lęk przed wpływem. Teoria poezji. Przeł. A. Bielik-Robson, M. Szuster. Kraków: Universitas, 2002.
Dirlik Arif. The Postcolonial Aura: Third World Critisism in the Age of Global Capitalism. Colorado, Oxford:Westviewpress, 1997.
Eliot Thomas Stearns. „Tradycja i talent indywidualny”. W: idem, Kto to jest klasyk i inne eseje. Przeł. M. Heydel i in. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1998.
Foucault Michel. Porządek dyskursu. Przeł. M. Kozłowski. Gdańsk: słowo-obraz-terytoria, 2002.
Kiš Danilo. „Tražim mesto pod suncem za sumnju”. W: idem, Gorki talog iskustva. Red. M. Miočinović. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod, 1991.
Pavlović Miodrag. Dnevnik pene. Beograd: Slovo ljubve, 1972.
Pavlović Miodrag. Mit i poezja. Przeł. J. Salamon. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1979.
Said Edward W. Kultura i imperializm. Przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.
Vladušić, Slobodan. Crnjanski, Megalopolis. Beograd: Službeni glasnik, 2011.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license