Аннотация
Autorka rozważa status i miejsce, jakie w serbskiej kulturze zajmuje kobieta-pisarz, odwołując się do feministycznej i postmodernistycznej utopii hybrydycznej tożsamości. Wychodząc od definicji cyborga, jako utopijnego konceptu pojawiającego się w feministycznej refleksji Donny Haraway, analizuje utopijne aspekty określenia „kobieta-pisarz”, bazujące na ciągłej zmianie tożsamości płci i ról kulturowych, implikowanych przez to określenie. Figura kobiecego autorstwa w kontekście neokonserwatywnego rynku serbskiej kultury w okresie przejściowym jest bardziej niż kiedykolwiek związana z rozumieniem oraz z oceną tradycyjnej koncepcji i miary „kobiecości”. Figura kobiety-autorki w kulturze serbskiej wykorzystuje różne feministyczne strategie reprezentacji, które ją ośmieszają lub pozornie wspierają. Wszystko to wskazuje na pilną potrzebę wypracowania poważnych podstaw dla badań genderowych w tym kraju i w regionie.
Библиографические ссылки
Bjelica Isidora. Zlatanović, Suzana Vladislava/Luna Lu. Sex(e)pistolarni roman. Beograd: Plavi jahač, 1996.
Giroux Henry. “A. Benetton’s ‘World without Borders’: Buying Social Change”. 1994. Web. http://www.csus.edu/indiv/o/obriene/art7/readings/Benetton.htm („Consuming Social Change: The ‘United Colors of Benetton’”. Cultural Critique 26 (1993–1994). S. 5–32; Business and Society Review 89 (1994).
Groys Boris. „Das Museum im Zeitalter der Medien”. Topologie der Kunst. Monachium–Wiedeń: CarlHanser Verlag, 2003.
Harawey Donna. „Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesią-tych”. Przeł. Sławomir Królak i Ewa Majewska. Przegląd Filozoficzno-Literacki 1 (2003).
Kristeva Julia. „Nom de mort ou de vie (Name of Death or of Life) [1981]”. Przeł. J. Lechte. Writing and Psychoanalysis: A Reader. Red. J. Lechte. London, New York, Sydney, Auckland: Arnold, 1996.
Kristeva Julia. “Women’s Time”. Przeł. A. Jardine, H. Blake. Signs 1, 7 (1981).
Tatjana Rosić. „U ogledalu glamura”. Žene, slike, izmišljaji. Red. B. Arsić. Beograd: Centar za ženske studije, 2000.
Said Edward. Orientalizm. Przeł. W. Kalinowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991.
Slapšak Svetlana. Ženske ikone XX veka, Beograd: Biblioteka XX vek, 2005.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license