Аннотация
Od 1963 roku, przez niemal ćwierć wieku, ulubionym miejscem akcji filmów Miklósa Jancsó, czołowego twórcy kina węgierskiego, któremu uznanie na arenie międzynarodowej przyniosły modernistyczne przypowieści historiozoficzne (m.in. Desperaci, węg. Szegénylegények, 1965), była węgierska puszta. W 1987 roku Jancsó zaskoczył widzów, przenosząc częściowo akcję Sezonu potworów (Szörnyek évadja) do współczesnej, wielkomiejskiej przestrzeni stolicy Węgier, która od tamtej pory na dobre zagościła w jego kolejnych filmach. Owo spektakularne zainteresowanie metropolią w okolicach przełomu 1989 roku w wymowny sposób odzwierciedlało specyficzny, ponowoczesny, postkolonialny światopogląd autora. Przedmiotem rozważań w artykule jest topografia Jancsówskiego Budapesztu.
Библиографические ссылки
Bradbury Malcolm, Wstęp. w: Atlas literatury. Red. M. Bradbury. Przeł. A. Błasiak, D. Gostyńska, M. Jędrzejak, I. Libucha. Warszawa, Prószyński i S-ka 2002, s. 10.
Znaniecki Florian, Ziółkowski Janusz, Czym jest dla ciebie miasto Poznań? Dwa konkursy 1928/1964. Warszawa 1984, s. 18.
Rybicka Elżbieta, Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej. Kraków, Universitas 2003, s. 163.
Zakrzewski Zbigniew, Przechadzki po Poznaniu lat międzywojennych. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie1983.
Zakrzewski Zbigniew, Wspominam Poznań. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie 1986.
Zakrzewski Zbigniew, Ulicami mojego Poznania. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie 1985
Eagleton Terry, Marxism and Literary Criticism, London and New York 2002, s. 3.
Szulc Tadeusz, W Poznaniu i w koło niego. Wspomnienia poznańskiego lekarza, Poznań, Wydawnictwo Miejskie 1995.
Waldorff Jerzy, Fidrek. Warszawa, PIW 1989.
Scheffel Aurelia, Lodz – historia/e. Wspomnienia-epizody z mojego życia. Przeł. D. Czuczwara, M. Półrola. Łódź, Fundacja Anima 2008.
Czerska Tatiana, Między autobiografią a opowieścią rodzinną. Kobiece narracje osobiste w Polsce po 1944 roku w perspektywie historyczno-kulturowej. Szczecin, Wydawnictwo US 2011, s. 110.
Cegielska Paulina, Z moich wspomnień. Przechadzki po mieście. Poznań, Wydawnictwo Miejskie 1997.
Sławek Tadeusz, Miasto. Próba zrozumienia, w: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. E. Rewers. Kraków, Universitas 2010, s. 25.
Maruszewski Tomasz, Pamięć autobiograficzna. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2005, s. 24–26.
Katznelson Ira, Marxism and the City. New York 2004, s. 226–227.
Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Film w Poznaniu i w Wielkopolsce 1896–1996. Poznań, Wydawnictwo Ars Nova 1996, s. 16.
Grzesiuk Stanisław, Boso, ale w ostrogach. Warszawa, Książka i Wiedza 2008, s. 66–71.
de Beauvoir Simone, Druga płeć. Przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska. Warszawa, Jacek Santorski & Co 2007, s. 125.
Garnier Robert, The Literary Standard, Working-Class Autobiography and Gender, w: S. Smith, J. Watson (Eds), Women, Autobiography, Theory. A Reader. Madison, Wisconsin 1998, s. 265.
Bednarek Magdalena, Autoportret na tle miasta. Opowieść o Marii Rataj i jej wspomnieniach, „Kronika Miasta Poznania. Poznanianki” 2011, nr 1, s. 232–235.
Cosslett Tess, Lury Celia, Summerfield Penny, Introduction, w: Feminism and Autobiography, Texts, Theories, Methods. Red. T. Cosslett, C. Lury, P. Summerfield. New York 2000, s. 17.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license