Аннотация
Artykuł poświęcony jest filozofii podróżowania i poznawania przestrzeni zarysowanym w tekstach podróżniczych Karla Čapka (Listy z podróży) i Sándora Máraiego (W podróży). Kluczowymi kwestiami poruszanymi w artykule są bunt przeciwko masowości przeżycia, poszukiwanie nowego spojrzenia na świat, protest przeciwko bezmyślnemu oglądaniu świata, a także, wyraźnie widoczna w tekstach obu pisarzy, niechęć do banalizacji procesu poznawczego, który powinien być pojmowany jako aktywny i twórczy stosunek do poznawanej rzeczywistości.
Библиографические ссылки
Pató Marta, Dětství jako obraz ztracené měšťanské idyly (případ Karla Čapka a Sándora Máraiho), w: Od početí ke školní brašně . Sborník z odborného semináře konaného 29. – 30. května 2008 ve Východočeském muzeu v Pardubicích. Red. M. Halířová. Pardubice 2008, s. 165–178
Pató Marta, Sándor Márai i Karel Čapek – autorzy prozy mieszczańskiej? w: Procesy autoidentyfikacji na obszarze kultur środkowoeuropejskich po roku 1918. Red. J. Goszczyńska. Warszawa, Wydawnictwo UW 2008, s. 338–352.
Márai Sándor, W podróży. Wybór i przekład T. Worowska. „Zeszyty Literackie”, Warszawa 2011, s. 86.
Mocná Dagmar, Čapkův Krakatit – předzvěst postmoderny? „Tvar” 1994, nr 2, s. 6–7.
Hrabal Jiří, K recepci Čapkova Foltýna: Omyly v předpokladech a cílech interpretace narativní literatury. „ Acta Universitatis Palackianae Olomucen sis. Facultas Philo sophica. Moravica” 2006, t. 6, s. 87–97.
Tichý Martin, Kritické dílo čapkovské generace. Opava 2009.
Worowska Teresa, Wielki nieznajomy, w: S. Márai, Wyznania patrycjusza . Przeł. T. Worowska. Warszawa, Czytelnik 2005, s. 497.
Rónay László, Sándor Márai. Budapest 2005.
Fried István, Író esőköpenyben. Márai életének, pályájának emlékezete. Budapest 2007.
Bolecki Władysław, Exile Diaries: Sándor Márai, Gustaw Herling-Grudziński and Others. Eight Issues of Comparison. Exile Autobiographical Exile Writing , w: The Exile and Return of Writers from East-Central Europe. A Compendium . Red. J. Neubauer, B. Zs. Török. Berlin – New York 2009, s. 422–431.
Szladowski M., „Starzenie obserwuję w sobie, na sobie tak, jak coś w rodzaju przygody“. Starość Sándora Máraiego. w: Egzystencjalne doświadczenie starości w literaturze. Red. A. Gleń , I. Jokiel, M. Szladowski. Opole 2008, s. 49–56.
Čapek Karel, Listy z podróży. Przeł. P. Godlewski. Warszawa, Wyd. W.A.B. 2011, s. 572.
Márai Sándor, W podróży. Przeł. T. Worowska. Warszawa, Czytelnik 2011, s. 204.
Cieślik Krzysztof, Wędrowiec z wyboru. (recenzja książki: S. Márai, „W podróży”). „Polityka” 2012, nr 2843, s. 64.
Rybicka Elżbieta, Geopoetyka (o mieście, przestrzeni i miejscu we współczesnych teoriach i praktykach kulturowych, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowski, R. Nycz. Kraków, Universitas 2006, s. 481.
Dziadek Adam, Atopia – stadność i jednostkowość . „Teksty Drugie” 2008, nr 1–2, s. 242–243.
Szkłowski Wiktor, Sztuka jako chwyt, w: Teoria badań literackich za granicą. Antologia t. II, cz. III. Wybrała S. Skwarczyńska. Kraków, Wydawnictwo Literackie 1986, s. 18–19.
Zaleski Marek, Formy pamięci: o przedstawieniu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej. Warszawa, Print 1996, s. 70–71.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license