KOMICZNA DEGRADACJA HIERARCHII GATUNKÓW LITERACKICH I FIGURY AUTORA W POWIEŚCIACH MIRJANY ĐURĐEVIĆ
PDF (Język Polski)

Ключевые слова

degradacja
dehierarchizacja
depatriarchalizacja
komizm
satyra
dystopia
powieść detektywistyczna
figura autora
powieści Mirjany Đurđević

Как цитировать

Perišić, I. (2019). KOMICZNA DEGRADACJA HIERARCHII GATUNKÓW LITERACKICH I FIGURY AUTORA W POWIEŚCIACH MIRJANY ĐURĐEVIĆ. Porównania, 23(2), 187–199. https://doi.org/10.14746/p.2018.23.18707

Аннотация

Przegląd dorobku powieściopisarskiego Mirjany Đurđević ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywanych przez nią matryc gatunkowych pozwolił na sformułowanie w pierwszej części artykułu tezy, że dehierarchizacja gatunków literackich prowadzi do demistyfikacji figury autora. W oparciu o te analizy w drugiej części pracy szczególną uwagę poświęcono elementom satyrycznym i dystopijnym, obecnym w powieści Odlazak u Jolki Palki (Odjazd w Jołki Pałki) i pokazanych na tle całego dorobku serbskiej pisarki, sposobom konstruowania powieściowej postaci „nowej kobiety” oraz – na poziomie ponadtekstowym – figury autorki. Przedmiotem analizy był także sposób prowadzenia fabuły z ironicznym happy endem, co – między innymi – sprzyja dehierarchizacji gatunków literackich, a także dekonstrukcja ciągle żywego w serbskiej kulturze mitu utworu komicznego jako dzieła literackiego o mniejszej wartości artystycznej.

https://doi.org/10.14746/p.2018.23.18707
PDF (Język Polski)

Библиографические ссылки

Barzut, Dragoslava. „Igre naše nasušne“. Polja 448 (2007). S. 117–119.

Beleslijin, Dragana. „Preživela je!“. Polja 457 (2009). S. 185–187.

Brebanović, Predrag. „Ima li života posle smrti? Sudbina autorske instance u naratološkoj raspravi“. Zbornik Matice srpske za književnost i jezik 1–2 (2001). S. 179–196.

Đurđević, Mirjana. Treći sektor: ili sama žena u tranziciji. Beograd: Knjižara Žagor, 2001.

Đurđević, Mirjana. Prvi, drugi, treći čovek: srpske legende. Zrenjanin: Agora, 2008.

Đurđević, Mirjana. Bremasoni. Beograd: Laguna, 2011.

Đurđević, Mirjana. Leš u fundusu. Beograd: Laguna, 2012.

Đurđević Mirjana, Mlađenović Branko. Bunker Swing. Beograd: Laguna, 2013.

Đurđević, Mirjana. Odlazak u Jolki Palki: ili Lažna uzbuna u Aleji zaslužnih. Beograd: Laguna, 2016.

Gordić-Petković, Vladislava. „Identitet, jezik i socijalna stratifikacija: Kako ženska književnost podriva poredak“. Izazovi identiteta: Rod između tradicije i kreacije. Ur. A. Đurić-Bosnić. Novi Sad: Centar za interkulturnu komunikaciju, 2016. S. 87–96.

Gordić-Petković, Vladislava. „Vreme i semantika (dugo)večnosti u savremenoj srpskoj i anglofonoj prozi“. Jezik, književnost, vreme: Književna istraživanja. Ur. V. Lopičić, B. Mišić-Ilić. Niš: Filozofski fakultet, 2017. S. 71–81.

Hutcheon, Linda. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. New York and London: Routledge, 1988.

Mandić-Spasojević, Neda. „Harijetin tok svesti“. Gradina 35–36 (2010). S. 239–250.

McHale, Brian. Powieść postmodernistyczna. Przeł. Maciej Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.

Sapožničenko, Galja. „Prljava inspektorka Harijeta“. Sveske 84 (2007). S. 67–70.

Vrbavac, Jasmina. „Nepretenciozno zasmejavanje“. Polja 484 (2013). S. 172–174.