O MITACH I OBRAZACH KOBIECOŚCI W PROZIE SWIETŁANY ALEKSIJEWICZ
PDF (Język Polski)

Schlagworte

Swietłana Aleksijewicz
matka
kobieta
wojna
mit
stereotyp

Zitationsvorschlag

Waligórska-Olejniczak, B. (2018). O MITACH I OBRAZACH KOBIECOŚCI W PROZIE SWIETŁANY ALEKSIJEWICZ. Porównania, 20(1), 97–105. https://doi.org/10.14746/p.2017.20.12741

Abstract

Celem artykułu jest interpretacja prozy Swietłany Aleksijewicz ukierunkowana przede wszystkim na ogląd postaci kobiecych, dokonywany między innymi przez pryzmat mitu matki, leżącego u podstaw kultury rosyjskiej. Na podstawie zbiorów reportaży Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości oraz Czasy second-hand. Koniec czerwonego człowieka zwrócono uwagę na motywację przedstawianych przez autorkę postaw i wizerunków bohaterek wspomnianych utworów. Historie współczesnych kobiet, utrwalone przez laureatkę Nagrody Nobla, z jednej strony stanowią materiał egzemplifikujący stereotypowe widzenie kobiety radzieckiej w społeczeństwie, z drugiej zaś służą wykryciu cech spajających te obrazy, nierzadko zakorzenionych w mitologii słowiańskiej i chrześcijaństwie. Tekst prezentuje również analizę poetyki pisarstwa Aleksijewicz, stanowi próbę wskazania na dokumentacyjny charakter tej prozy jako nośnika mitu.

https://doi.org/10.14746/p.2017.20.12741
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Aleksijewicz, Swietłana. Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości. Przeł. Jerzy Czech. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2012.

Aleksijewicz, Swietłana. Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka. Przeł. Jerzy Czech. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2015.

Aleksijewicz, Swietlana. „Cziełowiek bolsze wojny”. Znamja 6 (2000). Web. 21.10.2016. <http://magazines.russ.ru/znamia/2000/6/forum1.html>

Aleksijewicz, Swietlana. „Socjalizm koncziłsja. A my ostalis’. Razgawor wiedjet Natalia Igrunowa”. Drużba narodow 10 (2013). Web. 21.10.2016. <http://magazines.russ.ru/druzhba/2013/10/12a.html>

Aleksijewicz, Swietłana. Wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Przeł. Jerzy Czech. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2010.

Basowa Anna, Sinkowa Ljudmila. „Stanowljenije dokumentalno-chudożestwiennogo żanra w żurnalistikie Swietlany Aleksijewicz”. Wiesnik BDU 3 (2009). S. 93–96.

Bierdiajew, Mikołaj. Rosyjska idea. Przeł. J.C. – S.W. Warszawa: Stowarzyszenie Kulturalne Fronda, 1999.

Gapowa, Jelena. „Stradanije i poisk smysla: «moralnyje rewoljucji» Swietlany Aleksijewicz”. Nieprikosnowiennyj zapas 1 (2015). Web. 21.10.2016. <http://magazines.russ.ru/nz/2015/99/15g.html>

Hubbs, Joanna. Mother Russia. The Feminine Myth in Russian Literature. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1993.

Łotman, Jurij. Kultura i eksplozja. Przeł. Bogusław Żyłko. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999.

Markowa, Tatiana Nikolajewna. „Russkaja wojennaja proza 1990–2000-ch godow”. Fiłołogiczieskij klass 1 (2015). S. 12–16.

Siwakowa, Natalia Aleksandrowna. „Osobiennosti subjektnoj organizacji dokumientalnych knig S. A. Aleksijewicz”. Wiestnik TwGu. Sierija „Filologia” 3 (2014). S. 134–139.

Uspienski, Boris. Poetyka kompozycji. Struktura tekstu artystycznego i typologia form kompozycji. Przeł. Piotr Fast. Katowice: Śląsk, 1997.

Vukas, Danijela Lugarić. „Witnessing the unspeakable: on testimony and trauma in Svetlana Alexievich’s The War’s Unwomanly Face and Zinky Boys”. Kultura i tekst 3 (2014). S. 19–39.