PISA: czytanie, rozumienie, rozumowanie i - nieporozumienia
PDF

Słowa kluczowe

PISA
czytanie
edukacja
szkoła
uczeń
nauczyciel

Jak cytować

Biedrzycki, K. (2020). PISA: czytanie, rozumienie, rozumowanie i - nieporozumienia. Polonistyka. Innowacje, (12), 53–70. https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.4

Abstrakt

Artykuł stanowi syntetyczne przedstawienie założeń i wyników badania PISA. Omówione są metodologia badania, sposób jego przeprowadzania, formy zadań. Szczególną uwagę poświęca się dziedzinie głównej z roku 2018, czyli rozumieniu czytanego tekstu. Zostały wyjaśnione podstawowe pojęcia związane z tekstem, sytuacją czytelnika, aktem lektury. W dalszej części omówiono wyniki, z uwzględnieniem pozostałych dziedzin (matematyka, nauki przyrodnicze), zmian w ujęciu historycznym oraz porównań z innymi krajami. Przedstawione zostały również wyniki badań kontekstowych, które dają możliwość przyjrzenia się klimatowi polskiej szkoły, sposobom nauczania, dobrostanowi uczniów. Na koniec została przedstawiona propozycja interpretacji wyników.

https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.4
PDF

Bibliografia

PISA 2018. Assessment and Analytical Framework, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/b25efab8-en.f?expires=1601304757&id=id&accname=guest

&checksum=B9381EED5E1B07253EEB8FF0D93FB7AA (dostęp 8.10. 2020)

Sitek Michał, Ostrowska Elżbieta Barbara (red.), 2020, PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Warszawa.

Zasacka Zofia, 2019, Czytelnictwo młodzieży szkolnej 2017, „Rocznik Biblioteki Narodowej”, Warszawa.