Abstrakt
Artykuł stanowi syntetyczne przedstawienie założeń i wyników badania PISA. Omówione są metodologia badania, sposób jego przeprowadzania, formy zadań. Szczególną uwagę poświęca się dziedzinie głównej z roku 2018, czyli rozumieniu czytanego tekstu. Zostały wyjaśnione podstawowe pojęcia związane z tekstem, sytuacją czytelnika, aktem lektury. W dalszej części omówiono wyniki, z uwzględnieniem pozostałych dziedzin (matematyka, nauki przyrodnicze), zmian w ujęciu historycznym oraz porównań z innymi krajami. Przedstawione zostały również wyniki badań kontekstowych, które dają możliwość przyjrzenia się klimatowi polskiej szkoły, sposobom nauczania, dobrostanowi uczniów. Na koniec została przedstawiona propozycja interpretacji wyników.
Bibliografia
PISA 2018. Assessment and Analytical Framework, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/b25efab8-en.f?expires=1601304757&id=id&accname=guest
&checksum=B9381EED5E1B07253EEB8FF0D93FB7AA (dostęp 8.10. 2020)
Sitek Michał, Ostrowska Elżbieta Barbara (red.), 2020, PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Warszawa.
Zasacka Zofia, 2019, Czytelnictwo młodzieży szkolnej 2017, „Rocznik Biblioteki Narodowej”, Warszawa.