Virtual presence, or a new dimension of identity formation
PDF (Język Polski)

Keywords

identity
virtual world
youth

How to Cite

Gątarek, I. (2024). Virtual presence, or a new dimension of identity formation. Pedagogika Społeczna Nova, 4(8), 27–42. https://doi.org/10.14746/psn.2024.4.8.2

Abstract

The issues of the proposed analysis are based on the issue of creating a young person’s identity in the 21st century. The development and availability of digital media offers a range of opportunities that cannot be ignored today. However, the basis here seems to be the ability to navigate in the digital world. The subsequent stages of life verify so deeply the entirety of a person’s experiences and experiences that, as a consequence, they require flexibility also in the area of continuous shaping of one’s own internal representation. The development of the COVID-19 pandemic has significantly contributed to the “imposed” need for deeper immersion in the digital world as a result of the introduction of remote work and remote forms of education, at all levels. Restrictions on interpersonal contacts have increased the intensity of using social media, especially in view of the increased need for closeness, fear, and the feeling of being cut off from existing relationships and their forms. The proposed considerations are an attempt to look at the issue of identity creation in the context of the above-mentioned events and the series of consequences they brought.

https://doi.org/10.14746/psn.2024.4.8.2
PDF (Język Polski)

References

Bardziejewska M., Okres dorastania. Jak rozpoznawać potencjał nastolatków?, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005, s. 345–377.

Bielska E., Konteksty społeczeństwa globalnego a perspektywy tożsamości, [w:] T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku, Białystok 2001, s. 21–38.

Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2006.

Brzezińska A., Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej, [w]: A. Brzezińska,

A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna, Warszawa 2006, s. 47–77.

Brzezińska A.I., Piotrowski K., Garbarek-Sawicka E., Karowska K., Muszyńska K., Wymiary tożsamości a ich podmiotowe i kontekstowe korelaty, „Studia Psychologiczne” 2010, 49(1), s. 81–93.

Cialdini R.B., Kenrick D.T., Neuberg S.L., Psychologia społeczna, przeł. M. Trzebiatowska, A. Nowak, M. Orski, Gdańsk 2006.

Danilewicz W., Przestrzenie życia współczesnego dziecka, [w:] B. Muchacka, K. Kraszewski (red.), Dziecko w świecie współczesnym, Kraków 2008, s. 88–96.

Erikson E.H., Childhood and Society, New York 1950.

Erhardt M., Tożsamość współczesnych studentów w kontekście ich odrębnej kultury, [w:] W.J. Burszta,

P. Majewski, E.A. Sekuła (red.), Tożsamość i samotność. Komentarze młodego pokolenia, Warszawa 2011, s. 117–124.

Folkierska A., Wychowanie i pedagogika w perspektywie hermeneutycznej, [w:] S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 3, ks. 2, Warszawa 1998, s. 463–472.

Gałdowa A., Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Kraków 2000.

Gogołek W., Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010.

Grzybowski P., Tożsamość globalna, [w:] T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku, Białystok 2001, s. 28–43.

Hall C.S., Lindzey G., Teorie osobowości, przeł. J. Kowalczewska, J. Radzicki, Warszawa 2002.

Kagan J., Trzy złudne przekonania, przeł. B. Majczyna, Kraków 2008.

Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2011.

Kwiryl L., EU Kids Online, https://swps.pl/nauka-i-badania/projekty/42-projekty-naukowe/1324-eukids-online-i [dostęp: 14.05.2024].

Leppert R., Tożsamość młodzieży w społeczeństwie naśladowczym, [w]: R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wrocław 2005, s. 369–383.

Markowska-Manista U., Zakrzewska-Olędzka D., Rodziny z dziećmi w nowej sytuacji epidemii koronawirusa.

Raport z badania online, Warszawa 2020, https://www.pskorczak.org.pl/strony/pliki_pdf/raport_covid_19_2020r.pdf [dostęp: 23.10.2021].

Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.

Morley D., Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, przeł. J. Mach, Warszawa 2011.

Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2005.

Nikitorowicz J., Mikroświat dziecka w ustawicznym procesie kreowania tożsamości, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2005, 2(2), s. 23–26.

Nowy słownik języka polskiego, E. Sobol (red.), Warszawa 2003.

Opozda D., System rodzinny wobec sytuacji trudnej spowodowanej pandemią COVID-19 – perspektywa pedagogiczna, [w]: A. Regulska, M. Czarnecka, A.J. Najda (red.), Rodzina i szkoła wobec pandemii COVID-19, Toruń 2021, s. 11–21.

Piotrowska A., Wypowiedź dla Wiadomości TVP z dnia 22.02.2022 roku.

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 1995. Pyżalski J., Poleszak W., Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie tylko zapośredniczone, [w]: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa 2020, s. 28–36.

Regulska A., Czarnecka M., Najda A.J. (red.), Rodzina i szkoła wobec pandemii COVID-19, Toruń 2021.

Rotkiewicz H., O zniewoleniu technologicznym człowieka i nadziei wiązanej z wychowaniem: poglądy Herberta Marcusego i Ericha Fromma, „Seminare” 1995, (11), s. 147–161.

Skarga B., Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Kraków 2009.

Skibińska E.M., Mikroświaty kobiet, relacje autobiograficzne, Warszawa 2006.

Słysz A., Arcimowicz B., Przyjaciele w Internecie. Internet jako rozrywka, zagrożenia i zalety sieci, dzieci i rodzice w Internecie, wzorce korzystania z sieci, Gdańsk 2009.

Szkudlarek T., Melosik Z., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998.

Tołwińska B., Stereotypy płci a tożsamość indywidualna, [w:] T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku, Białystok 2001, s. 67–73.

Truszkowska-Wojtkowiak M., Wojtkowiak J., Społeczeństwo informacyjne. Pytania o tożsamość, wiedzę i edukację, Gdańsk 2008.

Uszyńska-Jarmoc J., Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok 2007.

Walter N., Web 2.0 w edukacji jako efekt zmiany kulturowej, [w:] D. Hejwosz, W. Jakubowski, (red.), Kultura popularna – tożsamość – edukacja, Kraków 2010, s. 315–324.

Wąż K., Znaczenie kultury popularnej w (re)konstruowaniu obyczajowości seksualnej, [w:] D. Hejwosz, W. Jakubowski, (red.), Kultura popularna – tożsamość – edukacja, Kraków 2010, s. 417–432.

Witkowski L., Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, Wrocław 2010.

Zadrożyńska A., Targowisko różności. Spojrzenie na kulturę współczesną, Warszawa 2001.