Abstract
The article takes up the problem of the medieval manuscript as an example of a total work of art. Miniature painting is an example of diffusional transmittance of the various semiotic orders, which define each other and lead to the creation of a reflection of divine beauty and harmony. The text also refers to the problem of iconoclasm. Historical material from the South Slavic area shows the art of cultural borderlands, where elements based on the principle of pars pro to to are reflected in miniature painting. The intersemiotic research tradition is presented synthetically.References
Awierincew S., Na skrzyżowaniu tradycji: szkice o literaturze i kulturze wczesnobizantyjskiej, przeł. i opatrzyła wstępem oraz notami bibliogr. D. Ulicka, Warszawa 1988.
Брадли Џ., Илуминирани рукописи, Београд 2006.
Cilento A., Das byzantinische Sizilien und Süditalien, Petersberg 2006.
Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986.
Freedberg D., The structure of Byzantine and European iconoclasm, w: Iconoclasm: Papers Given at the Ninth Spring Symposium of Byzantine Studies, Birmingham 1977 s. 165–177.
Hermann H.J., Die italienischen Handschriften des Dugento und Trecento. Teil 1: Bis zur Mitte des 14. Jahrhunderts (Beschreibendes Verzeichnis der illuminierten Handschriften in Österreich. V. Band:Die illuminierten Handschriften und Inkunabeln der Nationalbibliothek in Wien), Leipzig 1928.
Hermann H.J., Die italienischen Handschriften des Dugento und Trecento. Teil 2: Oberitalienische Handschriften der zweiten Hälfte des 14. Jahrhunderts (Beschreibendes Verzeichnis der illuminierten Handschriften in Österreich. V. Band: Die illuminierten Handschriften und Inkunabeln der Nationalbibliothek in Wien), Leipzig 1929.
Jazykowa I., Świat ikony, przeł. H. Paprocki, Warszawa 1998.
Karłowska-Kamzowa A., Zdobnicze i ideowe funkcje gotyckich kodeksów iluminowanych, w: Pogranicza i konteksty literatury polskiego średniowiecza, red. T. Michałowska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź1989, s. 283–298.
Karłowska-Kamzowa A., Wiesiołowski J., Wietesko L., Średniowieczna książka rękopiśmienna jako dzieło sztuki, Gniezno 1993.
Kobielus S., Dzieło sztuki – dzieło wiary. Przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002.
Kozłowski K., Teatr i religia sztuki. „Parsifal” Richarda Wagnera, Poznań 2004.
Lichaczow D.W., Artystyczna spuścizna dawnej Rusi a współczesność, przeł. P. Lewin, Warszawa 1977.
Lichaczowa D.S., Iskusstvo knigi: Konstantinopol’ XI vek, Moskva 1976.
Maksimović J., Srpske srednjovekovne minijature, Beograd 1983.
Mikulić P., Iz likovnosti bosanskoga srednjovjekovlja, Sarajevo–Zagreb 2004.
Müthereich F., Carolingian painting, New York 1976.
Orygenes, Komentarz do „Pieśni nad Pieśniami”. Homilie o „Pieśni nad Pieśniami”, przeł. S. Kalinowski, Kraków 1994.
Panofsky E., Architektura gotycka i scholastyka, w: Studia z historii sztuki, wybrał, oprac. i opatrzył posł. J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 33–65.
Pelc J., Obraz – słowo – znak: o emblematach w literaturze staropolskiej, Wrocław
Pogranicza i konteksty literatury polskiego średniowiecza, red. T. Michałowska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1989.
Praz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1981.
Paдојчић C., Старо српско сликарство, Нови Сад2010.
Radojčić S., Majstori starog srpskog slikarstva, Beograd 1955.
Sławinski J., Sztuka synkretyczna, w: Słownik terminów literackich, Wrocław 2005.
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 2:Estetyka średniowiecza, Warszawa 2009.
Wysłouch S., Wyprzedaż semiotyki, Poznań 2011.
License
Copyright
© by Adam Mickiewicz University, Poznań, 2012
OPEN ACCESS