Abstract
In the surrealistic period of his literary work Vítězslav Nezval, following the French formula of presenting Paris as an archetypical modern city, published textual passage Pražský chodec (1938) which title is taken from the famous Apollinaire’s story but its narrative schema resembles the Louis Aragon’s Paris Peasant. In opposition to avant-garde ideas of the perfect urbanization projects connected with the technological progress and futurological utopias Nezval tries to show Prague (more mysterious and surreal in his eyes than the capital of France) as a space of living literary tradition, full of lieux de mémoire and traces of long past events. Walking around urban streets, alleys or bridges often regarded as the typical surrealistic activity, becomes here an instrument of evoking these memories and it is also treated as a metaphor of poetic creation.
References
Aragon, L. (2015). Wieśniak paryski. Przeł. A. Międzyrzecki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Breton, A. (1976). Manifest surrealizmu. Przeł. A. Ważyk. W: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Red. A. Ważyk. Warszawa: Czytelnik, s. 73–74.
Carrouges, M. (2015). André Breton a základy surrealismu. Přel. J. Vaněk. Praha: Malvern.
de Certeau, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Przeł. K. Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Debord, G. (2006). Oeuvres. Paris: Gallimard.
Dierna, G. (1996). Způsoby a tvary touhy: Nezvalova próza z let surrealismu. W: Český surrealismus 1929–1953. Ed. L. Bydžovská, K. Srp. Praha: Argo, s. 200–213.
Frydryczak, B. (2002). Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Hocke, G.R. (2001). Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Přel. J. Brynda. Praha: Triáda/H&H.
Hodrová, D. (2006). Citlivé město (eseje z mytopoetiky). Praha: Akropolis.
Hrdlička, J. (2009). Obraz negace. Surrealismus a kritika obrazu. W: M. Langerová, J. Vojvodík, A. Tippnerová, J.
Hrdlička. Symboly obludnosti. Mýty, jazyk a tabu české postavantgardy 40.–60. let. Praha: Malvern, s. 79–108.
Janicka, K. (1985). Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Kornhauser, J. (2017). Awangarda. Strajki, zakłócenia, deformacje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Koschmal, W. (1997). Město (Praha) a nevědomí (Apollinaire – Nezval). „Česká literatura” č. 4, s. 360–376.
Lachmann, R. (2002). Memoria fantastika. Přel. T. Glanc. Praha: Herrmann&synové.
Málek, P. (2011). Město. W: Heslář české avantgardy. Estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908–1958. Ed. J. Vojvodík, J. Wiendl. Praha: Togga, s. 199–224.
Nezval, V. (1981). Pražský chodec. Praha: Československý spisovatel.
Ripellino, A.M. (1997). Praga magiczna. Przeł. H. Kralowa. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Rybicka, E. (2003). Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej. Kraków: Universitas.
Rybicka, E. (2014). Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas.
Saryusz-Wolska, M. (2011). Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i miastach. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Sławek, T. (2010). Miasto. Próba zrozumienia. W: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. E. Rewers. Kraków: Universitas, s. 17–69.
Szalewska, K. (2009). O „flâneura” spojrzeniu w przeszłość albo o antyturyście: (na marginesie cyklu Szary Paryż Bogdana Konopki). „Panoptikum” nr 8, s. 45–60.
Szalewska, K. (2017). Urbanalia. Miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie. Gdańsk: Słowo/obraz/terytoria.
Taborska, A. (2007). Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm. Gdańsk: Słowo/obraz/terytoria.
Tippnerová, A. (2014). Permanentní avantgarda? Surrealismus v Praze. Přel. M. Brunová. Praha: Academia.
Turner, C. (2010). Palimpsest czy przestrzeń potencjalna? W poszukiwaniu słownictwa dla widowiska w miejscu znalezionym. Przeł. M. Gołaczyńska. W: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. E. Rewers. Kraków: Universitas, s. 238–255.
Vojvodík, J. (1996). Proměny těla. K sémantice tělesnosti v surrealistické lyrice Vítězslava Nezvala. W: Český surrealismus 1929–1953. Ed. L. Bydžovská, K. Srp. Praha: Argo.
Ważyk, A. (1976). Przedmowa. W: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia. Red. A. Ważyk. Warszawa: Czytelnik, s. 5–36.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).