A Game of Closeness or Alienation

Main Article Content

Jarosław Poliszczuk

Abstract

Mykhailo Nayenko’s book of memoirs Озон зарубіжжя (Ozone of Abroad) is about author’s journeys to different countries and cultures. Mykhailo Nayenko is a well-known professor, who runs literary researches from the early 1980th for today. The book presented in the review, shows how academic landscape of Ukraine and Eastern Europe was changing after the collapse of Soviet Union. We can also notice some changes in author’s consciousness too as he tried to find his own place in the world without strict borders, in the conditions of free thoughts and possibility of speaking without censorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Poliszczuk, J. (2021). A Game of Closeness or Alienation. Poznańskie Studia Slawistyczne, (20), 349-359. https://doi.org/10.14746/pss.2021.20.18
Section
REVIEWS
Author Biography

Jarosław Poliszczuk, Adam Mickiewicz University in Poznan

Professor at the Department of Ukrainian Studies of the Russian and Ukrainian Philology Institute, Adam Mickiewicz University in Poznań. Researching interests are the history of literature of 19th and 20th centuries, contemporary literature and culture of Ukraine and comparative studies. The author of more than two hundred scientific articles and monographies such as Міфологічний горизонт українського модернізму (Mythological Horizon of Ukrainian Modernism), 1998, 2002; Література як геокультурний проект (Literature as a Geo-cultural Project), 2008; Пейзажі людини (Landscapes of a Man), 2013; Реактивність літератури (Reactivity of the Literature), 2016; Гібридна топографія (A Hybrid Topography), 2018 etc. Professor Polishchuk had also written books of essays Із дискурсів і дискусій (From the Discourses and Discussions), 2008 and literary critics – РЕвізії пам’яті (The REvisions of Memory), 2011. One of his books – Ukraińskie rozstaje (Ukrainian Crossroads), 2015 was also published in Poland.

References

  1. Czermińska, M. (2009). O autobiografii i autobiograficzności. W: Autobiografia. Red. M. Czermińska, Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria, s. 5–17.
  2. Gutorow, J. (2001). Na kresach człowieka. Sześć esejów o dekonstrukcji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  3. Markiewicz, A. (2015). Widzenie a odtwarzanie rzeczywistości. Wybrane problemy i zagadnienia. Przeł. D. Durlik. Radom: Wydawnictwo Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego.
  4. Potasińska, P. (2017). „Jak pisarze pamiętają”. Teoria badań nad pamięcią a praktyka literacka. Trzy „retoryki odtworzenia”. W: Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj). Red. E. Dąbrowicz, B. Larenta, M. Domurad. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 25–49.
  5. Ricoeur, P. (2007). Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. J. Margański. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
  6. Snyder, T. (2019). Droga do niewolności. Rosja, Europa, Ameryka. Przeł. B. Pietrzyk. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  7. Tihanov, G. (2019). The Birth and Death of Literary Theory. Regimes of Relevance in Russia and Beyond. Redwood City: Stanford University Press.
  8. Наєнко М. (2015). Вечірні світанки. Київ: Освіта України.
  9. Наєнко М. (2019). Озон зарубіжжя. Київ: Освіта України.
  10. [Nayenko, M. (2015). Vechiri svitanky. Kiiv: Osvita Ukrainy.
  11. Nayenko, M. (2019). Ozon zarubizhzhya. Kiiv: Osvita Ukrainy].