Abstract
The article attempts to present selected prose works by Damir Miloš as an example of Croatian maritime literature and ecological writing. In the posthumanist view, the symbiosis of man and nature constitutes a postpastoral attempt to return to Arcadia. In Miloš’s prose, ecopoetics is manifested in J. F. Lyotard’s idea of “house-building” ( oikon and poesis ), which is currently also discussed by other researchers, in the harmony of the human and the world of nature, as well as in the perspective of pansociologism, according to which “everything is society,” and all existence means “entering into interactions,” and, lastly, in the optics of Bruno Latour’s hyperhumanism. The element of the sea ( its flora and fauna) in an ecocritical approach is characterised by liquidity, ambiguity as well as transgression and liminality ( between the world of nature and culture ). In addition to its causative elements, it can also communicate ( non-anthroponormative languages, post-koiné ).
References
Barcz, A. ( 2016 ). Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki wliteraturze polskiej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Boguska, A. ( 2014 ). Przemiany utopii wchorwackiej prozie insularnej drugiej połowy XX i początku XXI wieku na wybranych przykładach. „Slavia Meridionalis” 14, s. 329–350. https://doi.org/10.11649/sm.2014.016 DOI: https://doi.org/10.11649/sm.2014.016
Boguska, A. ( 2016 ). Granice wewnątrz granic. Nowy regionalizm we współczesnej literaturze chorwackiej. „Slavia Meridionalis” 16, s. 541–564. https://doi.org/10.11649/sm.2016.026 DOI: https://doi.org/10.11649/sm.2016.026
Boguska, A. ( 2020 ). Życie na wyspach. Chorwacka współczesna proza insularna. Warszawa: Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk.
Cirlot, J. E. ( 2000 ). Słownik symboli. Przeł. I. Kania. Kraków: Znak.
Fiedorczuk, J. ( 2015 ). Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Jarzyna, A. ( 2019 ). Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach ( poetyckich ). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Jonak, Ł. ( 2014 ). Hiperhumanizm, czyli dlaczego kultura nie może wyjść poza samą siebie. „Przegląd Humanistyczny” nr 1 ( 442 ), R. LVIII, s. 54–63.
Kopaliński, W. ( 2015 ). Słownik symboli. Warszawa: Rytm.
Lestel, D. ( 2015 ). Myśleć sierścią. Zwierzęcość wperspektywie drugoosobowej. Przeł. A. Dwulit. W: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu. Red. A. Barcz, D. Łagodzka. Warszawa: IBL, s. 14–28.
Małczak, L. ( 2004 ). Wiatr wliteraturze chorwackiej. O figurze literackiej wiatru wXIX- i XX- -wiecznym piśmiennictwie strefy śródziemnomorskiej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Małczak, L. ( 2005 ). Przestrzenne konteksty chorwackiego literaturoznawstwa. W: Cywilizacja — przestrzeń — teksty. Słowiańska topografia kulturowa w języku i literaturze. Red. L. Miodyński. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 47–59.
Matvejević, P. ( 2003 ). Brewiarz śródziemnomorski. Przeł. D. Cirlić-Straszyńska. Sejny: Pogranicze.
Miloš, D. ( 2006 ). Kornatske priče. Zagreb: Naklada Ljevak. Miloš, D. ( 2008 ). Meke ulice. Zagreb: Naklada Ljevak.
Szperlik, E. ( 2012 ), Zapach i kolor słów, czyli o próbach intersemiotycznego przekładu i synestezji w utworach Damira Miloša Smetlar i Bijeli klaun. „Poznańskie Studia Slawistyczne” nr 2, s. 313–331. https://doi.org/10.14746/pss.2012.2.15 DOI: https://doi.org/10.14746/pss.2012.2.15
Ubertowska, A. ( 2020 ). Historie biotyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą. Olsztyn: Instytut Badań Literackich PAN.
Woźniak, R. B. ( 2021 ). Socjologia marynistyczna w warunkach zmiany ( nadzieje i kontrowersje ). „Edukacja Humanistyczna” 1, s. 9–30.
License
Copyright (c) 2022 Ewa Szperlik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).