Abstrakt
The article attempts to present selected prose works by Damir Miloš as an example of Croatian maritime literature and ecological writing. In the posthumanist view, the symbiosis of man and nature constitutes a postpastoral attempt to return to Arcadia. In Miloš’s prose, ecopoetics is manifested in J. F. Lyotard’s idea of “house-building” ( oikon and poesis ), which is currently also discussed by other researchers, in the harmony of the human and the world of nature, as well as in the perspective of pansociologism, according to which “everything is society,” and all existence means “entering into interactions,” and, lastly, in the optics of Bruno Latour’s hyperhumanism. The element of the sea ( its flora and fauna) in an ecocritical approach is characterised by liquidity, ambiguity as well as transgression and liminality ( between the world of nature and culture ). In addition to its causative elements, it can also communicate ( non-anthroponormative languages, post-koiné ).
Bibliografia
Barcz, A. ( 2016 ). Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki wliteraturze polskiej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Boguska, A. ( 2014 ). Przemiany utopii wchorwackiej prozie insularnej drugiej połowy XX i początku XXI wieku na wybranych przykładach. „Slavia Meridionalis” 14, s. 329–350. https://doi.org/10.11649/sm.2014.016 DOI: https://doi.org/10.11649/sm.2014.016
Boguska, A. ( 2016 ). Granice wewnątrz granic. Nowy regionalizm we współczesnej literaturze chorwackiej. „Slavia Meridionalis” 16, s. 541–564. https://doi.org/10.11649/sm.2016.026 DOI: https://doi.org/10.11649/sm.2016.026
Boguska, A. ( 2020 ). Życie na wyspach. Chorwacka współczesna proza insularna. Warszawa: Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk.
Cirlot, J. E. ( 2000 ). Słownik symboli. Przeł. I. Kania. Kraków: Znak.
Fiedorczuk, J. ( 2015 ). Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Jarzyna, A. ( 2019 ). Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach ( poetyckich ). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Jonak, Ł. ( 2014 ). Hiperhumanizm, czyli dlaczego kultura nie może wyjść poza samą siebie. „Przegląd Humanistyczny” nr 1 ( 442 ), R. LVIII, s. 54–63.
Kopaliński, W. ( 2015 ). Słownik symboli. Warszawa: Rytm.
Lestel, D. ( 2015 ). Myśleć sierścią. Zwierzęcość wperspektywie drugoosobowej. Przeł. A. Dwulit. W: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu. Red. A. Barcz, D. Łagodzka. Warszawa: IBL, s. 14–28.
Małczak, L. ( 2004 ). Wiatr wliteraturze chorwackiej. O figurze literackiej wiatru wXIX- i XX- -wiecznym piśmiennictwie strefy śródziemnomorskiej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Małczak, L. ( 2005 ). Przestrzenne konteksty chorwackiego literaturoznawstwa. W: Cywilizacja — przestrzeń — teksty. Słowiańska topografia kulturowa w języku i literaturze. Red. L. Miodyński. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 47–59.
Matvejević, P. ( 2003 ). Brewiarz śródziemnomorski. Przeł. D. Cirlić-Straszyńska. Sejny: Pogranicze.
Miloš, D. ( 2006 ). Kornatske priče. Zagreb: Naklada Ljevak. Miloš, D. ( 2008 ). Meke ulice. Zagreb: Naklada Ljevak.
Szperlik, E. ( 2012 ), Zapach i kolor słów, czyli o próbach intersemiotycznego przekładu i synestezji w utworach Damira Miloša Smetlar i Bijeli klaun. „Poznańskie Studia Slawistyczne” nr 2, s. 313–331. https://doi.org/10.14746/pss.2012.2.15 DOI: https://doi.org/10.14746/pss.2012.2.15
Ubertowska, A. ( 2020 ). Historie biotyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą. Olsztyn: Instytut Badań Literackich PAN.
Woźniak, R. B. ( 2021 ). Socjologia marynistyczna w warunkach zmiany ( nadzieje i kontrowersje ). „Edukacja Humanistyczna” 1, s. 9–30.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Ewa Szperlik
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).