The Double Life of a Packet of Sugar. The Noise(lessness) of Communication of the Items of Everyday Use
PDF

Keywords

sociocultural perspective
design
sugar
onomastics
communication

How to Cite

Kołodziej, A. (2023). The Double Life of a Packet of Sugar. The Noise(lessness) of Communication of the Items of Everyday Use. Poznańskie Studia Slawistyczne, (23), 341–349. https://doi.org/10.14746/pss.2022.23.17

Abstract

This review discusses the book by Aleksander W. Mikołajczak and Patryk Borowiak entitled Design saszetki zcukrem. O komunikowaniu się zrzeczami (On the Design of a Packet of Sugar. How WeCommunicate with Objects). The text focuses on the
interactions between people and objects, a phenomenon intrinsic to postmodernity, or the contemporary consumerist culture. The work is a peculiar biography of the packet of sugar and presents a multifaceted exploration thereof. The authors depart from the commonly conducted statistical analysis of the object of interest and instead endeavour to present the full extent of its existence and all the subsequent stages of its life, pointing to the complexity and the volatility of the process; this should be considered an innovative approach at its own right. The packet of sugar is viewed not only in the sociocultural perspective, but also through the lens of linguistics and onomastics.

https://doi.org/10.14746/pss.2022.23.17
PDF

References

Barański, J. (2007). Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Trans. S. Królak. Warszawa: Sic!

Calver, G. (2009). Czym jest projektowanie opakowań? Podręcznik projektowania. Trans. K.Więcek. Warszawa: ABE Dom Wydawniczy.

Krajewski, M. (2005). W stronę socjologii przedmiotów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Krajewski, M. (2013). Są w życiu rzeczy… Szkice z socjologii przedmiotów. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.

Mikołajczak, A., Borowiak, P. (2020). Design saszetki z cukrem. O komunikowaniu się z rzeczami. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323238263 DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323238263

Olsen, B. (2003). W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Trans. B. Mądra-Shallcross. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Onomastic terminology. https://icosweb.net/publications/onomastic-terminology/ (10.04.2020).

Romek, A., Tarnawski, W. (2007). Podstawy projektowania i wykonania opakowań. “Opakowanie,” 52/07, pp. 6–12.