Abstract
The main aim of this article is to present the methods in which Slovenian myths of Romantic provenience, present in France Prešeren’s poetry, are deconstructed since the fifties of nineteenth century. Prešeren (1800−1849) is regarded as the national poet, who enabled the Slovenian community and competed with the canon of European literature. Parallelly to the process of his canonization occurred the reverse of it, The Anxiety of Influence, described by Harold Bloom. Poets Simon Jenko (1835−1869) and Oton Župančič (1878−1949) had been deconstructing the myths of Romantic love, mythical conception of poetry, poets and nation in the period of realism and modernism, as well as the poet Veno Taufer in the period of neo-avantgarde (1933−). The intertextual analysis of their poems shows several ways of contesting the influence of the main topics and aesthetic codes from Prešeren’s poetry, determined by the role of poetry in Slovenian culture, described in the late sixties of twentieth century as Prešeren structure.
References
Baldick, C. (1996). The concise Oxford dictionary of literary terms. Oxford−New York: Oxford UP, s. 163−164.
Bloom, H. (2002). Lęk przed wpływem: teoria poezji. Przeł. A. Bielik-Robson, M. Szuster. Krakow: Universitas.
Dović, M. (2017). Prešeren po Prešernu. Ljubljana: Literarno-umetniško društvo Literatura.
Gajewski, K. (2006). „Lęk przed wpływem: teoria poezji”, Harold Bloom, przeł. Agata Bielik-Robson, Marcin Szuster. W: „Horyzonty Nowoczesności”, t. 19, Kraków 2002: [recenzja]. „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, nr 97 (3), s. 247−254.
Gorenc, B. (2019). Slolvenski klasiki 1: [zgodbe iz doline Netflorjanske]. Ljubljana: Cankarjeva založba,
Jenko, S. (1855). Ognjeplamtič. https://sl.wikisource.org/wiki/Ognjeplamti%C4%8D (19.02.2023).
Jenko, S. (1865). Pisavec. W: Pesmi. Ljubljana: Janez Giontini. http://tinyurl.com/4wdx7jam (19.02.2023).
Juvan, M. (1990). Imaginarij Kerşta v slovenski literaturi: medbesedilnost recepcije. Ljubljana: Revija Literatura.
Juvan, M. (1995). Przezwyciężanie romantycznego dziedzictwa? „Krst pri Savici” jako tekst-klucz literatury słoweńskiej w perspektywie modernistycznej i postmodernistycznej. W: Postmodernizm w literaturze i kulturze krajów Europy Środkowo-Wschodniej: materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Uniwersytet Śląski, Ustroń, 15–19 listopada 1993. Red. H. Janaszek-Ivaničkova, D. Fokkema. Katowice: „Śląsk”, s. 233−244.
Juvan, M. (1997). Domači Parnas v narekovajih: parodija in slovenska književnost. Ljubljana: Literarno-umetnisko društvo Literatura.
Juvan, M. (2002), Modernost Krsta pri Savici? W: Romantična pesnitev: ob 200. Obletnici rojstva Franceta Prešerna. Ljubljana: Filozofska fakulteta, s. 347−360.
Juvan, M. (2008). »Slovenski kulturni sindrom« v nacionalni in primerjalni literarni zgodovini. „Slavistična revija”, nr 56 (1), s. 1−17. http://tinyurl.com/2s372sxv (16.02.2023).
Juvan, M. (2012). Romanticism and National Poets on the Margins of Europe: Prešeren and Hallgrimsson. W: Literary Dislocations. Red. S. Stojmenska-Elzeser i V. Martinovski. Skopje: Institute of Macedonian literature, s. 592−600. https://tinyurl.com/4p7rzjed (15.02.2023).
Klik, M. (2016). Teorie mitu: współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969–2010). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323520719
Kolšek, P. (1990). O pesništvu Simona Jenka. W: S. Jenko, Pesmi. Ljubljana: Mladinskak njiga, s. 149−162.
Misiak, I. (2003). Krytyk przy wrzecionie konieczności. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 100–111. https://tinyurl.com/3j4fsu8h (19.02.2023).
Norwid, C.K. (1934). Ogólniki. W: Dzieła Cyprjana Norwida. Red. T. Pini, Warszawa: Społka Wydawnicza „Parnas Polski”. http://tinyurl.com/27ajt9bm (19.02.2023).
Novak, B.A. (1998). Trubadurski kult oblike kot jezikovnega ekvivalenta ljubezni. „Primerjalna književnost”, R. 21, nr 2, s. 15−44.
Paternu, B. (1968). Struktura in funkcija Jenkove parodije v razkroju slovenske romantične epike. (Referat za VI. mednarodni slavistični kongres v Pragi). „Slavistična revija”, R. XVI, s. 7−64.
Paternu, B. (1980). Prelom med romantiko in realizmom v slovenski liriki 19. stoletja. „Slavistična revija”, nr 28 (3), s. 241–250. https://srl.si/ojs/srl/article/view/COBISS_ID-7886390 (18.02.2023).
Paternu, B. (1982). Funkcija parodije v razvoju slovenske književnosti. W: 18. Seminar slovenskega jezika, literature in kulture: Zbornik predavanj. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, s. 25–31.
Paternu, B. (1994). France Prešeren 1800−1849. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.
Pegan, K. (2021). Izjava v oddaji Svet kulture: Slovesnost ob 30. obletnici državnosti s Krstom pri Savici iz dne 24. 6. 2021. https://365.rtvslo.si/arhiv/svet-kulture/174786218 (19.02.2023).
Pirjevec, D. (1978). Vprašanje o poeziji. Vprašanje naroda. Maribor: Obzorja.
Prešeren, F. (1847). Poezije Doktorja Franceta Prešerna. Ljubljana: Jožef Blaznik. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-OVOKMGOI (18.02.2023).
Prešeren, F. (2022). Poezje. Przeł. K. Šalamun Biedrzycka. Krakow: Stowarzyszenie Pisarzy Polskich.
Rupel, D. (1976). Svobodne besede (od Prešerna do Cankarja). Koper: Lipa.
Stritar, J. (1866). Preširnovo življenje. Preširnove poezije. W: F. Prešeren, Pesmi Franceta
Preširna, s pésnikovo podobo, z njegovim životopisom in estetično-kritičnim uvodom.
Ljubljana: H. Ničman, s. 3−46. urn:nbn:si:doc-sxoyp2nz from http://www.dlib.si (18.02.2023).
Ślosarska, J. (2006). Mit. W: Słownik rodzajów i gatunków literackich. Krakow: Universitas, s. 592−595.
Taufer, V. (2016), Telemahovi komentarji: zbrane zbirke 1958–2006 z dodatkom novih pesmi 2009–2016. Ljubljana: Beletrina.
Wellek, R. (1973). The Concept of Romanticism in Literary History. W: Concepts of Criticism. New Haven−London: Yale University Press, s. 128−198.
Zupan Sosič, A. (2002). Ljubezen v Krstu pri Savici. W: Romantična pesnitev: ob. 200. obletnici rojstva Franceta Prešerna. Ljubljana: Filozofska fakulteta, s. 267−278.
License
Copyright (c) 2023 Marta Cmiel-Bażant
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.