Abstract
The article contains a review of a book Syndrom postcovidowy w języku. Polsko- -bułgarskie studium przypadku. Raport z badań eksperymentalnych (Postcovid Syndrome in the Language. Polish-Bulgarian Case Study (Experimental Research Report)) written by Natalia Długosz and Andreana Eftimova (2023). The article points out the differences in the research conducted by the authors against the background of publications showing media representations of the coronavirus and the SARS-CoV-2 pandemic, as well as research works presenting the impact of the pandemic on the Polish language. The authors’ proposal is an experimental study in which they try to recreate, on the basis of an experimental study conducted using the survey method, how Polish-speaking and Bulgarian-speaking students recreate specific open definitions of three concepts: corona panic (koronapanika), corona party (koronaparty) and corona tourism (koronaturystyka).
References
Booth, J. (2021). „Covidowy język” – konieczne zachowanie czujności na niektóre objawy w jamie ustnej, „Dental Tribune”, https://tinyurl.com/ytwjb959. (10.10.2023).
Bryła, W., Bryła-Cruz, A. (2021). Retoryka „okołowirusowa”. Szkice językowo-kulturowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Nowak, M., Chmielewski, M., Stanisz, P., Szulich-Kałuża, J., Wadowski, D. (2022). Komunikacja Kościoła katolickiego wPolsce wokresie pandemii Covid-19. Raport z badań interdyscyplinarnych. Kraków: Scriptum.
Długosz, N., Eftimova, A. (2023). Syndrom postcovidowy w języku. Polsko-bułgarskie studium przypadku. Raport z badań eksperymentalnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Długosz, P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 wpolskim społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
Hodalska, M. (2020a). Internetowe żarty z pandemii koronawirusa w„zbiorowej pamięci zarazy”. „Kultura – Media – Teologia”, nr 2, s. 7–37. DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.41.1
Hodalska, M. (2020b). Korona – humor jako forma komunikacji i „tarcza antydepresyjna”, w: Od modernizacji do mediosfery. Meandry transformacji w komunikowaniu. Red. A.J. Cieślikowa, P. Płaneta. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński.
Jakosz, M., Kałasznik, M. (red.) (2023). Corona-Pandemie im Text und Diskurs. Fragestellungen, Zugänge und Perspektiven. Göttingen: V&R Unipress. DOI: https://doi.org/10.14220/9783737016285
Jóźwiak, J. (2022). Przymiotnik covidowy jako klucz do rozumienia rzeczywistości w czasie pandemii. „Heteroglossia. Studia Kulturoznawczo-Filologiczne”, nr 12, s. 129–142.
Kiklewicz, A. (2020). Od znaczenia do konceptu: pragmatyczno-kulturowe aspekty specyfikacji semantycznej. „Poradnik Językowy”, nr 7, s. 50–61. DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.7.4
Kosmalska, W. (2020). Język w czasie epidemii, epidemia w języku. „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 209–220. DOI: https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.13
Kuligowska, K. (2020). Język wczasach zarazy. O wpływie pandemii na system leksykalny języka polskiego irosyjskiego. „Acta Polono-Ruthenica”, nr 3 (XXV), s. 109–126. DOI: https://doi.org/10.31648/apr.5893
Penkowska, G. (red.) (2022). Postcovidowa dominacja mediów. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Peteri, A. (2021). Wissenschaftsdiskurs in der Corona-Krise in deutschen und ungarischen Medien. Eine vergleichende linguistische Analyse. „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs”, nr 15, s. 263–286. DOI: https://doi.org/10.7311/tid.15.2021.10
Piotrowski, M., Kacprzykowski, K. (2021) Koronamowa, czyli neologizmy powstałe w 2020 r. w związku z pandemią. Słownik słów covidowych, https://tinyurl.com/y9cj5vfz. (dostęp 15.10.2023).
Polkowska, L. (2022). Wartości w medialnym dyskursie o covidzie. „Prace Językoznawcze”, nr XXIV (4), s. 177–193. DOI: https://doi.org/10.31648/pj.8166
Rybka, M. (2021). His Excellency Coronavirus: Some Remarks on the Research on the Media Image of Coronavirus at the Adam Mickiewicz University in Poznań (UAM). Roczniki Humanistyczne, t. 69, nr 6, s. 191–208. DOI: https://doi.org/10.18290/rh21696s-12
Rybka, M., Świerkowska, D., Wrześniewska-Pietrzak, M., Zagórska, K. (2021a). „Na froncie walki z koronawirusem”, czyli o sposobach nazywania wirusa sars-cov-2 i wywoływanej przez niego choroby w dyskursie medialnym w Polsce, „Славистички студии: списание за русистика, полонистика и бохемистика”, nr 21, s. 149–164.
Rybka, M., Wrześniewska-Pietrzak, M., Wiatrowski, P., Zagórska, K., Kołodziejczak, M., Wyszyński, J. (2021b). COVID-19 – czarna seria ciągle trwa. Medialny obraz koronawirusa i jego oddziaływanie społeczno-polityczne. Raport z monitoringu mediów w ramach konkursu „Badania nad COVID-19” Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
Wrześniewska-Pietrzak, M., Kołodziejczak, M. (2022). The virus on the leash of politics? The media image of the SARS-CoV-2 virus during the first wave of the pandemic in Poland (preliminary remarks). „Socjolingwistyka”, nr 36, s. 81–97. DOI: https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.36.5
Wrześniewska-Pietrzak, M., Kołodziejczak, M. (2023), Fala jako metafora epidemii COVID-19 w polskiej prasie. „Prace Językoznawcze” nr XXV (4), s. 193–207. DOI: https://doi.org/10.31648/pj.9360
Zagórska, K. (2021). Media na kwarantannę. Wybrane strategie komunikacyjne. „Kultura – Media – Teologia”, nr 44, s. 60–79. DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.44.4
Żmigrodzki, P. (red.) (2007–2023).Wielki słownik języka polskiego, Kraków, https://wsjp.pl/. (5.10.2023).
License
Copyright (c) 2024 Marta Wrześniewska-Pietrzak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.