Abstract
The article discusses selected problems of the image, imagination and the ideological-aesthetic consciousness of the avant-garde in Croatian and Serbian literatures. Inspired by the ideas of modern Europe and opened to experiment, transgressions and mental function of the artistic language, it created an autonomous world of imagination. Utopian theories of reality evaluated from expressionistic conceptions of penetration of the world if matter and spirit, Earth and universe to surrealistic conceptions of over-reality.
References
Benčić, Ž., Fališevac, D. (ur.) (2012). Prostori snova. Oniričko kao poetološki i antropološki problem. Zagreb: Disput.
Bieńkowski, Z. (1974). 50-lecie Manifestu nadrealistycznego. „Poezja” nr 9, s. 68.
Crnjanski, M. (1966). Poezija. Beograd: Prosveta.
Crnjanski, M. (1980). Objaśnienie Sumatry. Przeł. G. Łatuszyński. „Literatura na Świecie” nr 9 (113), s. 7.
Czapik-Lityńska, B. (1987). Twórczość poetycka Oskara Davičo. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Czapik-Lityńska, B. (1996). „Jeszcze nie”. Utopicum jugosłowiańskiej awangardy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Czapik-Lityńska, B. (2005). Chorwacka i serbska awangarda w perspektywie badań porównawczych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Czapik-Lityńska, B. (2012). Iskustvo sna u suvremenoj hrvatskoj poeziji. A.G. Matoš, J. Kaštelan, S. Mihalić, D. Oraić-Tolić. W: Prostori snova. Oniričko kao poetološki i antropološki problem. Ur. Ž. Benčić i D. Fališevac. Zagreb: Disput, s. 323–379.
Davičo, O. (1979). Pesme. Hana. Beograd: Prosveta.
Dąbrowska-Partyka, M. (1999). Teksty i konteksty. Awangarda w kulturze literackiej Serbów i Chorwatów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Đorđić, S. (ur.) (1979). U potrazi. Radovi o književnom delu Oskara Daviča. Beograd: Narodna knjjiga.
Jacobi, J. (1996). Psychologia C.G. Junga. Przeł. S. Łypacewicz. Warszawa: Wydawnictwo Ewa Karczewska L.C.
Janicka, K. (1985). Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Kornhauser, J. (1991). Strategie liryczne serbskiej awangardy: szkice o poezji. Kraków: Universitas.
Krleža, M. (1984). Dzienniki i eseje. Przeł. J. Wierzbicki. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.
Milanja, C. (2000). Pjesništvo hrvatskog ekspresionizma. Zagreb: Matica hrvatska.
Novaković, J. (1996). Na rubu halucinacija. Poetika srpskog i francuskog nadrealizma. Beograd: Filološki fakultet.
Pawliszyn, A. (1999). Świat człowieka i kosmos poprzez metaforę, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Pieniążek-Marković, K. (2000). Twórczość poetycka Antuna Branka Šimicia: Z problemów poezji chorwackiego ekspresjonizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pilch, A. (2006). Umykanie sensu – chaos języków – tekst wiecznie niedoczytany, (Derrida, Descombes, Deleuze). W: Efekt motyla. Humaniści wobec teorii chaosu. Red. K. Bakuła i D. Heck. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 143–148.
Piróg, M. (2006). Synchroniczność – parapsychiczna wizja rzeczywistości. W: Inspiracje jungowskie, metafory, sny, archetypy. Red. M. Adamiec, F. Białecki, K. Czech. Warszawa: Eneteia, s. 51–60.
Rešin Tucić, V. (2005). Demonski Davičo. W: Vreme fantoma: o piscima i knjigama. Novi Sad: Anagram.
Ristić, M. (1984). Turpituda. W: Dela Marka Ristića. T. 1: Knjiga poezije. Ur. M. Nikolić, N. Bertolino. Beograd: Nolit.
Rosińska, Z. (1985). Psychoanalityczne myślenie o sztuce. Warszawa: PWN.
Rovelli, C. (2019). Rzeczywistość nie jest tym, czym się wydaje. Przeł. M. Czerny. Łódź: Feeria science.
Rovelli, C. (2019). Tajemnica czasu. Przeł. J.K. Ochab. Łódź: Feeria science.
Samuels, A., Shorter, B., Plaut, F. (1994). Krytyczny słownik analizy Jungowskiej. Przeł. W. Bobecki, L. Zielińska. Warszawa: UNUS.
Sharp, D. (1998). Leksykon pojęć i idei C.G. Junga. Przeł. J. Prokopiuk. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskie.
Šimić, A.B. (1988). Sabrana djela. Zagreb: August Cesarec.
Szołtysek, A.E. (1992). Metafizyczność języka. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Szołtysek, A.E. (1994). Metafizyka jedni. Katowice: Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki.
Tokarczuk, O. (2019). Świat z odwrotnej strony. „Tygodnik Powszechny” nr 42, s. 21.
Tokarz, B. (2004). Między destrukcją a konstrukcją. O poezji Srečka Kosovela w kontekście konstruktywistycznym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tokarz, B. (2019). Proroczy aspekt awangardy. W: Słowiańskie formuły nowoczesności. Ideały i iluzje przemiany. Red. L. Miodyński. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 21–34.
Ujević, T. (1979). Kozmogonije. W: Odabrana djela Tina Ujevića. Prir. Š. Vučetić, knj. 1, Zagreb–Beograd: August Cesarec, s. 321.
Vinaver, S. (1980). Manifest szkoły ekspresjonsitycznej. Przeł. M. Dąbrowska-Partyka, „Literatura na Świecie” nr 9 (113), s. 82–84.
Visković, V. (ur.) (1999). Krležijana, 2 M-Ż. Zagreb: Leksikografski zavod „Miroslav Krleža”.
Vučetić, R. (1984). Avangardna poezija. Banja Luka: „Glas”.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).