Granice. Wyznaczanie, zacieranie i przekraczanie

W zglobalizowanym świecie złagodzonych i pozornie łatwiejszych do naruszenia granic państw, grup etnicznych, języków, kultur, dyscyplin, ideologii, poetyk, płci, programów politycznych, porządków ekonomicznych, tego, co swoje i obce, estetyki i polityki, coraz częściej pojawia się potrzeba trwałych znaczeń, wartości oraz chronionych przestrzeni myślenia i działania. Innymi słowy, w naszej płynnej nowoczesności, pod rzekomą groźbą nadciągającej fali labilności, mutacji i stłumienia ostatnich form autentyczności, rozlega się wołanie o rehabilitację stabilnych granic. Ich ponowne wzmocnienie, paradoksalnie, przywróciłoby nam odebraną swobodę odgradzania się i dało możliwość wyzwolenia z niewoli tzw. trans-ideologii, narzucających pogodzenie się z prekariatem i tymczasowością, właściwie ze wszystkimi formami nietrwałości, będącymi rezultatem uchylenia jasnych i trwałych rozdziałów. Mając na uwadze częste i nieprzejednane kontrowersje, jakie w związku z kwestią granic pojawiają się w naszym złożonym świecie oraz wychodząc z założenia, że ​​z jednej strony granice nas ograniczają i dyscyplinują, a z drugiej pozwalają na wolne, kreatywne, a nawet opozycyjne myślenie i działanie w oddzielonych strefach i poza nimi, podczas konferencyjnej dyskusji chcemy mówić o powstaniu i roli granic w perspektywie historycznej i współczesnej. Czym jest granica, gdzie się pojawia, jak i kiedy działa, pod jakimi warunkami można ją przekroczyć, osłabić lub znieść, jaka moc zostaje wówczas pokonana i jaka uwolniona oraz jakie estetyczne, etyczne, polityczne, światopoglądowe i ideowe wartości związane są z ustanawianiem granic i ich transgresją? Chcemy zachęcić do namysłu nad pojęciem granicy, dlatego zapraszamy ekspertów bez granic, ze wszystkich dziedzin, gałęzi i dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, od historyków i teoretyków literatury, antropologów kultury i filozofów po językoznawców, socjologów i stylistyków, od geografów kultury, historyków i historyków sztuki po psychologów, teologów i politologów.

 

Niektóre z proponowanych zagadnień:

  • - Granice mowy, dialektów, języków
  • - Granice morfemów, słów, zdań
  • - Granice języka standardowego i odmian standardu
  • - Granice semantyki i pragmatyki
  • - Granice poetyk, stylów i gatunków
  • - Granice wersu i strofy, wiersza i prozy
  • - Granice tekstu i kontekstu
  • - Granice epok literackich i artystycznych
  • - Scena jako granica światów
  • - Granice fikcji i faktyczności, estetyki i użyteczności
  • - Granice płciowe i seksualne oraz transpłciowość
  • - Granice stref kulturowych
  • - Granice kultury mówionej i pisanej
  • - Granice i migracje
  • - Granice jako mechanizm dyscyplinujący
  • - Granice jako konieczność
  • - Granice i wolność
  • - Myślenie ponad granicami lub myślenie za pomocą granic
  • - Czy granice języka są granicami świata?
  • - Granice dyscyplin i transdyscyplinarność
  • - Wzniosłość: granica estetyki i poznania
  • - Niesamowitość: granica między swoim i obcym, sobość i inność
  • - Granice reprezentacji artystycznej i nieprzedstawialność
  • - Bezgraniczność Boga i ograniczenia religijne
  • - Satyra, burleska, karnawał i groteska - burzenie lub potwierdzanie granic
  • - Granice i geopolityka
  • - Granice humanizmu i transhumanizmu