W zglobalizowanym świecie złagodzonych i pozornie łatwiejszych do naruszenia granic państw, grup etnicznych, języków, kultur, dyscyplin, ideologii, poetyk, płci, programów politycznych, porządków ekonomicznych, tego, co swoje i obce, estetyki i polityki, coraz częściej pojawia się potrzeba trwałych znaczeń, wartości oraz chronionych przestrzeni myślenia i działania. Innymi słowy, w naszej płynnej nowoczesności, pod rzekomą groźbą nadciągającej fali labilności, mutacji i stłumienia ostatnich form autentyczności, rozlega się wołanie o rehabilitację stabilnych granic. Ich ponowne wzmocnienie, paradoksalnie, przywróciłoby nam odebraną swobodę odgradzania się i dało możliwość wyzwolenia z niewoli tzw. trans-ideologii, narzucających pogodzenie się z prekariatem i tymczasowością, właściwie ze wszystkimi formami nietrwałości, będącymi rezultatem uchylenia jasnych i trwałych rozdziałów. Mając na uwadze częste i nieprzejednane kontrowersje, jakie w związku z kwestią granic pojawiają się w naszym złożonym świecie oraz wychodząc z założenia, że z jednej strony granice nas ograniczają i dyscyplinują, a z drugiej pozwalają na wolne, kreatywne, a nawet opozycyjne myślenie i działanie w oddzielonych strefach i poza nimi, podczas konferencyjnej dyskusji chcemy mówić o powstaniu i roli granic w perspektywie historycznej i współczesnej. Czym jest granica, gdzie się pojawia, jak i kiedy działa, pod jakimi warunkami można ją przekroczyć, osłabić lub znieść, jaka moc zostaje wówczas pokonana i jaka uwolniona oraz jakie estetyczne, etyczne, polityczne, światopoglądowe i ideowe wartości związane są z ustanawianiem granic i ich transgresją? Chcemy zachęcić do namysłu nad pojęciem granicy, dlatego zapraszamy ekspertów bez granic, ze wszystkich dziedzin, gałęzi i dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, od historyków i teoretyków literatury, antropologów kultury i filozofów po językoznawców, socjologów i stylistyków, od geografów kultury, historyków i historyków sztuki po psychologów, teologów i politologów.
Niektóre z proponowanych zagadnień:
- - Granice mowy, dialektów, języków
- - Granice morfemów, słów, zdań
- - Granice języka standardowego i odmian standardu
- - Granice semantyki i pragmatyki
- - Granice poetyk, stylów i gatunków
- - Granice wersu i strofy, wiersza i prozy
- - Granice tekstu i kontekstu
- - Granice epok literackich i artystycznych
- - Scena jako granica światów
- - Granice fikcji i faktyczności, estetyki i użyteczności
- - Granice płciowe i seksualne oraz transpłciowość
- - Granice stref kulturowych
- - Granice kultury mówionej i pisanej
- - Granice i migracje
- - Granice jako mechanizm dyscyplinujący
- - Granice jako konieczność
- - Granice i wolność
- - Myślenie ponad granicami lub myślenie za pomocą granic
- - Czy granice języka są granicami świata?
- - Granice dyscyplin i transdyscyplinarność
- - Wzniosłość: granica estetyki i poznania
- - Niesamowitość: granica między swoim i obcym, sobość i inność
- - Granice reprezentacji artystycznej i nieprzedstawialność
- - Bezgraniczność Boga i ograniczenia religijne
- - Satyra, burleska, karnawał i groteska - burzenie lub potwierdzanie granic
- - Granice i geopolityka
- - Granice humanizmu i transhumanizmu