Abstract
Romanticism, one of the most important philosophical and artistic periods in modern European culture, was never the mainstream tradition in Czech literature. Nor did the Gothic novel influence this literature in a significant way. In his Deník kastelána (Custodian’s Diary), Jan Bittner tries to use the formulas of traditional literary horror. The main aim of this renovation seems to be to search for a narrative form which is appropriate to show the problems and priorities of the modern self. The hero of the novel, who runs away from Prague and decides to live far from the postmodern civilization with its relativity of values and lack of metaphysical horizons, finds in the haunted baroque village castle a place where he can once again define the sense of life.References
Aguirre M., Geometria strachu. Wykorzystanie przestrzeni w literaturze gotyckiej, przeł. A. Izdebska, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002, s. 15–32.
Baranowska M.,Surrealna wyobraźnia i poezja, Warszawa 1984.
Bittner J., Deník kastelána, Brno 2000.
Brzostek D., Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy, Toruń 2009.
Caillois R., Od baśni do „science fiction”, przeł. J. Lisowski, w: idem, Odpowiedzialność i styl. Eseje, red. M. Żurowski, Warszawa 1967, s. 29–65.
Carroll N., Filozofia horroru, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk 2004.
Dierna G., O Valerii, Nezvalovi, Maxi Ernstovi a koláži, w: Český surrealismus 1929–1953, red. L. Bydžovská, K. Srp, Praha 1996, s. 352–365.
Doorman A., Romantický řád, przeł. J. Pellarová, Praha 2008.
Gemra A., Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.
Has-Tokarz A., Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2011.
Hrbata Z., Procházka M., Romantismus a romantismy. Pojmy, proudy, kontexty, Praha 2005.
Izdebska A., Gotyckie labirynty, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002, s. 33–41.
Janicka K., Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki, Warszawa 1985.
Janion M., Forma gotycka Gombrowicza, w: eadem, Romantyzm i jego media. Prace wybrane, t. IV, Kraków 2001, s. 461–549.
Janion M., Zbójcy i upiory, w: eadem, Gorączka romantyczna. Prace wybrane, t. I, Kraków 2000, s. 171–272.
Lem S., Tzvetana Todorova fantastyczna teoria literatury, w: idem, Rozprawy i szkice, Kraków 1975, s. 61–80.
Ławski J., Bo na tym świecie Śmierć. Studia o czarnym romantyzmie, Gdańsk 2008.
Momro J., Granice i marginesy nowoczesności. Wokół teorii badań nad romantyzmem, w: Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009, s. 15–56.
Nycz R., Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków 2000.
Pająk P., Czeska awangarda a powieść czarna, w: Bunt tradycji – tradycja buntu. Księga dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Wrocławskiemu, red. M. Bogusławska, G. Szwat-Gyłybowa, Warszawa 2008, s. 343–357.
Slavík I., Doslov, w: Příběhy temnot v české literatuře XIX. a XX. století, Brno 1999, s. 257–267.
Todorov T., Úvod do fantastické literatury, przeł. V. Fiala, Praha 2010.
Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science Fiction, Warszawa 1980.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).