Abstrakt
The paper attempts to shed light on the concept of imagination and its formative role in imagining collective identities such as gender, religion or nation in literary, journalistic and programmatical texts written by Croatian revivers, as well as in the poetry of the Croatian War of Independence. Here, the concept of imagination is conceived as a field criss-crossed by contradictions selectively used by the revivers and contemporary Croatian poets in the 1990's, in order to achieve certain political goals. According to need, they use it to reconcile resemblances with differences, general with particular or else for the purpose of generating hegemonistic symbols or organic unity of culture/nation, they erase divisions, ignoring and abolishing othernesses.
Bibliografia
Abrams M. H., The Mirror and the Lamp: Romantic Theory and the Critical Tradition, London – Oxford – New York 1971.
Anderson B., Nacija: zamišljena zajednica. Razmatranja o porijeklu i širenju nacionalizma, prevele N. Čengić i N. Pavlović, Zagreb 1990.
Assmann A., Rad na nacionalnom pamćenju. Kratka istorija nemačke ideje obrazovanja, Beograd 2002.
Badurina N., Nezakonite kćeri Ilirije, Hrvatska književnost i ideologija u 19. i 20. stoljeću, Zagreb 2009.
Balibar É., We, the People of Europe? Reflections on Transnational Citizenship, Princeton – Oxford 2001.
Bowra M., The Romantic Imagination, London 1961.
Clark T., The Theory of Inspiration, Composition as a crisis of subjectivity in Romantic and post-Romantic writing, Manchester – New York 2000.
Day A., Gender and the Sublime, u: Romanticism, London – New York 2004, str. 183–202.
Demeter D., Izabrana djela, prir. N. Batušić, Zagreb 1997.
Fabrio N., Uz izbor, „Dometi” 1992, br. 1–2, str. 1.
Ferber M., Romanticism. A Very Short Introduction, New York 2010.
Fowler R., Imagination, u: A dictionary of modern critical terms, ur. idem, London, Henly – Boston 1973, str. 93–96.
Hrvatski narodni preporod, Ilirski pokret, ur. J. Šidak, V. Foretić, J. Grabovac, I. Karaman, P. Strčić, M. Valentić, Zagreb 1988.
Hobsbawm E., Uvod: Kako se tradicije izmišljaju, u: Izmišljanje tradicije, ur. E. Hobsbawm, T. Ranger, prev. S. Glišić, M. Prelić, Beograd 2002, str. 5–25.
Jurković J., Misli o jeziku, u: Programski spisi hrvatskog narodnog preporoda, prir. M. Šicel, Zagreb 1997, str. 313–314.
Mila si nam ti jedina... Hrvatsko rodoljubno pjesništvo od Bašćanske ploče do danas, prir. J. Bratulić, S. Damjanović, V. Brešić i B. Petrač, Zagreb 1998.
Nad zgarištima zvijezde, Hrvatska 1990/92, prir. D. Rosandić, Zagreb 1993.
Rakovac D.,Svĕt pismeni i nepismeni, Danica ilirska, 13. studenoga 1847, br. 46, str. 184.
Riznica ilirska 1835 –1985, prir. M. Šicel, Zagreb – Ljubljana 1985.
U ovom strašnom času, Antologija suvremene hrvatske ratne lirike, prir. I. Sanader i A. Stamać, Zagreb 1994.
Yuval-Davis N., Rod i nacija, prev. M. Paić Jurinić, Zagreb 2004.
Žanić I., Simbolični identitet Hrvatske u trokutu raskrižje-predziđe-most, u: H. Kamberović, Historijski mitovi na Balkanu, Sarajevo 2003, str. 161–202.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).