Abstrakt
The Birch Tree (1967), directed by Ante Babaja, is one of the most outstanding achievements of Croatian film modernism. It touches on the problem of rural life, which is unusual for film modernism. The work is inspired by Slavko Kolar’s rural prose, naive paintings by artists from Hlebine and north Croatian folk rites and songs. In this film, Babaja presents a naturalistic interpretation of rural existence, where the human spirit is stifled by dull material and inert nature. The Birch Tree is also an example of a film Gesamtkunstwerk that combines not only the elements of various arts (painting, literature, music, theatre), but also two historical-cultural models of artistic creation: the modernist and the folk.
Bibliografia
Kelemen B., Naivno slikarstvo Jugoslavije, Zagreb 1969.
Kolar S., Breza, w: S. Kolar, Sabrane pripovijetke Slavka Kolara, knj. II, Ženidba Imbre Futača i druge pripovijetke iz seljačkog života, Zagreb 1970.
Kolar S., Ženidba Imbre Futača, w: S. Kolar, Sabrane pripovijetke Slavka Kolara, knj. II, Ženidba Imbre Futača i druge pripovijetke iz seljačkog života, Zagreb 1970.
Kolbas S.,Sedam filmova Ante Babaje: stilske analize filmskeslike, „Hrvatski filmski ljetopis” VII, nr 27, 2001, s. 247–272.
Kolbas S., Slikovni stil Ante Babaje, w: Ante Babaja, red. A. Peterlić, T. Pušek, Zagreb 2002.
Paulus I., Glazba u igranim filmovina Ante Babaje: četiri glazbeno-filmske paralele, w: Ante Babaja, red. A. Peterlić, T. Pušek, Zagreb 2002.
Słownik sztuki, red. S. Ząbczyńska, Kraków 2008.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Szulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Meinteuffel-Szarota, Warszawa 2002.
Słownik terminów plastycznych, red. K. Zwolińska, Z. Malicki, Warszawa 1999.
Turković H., Umjetnost kao osobni program, w: Ante Babaja, red. A. Peterlić, T. Pušek, Zagreb 2002.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).