Abstrakt
Normally, the sequences of graphic language devices function as “building material” for morphemes and words. Nevertheless, these sequences sometimes (especially in literary texts) occur in defamiliarized forms. The paper describes how the defamiliarized sequences of graphic devices are used in several texts written by Czech authors and how they can be interpreted by recipients. A specific way of use of graphic devices can represent the intellectual level of a character, evocate the course of spoken utterances, reveal the conventionality of orthographic rules, etc.Bibliografia
Antošová, S. (2012). Skoby/Punkt Memory. Praha: Hodek Milan.
Čapek, K. (1981). Boží muka, Trapné povídky. Praha: Československý spisovatel.
jaz. (2014). Opráski sčeskí historje anep fšichni Zmikundi náro da. Praha: Grada.
Svoboda, J. (1987a). Autostopem kolem světa 3. Amerika. Scarborough: Autostop.
Svoboda, J. (1987b). Autostopem kolem světa 4. Afrika s Čínou, Japonskem a Koreou. Scarborough: Autostop.
Vachek, E. (1981). Bidýlko. Praha: Československý spisovatel.
Čechová, M. (2013–2014). Paralingvální grafické prostředky. Interpunkční znaménka nejen v syntaktické funkci. „Český jazyk a literatura”, 64, č. 5, s. 220–226.
Daneš, F. (2004). Haškův „Švejk” a Vachkovo „Bidýlko” – dva milníky ve vývoji jazyka české prózy. „Naše řeč”, 87, č. 3, s. 113–123.
Dürscheid, Ch. (2006). Einführung in die Schriftlinguistik. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Hoffmannová, J. (2013). Výrazová ekonomie a procesy redukce v internetové češtině. In: Tschechisch in den Medien. Beiträge zum 6. Bohemicum Dresdense. Red. H. Kuße, H. Kosourová, München–Berlin–Washington: Otto Sagner, s. 11–19.
Hoffmannová, J., Čmejrková, S. (2011). Mluvená čeština v krásné literatuře. In: Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Red. S. Čmejrková, J. Hoffmannová. Praha: Academia, s. 349–391.
Janovec, L., Pastuchovič, J. (2014). Paragrafické prostředky komunikace v encyklopedickém textu. „Studia Slavica”, 18, č. 2, s. 197–207.
Karcevskij, S. (1974). Asymetrický dualismus lingvistického znaku. In: Principy strukturní syntaxe I. Red. S. Machová. Praha: SPN, s. 26–30.
Kovářík, M. (2012). Alegorická pouť neodekadentním zásvětím. In: S. Antošová, Skoby/Punkt Memory. Praha: Hodek Milan, s. 152–154.
Macurová, A. (1990). K aktualizaci výstavby textu a aktivizaci jeho recepce (Prostředky a postupy jednoho typu detektivní prózy). „Slovo a slovesnost”, 51, č. 1, s. 21–30.
Macurová, A. (1994). Komunikace v slovesném textu, slovesný text v komunikaci. In: A. Macurová, P. Mareš. Text a komunikace. Jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Univerzita Karlova, s. 9–61.
Mareš, P. (2008). Mezi spisovnou a obecnou češtinou. K užívání jazyka v současné české próze. „Slavia”, 77, č. 1–3, s. 111–123 (Česká slavistika. Příspěvky k XIV. mezinárodnímu sjezdu slavistů).
Mareš, P. (2010). Jazyková mnohotvárnost románu Emila Vachka Bidýlko. In: Užívání a prožívání jazyka. K 90. narozeninám Františka Daneše. Red. S. Čmejrková, J. Hoffmannová, E. Havlová. Praha: Karolinum, s. 405–408.
Saussure, F. de (1989). Kurs obecné lingvistiky. Praha: Odeon.
Skalička, V. (2004). Asymetrický dualismus jazykových jednotek. In: V. Skalička. Souborné dílo 1 (1931–1950). Praha: Karolinum, s. 97–103.
Spitzmüller, J. (2013). Graphische Variation als soziale Praxis. Eine soziolinguistische Theorie skripturaler „Sichtbarkeit”. Berlin–Boston: De Gruyter.
https://doi.org/10.1515/9783110334241
Šefčík, O. (2010). K základním pojmům grafémiky. In: Dějiny českého pravopisu (do r. 1902). Red. M. Čornejová, L. Rychnovská, J. Zemanová. Brno: Host – Masarykova univerzita, s. 30–39.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).