Abstrakt
The painting of Katarina Radojlovic1 , gone too soon as it happens too often in life, carries inherently and by its nature the autobiographical features that do not allow factual interpretations and anecdotal storytelling. Furthermore, the painter’s need to touch the “impersonal” without losing her own identity, however paradoxical it may sound, makes difficult any attempt to classify or rank her artistic opus within the existing courses of the contemporary Serbian art scene. After all, what’s the point of classification since during the process of creating the author was crystal clear about her painting being first and foremost cosa mentale. It is actually a form of searching for her, dealing with loneliness and meaningless in an effort to rediscover the meaning of reality via work of art that will by its own standards seek to establish a relationship between form and function of visual expression. This effort, we would say, is quite clearly to be identified in the last cycles of her artistic opus: Theatre of Shadows, Moonlight Stories and Imprint of a Shadow.Bibliografia
Bajdić-Bajdić, M. (2013). Mistični ples lutki. Predgovor katalogu izložbe slika Katarine Radojlović. Gornji Milanovac: Likovna galerija.
Denegri. J. (1997). Osamdesete: Teme srpske umetnosti. Novi Sad: Svetovi.
Drča. N. (2007). Nove akvizicije zbirke istorije umetnosti 1991–2006. Niš: Narodni muzej.
Elijade. M. (2006). Simbolizam, sveto u umetnosti. Kruševac: Gutenbergova Galaksija.
Haft¬man, W. (1972). Ve¬li¬ki maj¬sto¬ri lir¬ske ap¬strak¬ci¬je i en¬for¬me¬la. U: Umet¬nost po¬sle 45. Lju¬b-lja¬na–Beograd: Mladinska Knjiga, str. 13–50.
Marković. S. (1993). Leonid Šejka i Medijala. Niš: Prosveta.
Marković. S. (2008). Predgovor katalogu izložbe Slike crteža Katarine Radojlović. Bijeljina: JU-centar za kulturu Semberija .
Merenik. L. (1995). Beograd: osamdesete. Nove pojave u slikarstvu i skulpturi 1979–1989. u Srbiji. Novi Sad: Prometej.
Mišić. Z. (1983). Unutrašnje rešenje slobode. „Dvojnik”, Gradac, br. 51–52, Čačak, str. 64.
Todorović. M. (2008). Zbirka skulptura u fondu Galerije savremene likovne umetnosti u Nišu [neobjavljeni rad]. Niš.
Todorović. M. (2009). Predgovor katalogu za samostalnu izložbu slika Katarine Radojlović. Crveni ka puti. Niš: Crveni kaputi, Galerija savremene likovne Umetnosti .
Todorović. M. (2013). Izložbena aktivnost Gelerije savremene likovne umetnosti u Nišu 1970–2013. [neobjavljeni rad]. Niš.
Ueda. A. (1966). Priče kiše i meseca. Beograd: Nolit.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).