Abstrakt
In this paper, we are considering the social aspects of the object “Porta Macedonia” as a part of the project “Skopje 2014”, its political and cultural meanings, its symbolic aspects and its reflection on identity policies in contemporary Macedonia. We read buildings and monuments of “Skopje 2014” project as texts, interpret them as symbols recognizing as signs of multilayered ideas and interpretations of the nation under strong political patronage. The text shows how a monument in a very short period creates multiple layers of symbolism which, depending on social contexts, can be read in different ways.Bibliografia
Barnes, T.J., Duncan, J.S., (red.). (1992). Writing worlds: discourse, text and metaphor in the representation of landscape. London–New York: Routledge.
Bourdieu, P. (1990). The Logic of Practice. Stanford: University Press.
Boyer, M.C. (1994). The City of Collective Memory: Its Historical Imagery and Architectural Entertainment. Cambridge: MIT Press.
Brubaker, R. (1996). Nationalism Reframed: Nationhood and the National Question in the New Europe. Cambridge: University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511558764
Bryan, D. (2000). Orange Parades: The Politics of Ritual, Tradition and Control. London: Pluto Press.
Connerton, P. (1989). How Societies Remember. Cambridge: University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511628061
Deipenbrok, L. (2012). Skopǰe 2014: Karikatura na evropskiot grad. „Okno.mk”. 15.03.2012. http://okno.mk/node/17870. 23.08.2016.
Foote Kenneth, E., Toth, A., Arvay, A. (2000). Hungary after 1989: Inscribing a New Past on Place. „Geographical Review”, vol. 90 (3), Jul. 2000. American Geographical Society, Blackwell Publishing Ltd, str. 301–334.
Gerlach, J. (2014). Color Revolutions in Eurasia. Springer.
Howard, M.M. (2003). The weakness of civil society in post-communist Europe. Cambridge: University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511840012
Ivy, R., 2002, Memorials, Monuments, and Meaning, „Architectural Record Magazine”, vol. 190 (7), str. 84.
Karpovich, O., Manoilo, A. (2015). Color Revolutions: Techniques in Breaking Down Modern Political Regimes. Bloomington: AuthorHouse.
Kertzer, D.Y. (1988). Ritual, Politics and Power. Yale: University Press.
Mijalkoviḱ, M., Urbanek, K. (2011). Skopǰe svetskoto kopile. Arhitekturata na podeleniot grad. Skopǰe: Goten.
Shein, A. (2007). Monuments As A National Practice: The Dilemmas Of Liberal Nationalism. Ph.D. Manuscript. University of Maryland.
Vangeli A., 2011, Antička segašnost. Osvrt kon grčko-makedonskiot spor za Aleksandrovoto nasledstvo, Skopǰe: Templum.
Vangeli, A. (2011), Nation-building ancient Macedonian style: the origins and the effects of the so called antiquization in Macedonia. „Nationalities Papers. The Journal of Nationalism and Ethnicity”, vol. 39 (1), str. 13–32.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).