Abstract
The article focuses on some examples of magic in traditional folk lullabies and lyrical lullabies for children. The aforementioned types of genre should invoke child’s sleep by using special words or melody. On the other hand, traditional lullabies were used to protect children or bring them health and happiness. To accomplish this, the singer often called some „higher being” for help. In the article that kind of speech acts are considered as magical behavior. The second part of the text discusses use of language, character of content and some special procedures in lyrical lullabies, that can be called „magical”. This kind of magic is, however, created by lullaby authors, who practice it as an intentional method to „do things with words”.
References
http://lullabiesofeurope.wetpaint.com[dost?p:26.07.2012].
http://lullabiesofeurope.wetpaint.com [dost?p:26.07.2012].
http://lullabiesofeurope.wetpaint.com/page/Lullabies+%28Russian%29 [dost?p: 26.07.2012].
http://rosyjski.bukwa.pl/Kultura_rosyjska/Zabawa_po_rosyjsku/Kolysanki_po_rosyjsku.html [dost?p: 26.07.2012].
http://rosyjski.bukwa.pl/Kultura_rosyjska/Zabawa_po_rosyjsku/Kolysanki_po_rosyjsku.html [dost?p: 26.07.2012].
Adamczykowa Z., Kołysanka – poezja wczesnego dzieciństwa, w: eadem, Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001.
Biegeleisen H., Matka i dziecko w obrzędach, wierzeniach i zwyczajach ludu polskiego, Lwów 1927.
Bilica K., Nad kołyską. O kołysance, kołysankach Niekrasowa i „Kołysance Jeriomuszki” Musorgskiego, w: Muzyka i liryka, z. 2: Forma i ekspresja w liryce wokalnej 1808–1909.Interpretacje, red. M. Tomaszewski, Kraków 1989.
Chudzik A., Mowne zachowania magiczne w ujęciu pragmatyczno-kognitywnym, Kraków 2001.
Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1985.
de Schoultz-Adajewska, Kołysanka ludowa, „Wisła. Miesięcznik Geograficzno-Etnograficzny” z. 4, 1894.
Del Giudice L., Ninna-nanna-nonsense? Fears, Dreams, and Falling in the Italian Lullaby, „Oral Tradition” 3/3, 1988.
Diakowska E., Kłodnicki Z., Demony porywające i odmieniające dzieci, w: Komentarze do Polskiego Atlasu Etnograficznego, t. 9: Zwyczaje, obrzędy i wierzenia urodzinowe, cz. 1: Zwyczaje, obrzędy i wierzenia związane z narodzinami i wychowaniem dziecka, Wrocław–Cieszyn 2010.
Engelking A., Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej, „Język a kultura”, t. 1: Podstawowe pojęcia i problemy, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław 1991.
Engelking A., Rytuały słowne w kulturze ludowej. Próby klasyfikacji, „Język a kultura”, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991.
Golovin V., Russkaja kolybel’naja pesnja v fol’klore i literature, Turku 2000.
Jonca M., Kołysanki i wiersze kołysankowe, „Literatura Ludowa” 1982, nr 2.
Kotula F., Znaki przeszłości. Odchodzące ślady zatrzymać w pamięci, Warszawa 1976.
Luli, luli..., wyb. i wstęp J. Kowalczykówna, Lublin 1988.
Mackinlay E., Music for Dreaming: Aboriginal Lullabies in the Yanyuwa Community at Borroloola, Northern Territory, „British Journal of Ethnomusicology” vol. 8, 1999.
McDowell M.B., Folk lullabies: songs of anger, love and fear, „Women’s Studies” vol. 5, 1977.
Ohmann R., Literatura jako akt, w: Teoretycznoliterackie tematy i problemy, wyb. D.Ulicka, Warszawa 2003.
Ostasz M., Od Konopnickiej do Kerna. Studium wiersza pajdialnego, Kraków 2008.
Pawelec D., Od kołysanki do trenów. Z hermeneutyki form poetyckich, Katowice 2006.
Pełka L., Pierwotne formy wierzeń religijnych – magia i fetyszyzm, w: idem, Śladami pierwotnych wierzeń, Warszawa 1963.
Pieśni ludowe ze Śląska, t. III, z. 2: Pieśni rodzinne, oprac. J. Ligęza, Katowice 1961.
Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały, red. J. Bartmiński, t. 4: Lubelskie, cz. 3: Pieśni i teksty sytuacyjne, Lublin 2011.
Rodzynki z migdałami. Antologia poezji ludowej Żydów polskich, przeł. J. Ficowski, Wrocław 1988.
Salimi H., Les berceuses des mères kurdes, „La Revue de Teheran. Mensuel Culturel Iranien en langue française” nr 43, 2009.
Spitz S.A., Social and Psychological Themes in East Slavic Folk Lullabies, „The Slavic and East European Journal” vol. 23, no. 1, 1979.
Turek K., Ludowe kołysanki na Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim: przegląd źródeł i problematyki, s.l. 1985.
Ungeheuer-Gołąb A., Poezja dzieciństwa, czyli Droga ku wrażliwości, Rzeszów 2004.
Uśnij mój ty aniołeczku (kołysanki), oprac. J. Adamowski, Lublin 1991.
Waksmund R., Dzieci – plemię nieznane. Od folklorystyki do etnografii dzieciństwa; Dziecko w świetle polskiej etnografii i folklorystyki, „Literatura Ludowa” nr 4–5, 1996.
Wawi?ow D., Idzie sen do synka, cyt. za: K. ?ysko, „Strasznie wa?na rzecz” – dzieci?ce postrzeganie ?wiata w wierszach Danuty Wawi?ow, http://j_uhma.republika.pl/wawilow2.html [dost?p: 27.07.2012].
Wawiłow D., Senna piosenka, w: eadem, Dzieci w lesie, Warszawa 1991.
Wokół dziecka. Kołysanki i pieśni dziecięce, Kolekcja muzyki ludowej Polskiego Radia, Warszawa 2009 [CD].
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).