Abstrakt
According to aesthetic theories of Russian symbolist A. Belyj every real art is in its deepest essence a symbolic one, it represents an organic connection of two orders – phenomena of the inner world and the living consciousness. The connection is thus the union of the inner and outer world. Its sense can be unveiled in metaphysics and mystic, the indexes of the way to a complex re-structuring of the human being and discovering new forms of existence. Consequently Belyj understands the symbol as the interaction of its three parts: 1) as a picture of the visible reality, causing certain emotions in our consciousness, 2) as an allegory expressing the ideological meaning of the picture (the philosophical, religious and social meaning) and 3) as an appeal to the creation of the real life. Together with Wagner and Nietzsche, Belyj can see the essential ideals of the culture in antique mystery dramatic art that represented the primary interconnection of all the art forms. Heading to the complex renaissance of the culture he concentrates on the phenomenon of the word – the essential base, „key for unlocking the world”. The essence of the symbolic expression consists of the words, through those the creative human strives to express his inexpressible impressions in a logical way. The living speech is thus always certain „music of inexpressible”. The creative word constitutes new, „third world” – „the world of the sound symbols”. The relationships between the sounds and evolution of the Cosmos is formulated in another essay „Глоссолалия– поэма о звуке” (1922).
Bibliografia
Белый А., Арабески, Москва 1911.
Белый А., Глоссолалия – поэма о звуке, Москва 2002, s. 4, ˂www.rvb.ru/belyi˃ [vstup: 20.8.2010].
Белый А., Магия слов, in: Символизм как миропонимание, Москва 1994.
Белый А., Магия слов, in: Символизм как миропонимание, Москва 1994.
Белый А., Магия слов, in: Символизм как миропонимание, Москва 1994.
Белый А., Священные цвета, in: Символизм как миропонимание, Москва 1994.
Белый А., Символизм, Москва 1910.
Белый А., Смысл искусства, in: Символизм как миропонимание, Москва 1994.
Лосев А.Ф., Диалектика художественной форм, Москва 1927.
Памяти Александра Блока, Санкт-Петербург 1922.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).