Abstract
Who (and what) was silent about the story told by heteronormative society? And how is the fragment of this story seen by “Others”? The article shows that the time of “queer before gay” includes (in Polish) not only well-known names such as: aunt or pedal, but also slang: ‘lala’ (doll), ‘przyjaciółki’ (friends), ‘siostry’ (sisters in Polish, girls in English), gays “from the outside of society”, as well as heterosexuals who got a ticket to the alternative world of the excluded. I tell this story from the perspective of the performative function of language (Althusser, Austin, Butler) and mechanisms of knowledge/power (Foucault). I focus on the activities of homosexual men encoded in their “hiding language” (sociopolitan gay). I show how the creation of the “homosexual” identity closed the community of aunts and pedals in a precisely defined form. And how camp and queering reality allowed them to function in this form. This article is thus another element of decoding the so-called language of concealment, so-called sociolect of Polish gays (aunts and pedals) and queering history of Poland (part of the queering history of Central and Eastern Europe).References
Ajvaz, M. (2005). Inne miasto. W: Morderstwo w hotelu Intercontinental. Powrót sta¬rego warana. Inne miasto. Przeł. L. Engelking. Sejny: Pogranicze, s. 159–333.
Boswell, J. (2006). Chrześcijaństwo, tolerancja społeczna i homoseksualność. Geje i lesbijki w Europie Zachodniej od początku ery chrześcijańskiej do XIV wieku. Przeł. J. Krzyszpień. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Butler, J. (2010). Walczące słowa. Przeł. A. Ostolski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Cardon, P. (2012). Recepta na Odmieńca albo maszyna do (de)konstrukcji tożsamości. W: Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas, s. 622–639.
Czapliński, P. (2012). Kamp – gry antropologiczne. „Teksty Drugie” nr 5, s. 11–32.
Dimoski, Z., Kudzin, P. (2010). Krótki słownik wyrazów homoseksualnych w językach serbskim, chorwackim i macedońskim. „Rita Baum” nr 16, s. 35–37.
Dimoski, Z. (2012). Język i stylizacja w wybranych utworach homoerotycznych (Macedonia, Chorwacja, Polska). W: Tabu w oku szeroko otwartym. Red. N. Długosz (współpraca Z. Dimoskiego). Poznań: Rys, s. 37–43.
Dyszak, A.S. (2012). Nazwy mężczyzn homoseksualnych we współczesnym języku polskim. „Studia Językoznawcze” t. 11, s. 55–80.
Dyszak, A.S. (2015). O zapisanym słownictwie mniejszości seksualnych. „Etnolingwistyka” t. 27, s. 201–220. https://doi.org/10.17951/et.2015.27.201
Foucault, M. (2000). Historia seksualności. Przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
Foucault, M. (2005). Inne przestrzenie. Przeł. A. Rejniak-Majewska. „Teksty Drugie” nr 6, s. 117–125.
HomoWarszawa. Przewodnik kulturalno-historyczny. (2009). Red. Y. Kostrzewa, M. Minałto, M. Pietras, W. Szot, M. Teodorczyk, K. Tomasik, K. Zabłocki. Warszawa: Abiekt.pl.
Jedliński, M. (2008). Dwa osobne światy – homoseksualizm w PRL (2). „Replika” nr 13, s. 16–17.
Kochanowski, J. (2004). Fantazmat zróżNICowany. Socjologiczne studium przemian tożsamości gejów. Kraków: Universitas.
Lis, B. (2007). Czy „my” w ogóle istniejmy? Między negacją a celebracją różnicy. „Queer.pl”, http://queer.pl/artykul/186600/czy-my-w-ogole-istniejemy. 8.05.2018.
Lis, B. (2009). Seksualne obywatelstwo i nieheteronormatywne doświadczanie przestrzeni. „Kultura Popularna” nr 2(24), s. 104–112.
Miłosz, C. (1990). Zaczynając od moich ulic. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Niziołek, G. (2016). Coming in. Przyczynek do badania historii homoseksualności. „Teksty Drugie” nr 6, s. 282–296. https://doi.org/10.18318/td.2016.6.16
Nowak, T.Ł. (2016). Gdzie jest gej? O (nazwach) przestrzeni w pierwszych polskich pismach gejowskich. „Dziennikarstwo i Media” t. 7, s. 173–185.
Nowak, T.Ł. (2017a). Między drzewami, między słowami – o parku inaczej. „Czas Kultury” nr 3, s. 54–58.
Nowak, T.Ł. (2017b). O kulturowych relacjach między wybranymi nazwami geja. „Etnolingwistyka” t. 29, s. 245–255. https://doi.org/10.17951/et.2017.29.245
Perkovich, M. (2012). Michaśki, kamp, pedały i literatura amerykańska. „Teksty Drugie” nr 5, s. 33–49.
Rejter, A. (2013). Płeć – język – kultura. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Rodzoch-Malek, J. (2012). W jaki sposób mówi się w polszczyźnie o homoseksualizmie i osobach homoseksualnych? Analiza leksyki na podstawie danych leksykograficznych i tekstowych. [Niepublikowana rozprawa doktorska]. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Szcześniak, M. (2012). Queerowanie historii. „Teksty Drugie” nr 5, s. 205–223.
Szcześniak, M. (2016). Geje versus pedały. Paradoksy widzialności. W: Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s. 158–277.
Szymański, W. (2018). Anioł historii Queer Archives Institute, pedalskie przeszłości i queerowa przyszłość, „Szum” nr 20, s. 70–84.
Śmieja, W. (2010). Przeciw konstrukcjonistom. Teoria queer i jej krytycy. „Przestrzenie Teorii” nr 13, s. 223–242. https://doi.org/10.14746/pt.2010.13.9
Tamagne, F. (2009). Era homoseksualizmu, 1870–1940. W: Geje i lesbijki: życie i kul¬tura. Red. R. Aldrich. Przeł. P. Nowakowski. Kraków: Universitas.
Tomasik, K. (2012). Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Tomasik, K. (2014). Homobiografie. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Witkowski, M. (2014). Lubiewo bez cenzury. Warszawa: Świat Książki.
Wróbel, S. (2012). Efekt interpelacji. „Teksty Drugie” nr 3, s. 22–33.
„Dik Fagazine” 2007, nr 6. Rozmowa Karola Radziszewskiego ze Zbigniewem Liberą, s. 66.
„Dik Fagazine” 2011, nr 8. Wywiad Karola Radziszewskiego i Pawła Kubary z Piotrem Gladosem, s. 85.
„Filo” 1988a, nr 2(14). O słowie gej, s. 12.
„Filo” 1988b, nr 3(15). Nasz świat, s. 6.
„Filo” 1988c, nr 3(15). Kryminałki dyrdymałki, s. 7.
„Filo” 1990, nr 2(20). Krzyk, s. 18. https://doi.org/10.1353/aph.1990.0162
„Filo” 1994, nr 5(56). Śmierć w wigilię, s. 7.
„Inaczej” 1991, nr 17. Za mundurem, s. 8–9.
„Inaczej” 1994, nr 10(52). Starych pikiet czar, s. 36.
„Inaczej” 1995a, nr 3(57). Raz jeszcze słów kilka o parku, s. 41.
„Inaczej” 1995b, nr 9(63). Epitetem rzuć miły, a powiem ci, kim jesteś…, s. 64.
„Inaczej” 1997, nr 1(79). Zakazane piosenki, s. 31.
„Inaczej” 2001, nr 6(132). Ja ze środowiska, s. 8–11.
„MEN Magazyn” 1990, nr 5. Homoseks i polityka, s. 8.
„MEN Magazyn” 1993, nr 2. Dawnych wspomnień czar, s. 6–7.
„Okay” 1991, nr 7. Ciotki alkoholiczki i ciotki abstynentki, s. 28.
„Różowy PULS” 1994, nr 2. Pogaduchy z Iwetą, s. 6.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).