Abstrakt
This article examines the wartime texts produced by two deeply believing Catholics – Jerzy Andrzejewski and Czesław Miłosz. In 1942, at the time of the deportations to Treblinka, these young but already prominent Warsaw men of letters and believing Catholics engaged in a correspondence which examined the ethical crisis of the Jewish genocide and its impact on Christian humanism. Miłosz and Andrzejewski followed their epistolary exchange with literary responses to the 1943 Ghetto Uprising. Whereas the letters conceptualized possibilities of moral restoration, the literary works – Miłosz’s two poems, Campo di Fiori and Biedny Chrześjanin patrzy na getto (A Poor Christian Looks at the Ghetto) and Andrzejewski’s novella Wielki Tydzień (Holy Week) – focused on the devastating impact of the Jewish genocide on their Polish Catholic world. These literary works see the event of the Holocaust as an irrevocable failure of the Catholic dogmas of caritas and love for the Other.Bibliografia
Allen, R.E. (1959). Anamnesis in Plato’s Meno and Phaedo. “The Review of Metaphysics” vol. 13, no. 1, p. 165.
Andrzejewski, J. (1987). Z dnia na dzień. Warszawa: Biblioteka “Więzi”.
Austin, M.W. (2013). Kierkegaard: Understanding the Christian Father of Existentialism. “Christian Research Journal” vol. 36, no. 3.
Błoński, J., Edelman, M., Miłosz, C., Turowicz, J. (2012). Campo di Fiori’ Fifty Years Later: The People Who Remain. Trans. J. Gromek-Illg, “Polin” vol. 24, p. 414.
Chmielewska, K., Molisak, A. (eds.) (2017). Monuments of Memory: Places of Obli¬vion (Pomniki pamięci: Miejsca niepamięci). Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Czarnecka, E., Fiut, A. (1987). Conversations with Czesław Miłosz. Trans. R. Lourie. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
Distorting and Rewriting the History of the Holocaust in Poland: The Case of the Ulma Family Museum of Poles Saving Jews during
World War II in Markowa. (2017). “Yad Vashem Studies” vol. 45, no 1, pp. 29–60.
Freud, S. (1930). Civilization and Its Discontents. London: The Hogarth Press.
Miłosz, C. (2005). Legends of Modernity: Essays and Letters from Occupied Poland, 1942–1943. Trans. M.G. Levine. New York: Farrar Strauss Giroux.
Miłosz, C. (2007). Holy Week: A Novel of the Warsaw Uprising. Trans. O.E. Swan and Students. Athens: Ohio University Press.
Polonsky, A. (ed.) (1987). Polin: Studies in Polish Jewry. Liverpool: Liverpool University Press.
Polonsky, A. (ed.) (1990). My Brother’s Keeper? Recent Polish Debates on the Holocaust. London: Routledge.
Rourke, T.R., Chazarreta Rourke, R.A. (2007). The Theory of Personalism. Lanham: Lexington Books.
Williams, T.D. (2004). What is Thomistic Personalism? “Alpha Omega” VII, no. 2, pp. 192–197.
Wojtyła, K. (1963). Introduction. In: J. Turowicz. Chrześcijanin w dzisiejszym świecie. Kraków: Wydawnictwo Znak, pp. 8–9.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).