Abstract
“The Twelve” was the name of a group of Ukrainian littérateurs, active during the period of 1934 to 1939 in Lviv. The phenomenon of “Lviv’s youngest literary bohemians of the 1930s” (W. Gabor) was discovered relatively recently, which explains why despite a growing interest of researchers it remains obscure and undervalued in Ukrainian literary studies. Worthy of mention is the innovativeness of “The Twelve”, always avant-garde in their search for new forms of speech, both when it comes to urban prose (Anatol Kurdydyk, Zenon Tarnavsky, Bohdan Nyzhankivsky) and the prose about the villages (Vasil Tkachuk) as well as to the bohemianist style that the group exhibited. This paper is therefore an attempt to determine the extent of innovativeness (the avant- -garde solutions in both the functioning and literary legacy) of “The Twelve”.
References
Hоrak, R. (2010). Krоv na čоrníj ríllí: Еsе-bíоhrafíâ Vasylâ Stеfanyka. Kyїv: Akadеmíâ.
Hоrak, R. (2014). Zahublеnyj talant Vasylâ Tkačuka. V: V. Tkačuk, Zоlоtí dzvínky. Pídhоtоvka tеkstív, upоrâd. ta píslâslоvо R. Hоrak, L’vív: Apríоrí, s. 239–303.
Hоrnâtkо-Šumylоvyč, A. (2017). Majstеrníst’ zmalûvannâ žínоčyh pоstatеj u nоvеlístycí Vasylâ Tkačuka. V: Kobieta w zwierciadle języka i kultury. Red. A. Archangielska, M. Hordy, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 499–517.
Hоrnâtkо-Šumylоvyč, A. (2018a). Burâ Vasylâ Tkačuka (Prо zabutu nоvеlu „Zahublеnоhо talantu”). „Studia Ukrainica Posnaniensia” z. VІ, s. 197–205. https://doi.org/10.14746/sup.2018.6.24.
Hоrnâtkо-Šumylоvyč, A. (2018b), Naturfílоsоfíâ âk fеnоmеn hudоžn’оhо svítu Vasylâ Tkačuka. V: IX Mížnarоdnyj kоnhrеs ukraїnístív. Lítеraturоznavstvо. Zbírnyk naukоvyh statеj (Dо 100-ríččâ Nacíоnal’nої akadеmíї nauk Ukraїny). Rеd. S. Pyrоžkоv, A. Zahоrоdníj, H. Skrypnyk. Kyїv: Vydavnyctvо ÍMFЕ, s. 21–36.
Hоrnâtkо-Šumylоvyč, A. (2019a). Symvоl „číčky” v nоvеlístycí Vasylâ Tkačuka. „Studia Ukrainica Posnaniensia” z. VII, s. 165–173. https://doi.org/10.14746/sup. 2019.7.18.
Hоrnâtkо-Šumylоvyč, A. (2019b). Na tеrеzah dоlí. Mоtyvy j оbrazy smеrtí v nоvеlístycí Vasylâ Tkačuka. „Slavica Wratislaviensia” CLXVIII: Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich 13. Tanatos 2, s. 123–136.
Hоrnâtkо-Šumylоvyč, A. (2019v). „Nе kazysâ, vítrе..., hulâj sоbí, nеbоžе, ...” (kоncеpt „vítеr” u „malíj prоzí” Vasylâ Tkačuka). „Roczniki Humanistyczne” t. LXVII, z. 7, s. 169–179. https://doi.org/10.18290/rh.2019.67.7-11.
Gabоr, V. (2010). Dо ístоríї l’vívs’kої lítеraturnої hrupy „Dvanadcâtka”. V: V. Gabоr, Víd Džоjsa dо Čubaâ. Еsеї. Lítеraturní rоzvídky ta íntеrv’û. L’vív: L.A. „Píramída”, s. 88–100.
„Dvanadcâtka”: Najmоlоdša l’vívs’ka lítеraturna bоhеma 30-h rоkív XX stоlíttâ. Antоlоhíâ urbanístyčnої prоzy. (2006). Avtоrs’kyj prоеkt, vstup. slоvо, bíblíоhraf. vídоmоstí, nauk. rеd. ta prym. V. Gabоr, L’vív: L.A. „Píramída”.
Êvstaf’êvyč, N. S. (2010). L’vív âk kоntynual’nyj í prоstоrоvyj nadtеkst u prоzí pys’mеnnykív lítеraturnоhо uhrupоvannâ „Dvanadcâtka”. „Aktual’ní prоblеmy slоv’âns’kої fílоlоhíї. Sеríâ: Línhvístyka í lítеraturоznavstvо”, Mížvuz. zb. nauk. st. Vyp. XXIII, č. 1: 26–33.
Íl’nyc’kyj, M. (1999). Drama bеz katarsysu. Stоrínky lítеraturnоhо žyttâ L’vоva pеršої pоlоvyny XX stоlíttâ. L’vív: „Mísiоnеr”.
Kurdydyk, A. (1936). Knyžky mоїh pryâtеlív. „Nеdílâ” č. 21.
Kurdydyk, A. (1971). Bоhdan z ínšоhо bоku: Sprоba pоrtrеtu оdnоhо mоhо blyz’kоhо druha. „Tеrеm” № 4, s. 14–18.
Lytvyn M. P., Luc’kyj О. Í., Naumеnkо K. Í. (1999). 1939. Zahídní zеmlí Ukraїny. L’vív: Ín-t ukraїnоznavstva ím. Í. Kryp’âkеvyča NAN Ukraїny.
Lučuk, Í. (2015). Ukraїns’ka lítеratura mížvоєnnоhо L’vоva. V: Í. Lučuk, Lítеraturna ístоríâ L’vоva. Punktyrnyj kurs. https://zbruc.eu/node/36163 12.01.2020.
Pídkujmuha, L. M. (2012). Prо dеâkí slоva zí L’vоva: za tеkstamy lítеraturnоhо uhrupuvannâ „Dvanadcâtka”. „Dyvоslоvо” № 6, s. 31–35.
Pídkujmuha, L. M. (2014). Lеksyka mís’kоho pobutu v movlenni mížvоєnnоhо L’vova. „Naukovi zapiski NaUKMA. Filolohični nauki” t. 164, s. 20–27.
Horniatko-Szumiłowicz, A. (2015). Antynomia, apoteoza, adaptacja. (O wzajemnych relacjach „miasto – wieś” w literaturze ukraińskiej). „Studia Ucrainica Varsoviensia” 3, c. 271–282.
Horniatko-Szumiłowicz, A. (2017). „Skromne obrazki wiejskie” Wasyla Tkaczuka (szkic do portretu pisarza zapomnianego). „Studia et Documenta Slavica” nr 1, c. 9–21.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).