Abstrakt
The article discusses the short-lived emergence of Italian futurism in Rijeka, just after the end of World War I, in the context of the political adventure of Gabrielle DʼAnnunzio, who, with the help of his supporters, an ardite, tried to annex the city to the Kingdom of Italy. At that moment, the avant-garde spirit of Italian futurism could manifest itself here in all its main features: activism, antagonism, nizilism and agonism. In addition to the founder of Italian futurism, Filippo Tommas Marinetti, Mario Carli, Guido Keller and Giovanni Comisso stayed and worked in Rijeka during 1919. The article seeks to describe their actions on the basis of newspaper reports in the Rijeka daily La Vedetta dʼItalia.
Bibliografia
Fabrio, N. (1995). DʼAnnunzio, Mussolini, Lenjin, Krleža. „Republika“ 1–2, str. 11–22.
Pužar, A. (1998). Pisani tragovi riječkog futurizma. „Riječki filološki dani“ sv. II, str. 232–238. La Vedetta 27 – Gabriele d´Annunzio festeggiato dagli Arditi. „La Vedetta dʼItalia“ br. 27, 26. rujna 1919. Prev. I. L.
La Vedetta 50 – I futuristi a Fiume. „La Vedetta dʼItalia“ br. 50, 23. listopada 1919. Prev. I. L.
La Vedetta 55 – Teatro Verdi. „La Vedetta dʼItalia“ br. 55, 29. listopada 1919. Prev. I. L.
La Vedetta 56 – Futurismo e Concordia. „La Vedetta dʼItalia“ br. 56, 30. listopada 1919. Prev. I. L.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).