Abstrakt
Since 1962, when Zbigniew Gołąb has published his fundamental study on Aromanian language in Macedonia, in Polish literature, beyond his study, there was a little interest in Aromanians as an ethnic group and in their language. In this article, the author focuses on 1) the changes the Aromanian language has been undergoing in the recent times, 2) how the transformation of the social situation of Aromanians influences the development of the language. In the present days, the social function of the ethnic language is transformed from the language of everyday use to the language as a symbol, label, marker of ethnicity, used in the special occasions. Opinions expressed by Aromanian intellectuals about their ethnic language, role in Aromanian social life, and their dilemmas, sorrows and enthusiasm, as well as activities around the ethnic language are the main objects of interest in the paper. The empirical material, applied to this study, was collected during the anthropological field research the author conducted in the summer seasons from 2007 till 2010 in all countries of residence of Aromanians: Greece, Macedonia, Albania, Bulgaria, Serbia, Romania. The empirical material includes more than 50 recorded and transcribed interviews with the leaders of Aromanian ethnic movement, informal conversations and observation notes taken during Aromanian public events.Bibliografia
Atanasova K., 1998, Armanite (Istoriografski pregled), w: Armanite v Bulgaria, red. I. Georgieva, Sofia, s. 7–23.
Fishman J., 2006, Do Not Leave Your Language Alone: The Hidden Status Agendas Within Corpus Planning in Language Policy, New Jersey.
Głowacka-Grajper M., 2009, Mniejszościowe grupy etniczne w systemie szkolnictwa w Polsce: przekaz kulturowy a więź etniczna, Warszawa.
Głowacka-Grajper M., Nowicka E., Połeć W., 2013, Szamani i nauczyciele. Przemiany kultury Buriatów zachodnich, Warszawa.
Głuszkowski M., 2013, Socjologia w badaniach dwujęzyczności, Toruń.
Gołąb Z., 1962, Szkic dialektu Arumunów macedońskich, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace językoznawcze” z. 4, Kraków, s. 175–200.
Greń Z., 2000, Śląsk Cieszyński. Dziedzictwo językowe, Warszawa.
Herzfeld M., 2007, Zażyłość kulturowa. Polityka społeczna w państwie narodowym, Kraków.
Kahl T., 2001, Promjena na modelite na etniceska identicnost na balgarskite aromani (vlasi) I nejnite posledici, „Bulgarian Ethnology” vol. 2.
Kahl T., 2002, The Ethnicity of Aromanians after 1990: the Identity of a Minority that Behaves Like a Majority, „Ethnologia Balkanica” nr 4, s. 145–169.
Nicolau I., 1993, Les Cameleons de Balcans, „Civilisation” 42/22, s. 175–178.
Nowicka E., 1995, O zaletach antropologii: spojrzenie socjologa, w:Etnologia Polska między ludoznawstwem a antropologią, red. A. Posern-Zieliński, Poznań, s. 89–93.
Nowicka E., 2003, Romowie o sobie i dla siebie. Nowe problemy i nowe działanie w pięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Warszawa.
Nowicka E., 2011, Nasz język rozumieją aniołowie. Arumuni we współczesnym świecie, Kraków.
Nowicka E., 2012,Utracić język – utracić etniczność? Przypadek Buriatów Zachodnich, w: 20 lat rzeczywistości poradzieckiej. Spojrzenie socjologiczne, red. M. Głowacka-Grajper, R. Wyszyński, Warszawa, s. 253–272.
Ortakovsky V.T., 2001, Interethnic relations and minorities in the Republic of Macedonia, „Southeast European Politics” nr 2 (1), s. 24–45.
Reccomendation 1333, 1997, http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta97/EREC1333.htm, 24.06.2014.
Smith A.D., 2009, Etniczne źródła narodów, Kraków.
Smułkowa E., 2011, Sytuacja socjolingwistyczna i proces konwergencji języków na Brasławszczyźnie w świetle badań terenowych (1997–2007), w: Brasławszczyzna. Pamięć i współczesność. Historia regionu. Charakterystyka socjolingwistyczna. Świadectwo mieszkańców, t. 1, red. E. Smułkowa, Warszawa, s. 101–140.
Szulgan A., 2006, Język polski starszego pokolenia polonijnego w Krzemieńcu na Ukrainie, „Poradnik Językowy” nr 5, s. 58–67.
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszo?ciach narodowych i etnicznych oraz o j?zyku regionalnym, ?http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20050170141, 24.06.2014.
Żelazny W., 2006, Etniczność: ład, konflikt, sprawiedliwość, Poznań.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).