Abstrakt
The authors of the article analyze one of the contemporary Ukrainian novels – Home for Dom (Дім для Дома, 2015) of Viktoria Amelina. Original feature of the plot is that protagonist and narrator of this work is dog Dom (Dominic). Writer, using an animalistic hero, has achieved not only a success between readers but she also has founded a new version for emotional rethinking of the past. The matter is that Viktoria Amelina tried to reveal the peculiarities of individual, family, city and national memory. Dog’s perception of the past in the novel is the author’s effort to replace accents from total estimates to relative and subtle ones. Different “faces” of memory is a value which writer shows in the examples of one Lviv family history. She combines all difficult and contradictory processes of the twentieth century – wars, genocides, repression, deportation, enslavement of man and people.
Bibliografia
Амеліна, В. (2017). Дім для Дома. Львів: ВСЛ.
Гундорова, Т. (2013). Транзитна культура. Симптоми постколоніальної травми. Київ: Грані-Т.
Доманська, Е. (2012). Історія та сучасна гуманітаристика: Дослідження з теорії знання про минуле. Пер. В. Склокіна. Київ: Ніка-Центр.
Киридон, А. (2016). Гeтеротопії пам’яті. Теоретико-методологічні проблеми студій пам’яті. Київ: Ніка-Центр.
Ківа, І. (2018). Вікторія Амеліна. Дім для Дома. „Критика”, https://m.krytyka.com/ ua/reviews/dim-dlya-doma. 21.04.2018.
Романенко, О. (2018). Координати дому: символічні простори роману Вікторії Амеліної „Дім для Дома”. „Синопсис: текст, контекст, медіа” № 3, http://nbuv. gov.ua/UJRN/stkm_2018_3_3. 31.08.2018.
Шпорлюк, Р. (2016). Формування модерних націй: Україна – Росія – Польща.
Пер. Г. Касьянова, М. Климчука, М. Рябчука, Я. Стріхи, Дз. Матіяш, Х. Чушак. Київ: Дух і Літера.
[Amelina, V. (2017). Dim dlia Doma. Lviv: VSL.
Hundorova, T. (2013). Tranzytna kultura. Symptomy postkolonialnoi travmy. Kyiv: Hrani-T.
Domanska, E. (2012). Istoriia ta suchasna humanitarystyka: Doslidzhennia z teorii znannia pro mynule. Per. V. Sklokina. Kyiv: Nika-Centr.
Kyrydon, A. (2016). Heterotopii pamiati. Teoretyko-metodolohichni problemy studii pamiati. Kyiv: Nika Centr. Kiva, I. (2018). Viktoriia Amelina. Dim dlia Doma. „Krytyka”, https://m.krytyka.com/ ua/reviews/dim-dlya-doma. 21.04.2018.
Romanenko, O. (2018). Koordynaty domu: symvolichni prostory romanu Viktorii Amelinoi „Dim dlia Doma”. „Synopsys: tekst, kontekst, media” № 3, http://nbuv.gov. ua/UJRN/stkm_2018_3_3. 31.08.2018.
Shporliuk, R. (2016). Formuvannia modernykh natsii: Ukraina – Rosiia – Polshcha. Per. H. Kasianova, M. Klymchuka, M. Riabchuka, Ya. Strikhy, Dz. Matiiash, Kh. Chushak. Kyiv: Dukh i Litera].
Abramowska, J. (2010). Pisarze w zwierzyńcu. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Assman, J., Czaplicka, J. (1995). Collective Memory and Cultural Identity. „New German Critique” № 65: Cultural History/Cultural Studies, Spring–Summer, с. 125–133. https://doi.org/10.2307/488538.
Cohen, G. A. (1983). Reconsidering Historical Materialism. „NOMOS” vol. 26, с. 227–251.
Delaperrière, M. (2013). Mejsca pamięci czy pamięć miejsc? Kilka refleksji na temat uobecniania przeszłości wliteraturze współczesnej. „Ruch Literacki” № 1, с. 49–61. https://doi.org/10.2478/v10273-012-0054-7.
Domańska, E. (2012). Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gajewska, A. (2013). Lemberg Land, Lwiw, Lwów. Wysoki Zamek Stanisława Lema jako opowieść uchodźcy. В: P(o) zaborach, (p)o wojnie, (p)o PRL. Polski dyskurs postzależnościowy dawniej i dziś.
Ред. H. Gosk i E. Kraskowska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, с. 237–251.
Kluitenberg, E. (1999). The Politics of Cultural Memory, http://www.aughty.org/pdf/ politicsculturalmemory.pdf. 29.08.2008.
Kotyńska, K. (2015). Lwów. O odczytaniu miasta na nowo. Kraków: Wydawnictwo MCK.
Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar.
Marci, S. (2008). Kawior i popioł. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem. Przeł. M. Szuster. Warszawa: Świat Książki.
Martuszewska, A. (red.) (1993). Literacka symbolika zwierząt. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kuran, M. (red.) (2018). Motywy fauny i flory w literaturze i kulturze. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Skidelsky, R. (1997). The Road from Serfdom: The economic and Political Consequences of the End of Communism. New York: Penguin Books.
Sosnowska, D. (2008). Inna Galicja, Warszawa: Elipsa.
Szpociński, A. (2014). Pamięć przeszłości i strateagie legitymacyjne. В: Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości. Red. E. Domańska, R. Stobiecki. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, с. 207–216.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).