Nazwy zwierząt w słownictwie dziecięcym. Badania frekwencyjne
PDF

Słowa kluczowe

human-animal studies
statystyka językowa
badania frekwencyjne
kształcenie językowe
język dzieci
zwierzęta

Jak cytować

Zagórska , K. . (2021). Nazwy zwierząt w słownictwie dziecięcym. Badania frekwencyjne. Poznańskie Studia Slawistyczne, (21), 19–34. https://doi.org/10.14746/pss.2021.21.1

Abstrakt

Artykuł przedstawia nazwy zwierząt obecne w słownictwie dziecięcym. Autorka charakteryzuje wskazane zagadnienia na podstawie badań z zakresu statystyki językowej (H. Zgółkowa, K. Bułczyńska, Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym, Poznań 1987; H. Zgółkowa Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym w latach 2010-2015, Poznań 2016). Materiał zawarty w słownikach gromadzono w latach 1980-1983 oraz 2010-2015. Analizie poddano listy frekwencyjne i rangowe. Opisane zostały nazwy zwierząt pojawiające się w języku najmłodszych użytkowników polszczyzny (2-7 lat). Tematyka animalna może wspierać kształcenie językowe oraz inne formy edukacji, glottodydaktycznej i przyrodniczej.

https://doi.org/10.14746/pss.2021.21.1
PDF

Bibliografia

Bakke, M. (2011). Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem. „Teksty Drugie” nr 3, s. 193–204.

Bykowska, J. (2017). Rośliny drzewiaste w hortiterapii. W: Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne. Red. A. Krzymińska, Poznań: Rhytmos, s.27–58.

Henschke, M. (2017). Znaczenie traw ozdobnych w hortiterapii. W: Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne. Red. A. Krzymińska, Poznań: Rhytmos, s. 9–26, https://doi.org/10.21784/EiZ.2016.014.

Kaczmarek, L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Korolko, M. (1990). Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Krzymińska, A. (2017). Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne. Poznań: Rhytmos.

Kurcz, I., Lewicki, A., Sambor, J., Woronczak, J., Masłowski, J. (1974–1977). Słownictwo współczesnego języka polskiego. Listy frekwencyjne, t. 1–5.Warszawa: Polska Akademia Nauk, Instytut Badań Literackich.

Kurzowa, Z., Zgółkowa, H. (1982). Słownik minimum języka polskiego. Poznań: Wydawnictwo SAWW.

Łogożna-Wypych, K. (2020). Koty to dranie. Obraz kota w wybranych słuchowiskach. „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” nr 6. Mity – stereotypy – uprzedzenia, s. 347–372, https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2020.06.23.

Ogrodzka-Mazur, E., Błahut, G. (red). (2017). Zwierzęta w kulturze i wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Rudziński, G. (2002). Lista rangowa słownictwa tekstów naukowych z dziedziny ochrony środowiska jako pomoc w nauczaniu języka specjalistycznego. „Acta Universitatis Lodziensis”, „Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 12, s. 93--107.

Singer, P. (2004). Wyzwolenie zwierząt. Przeł. A. Alichniewicz, A. Szczęsna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Szuman, S. (red.) (1968). O rozwoju języka i myślenia dziecka. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN

Szymoniak, K., Zgółka, H., Zgółka, T. (1991). Słownictwo polskich tekstów rockowych. Listy frekwencyjne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Zgółkowa, H. (1983). Słownictwo współczesnej polszczyzny mówionej. Listy frekwencyjne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Zgółkowa, H. (1986). Czym język za młodu nasiąknie… Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Zgółkowa, H. (2013). Słownik minimum języka polskiego. Kraków: Universitas.

Zgółkowa, H. (2016). Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym w latach 2010–2015. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Zgółkowa, H. (2019). Język w dziecięcych słowach… Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Zgółkowa, H., Bułczyńska, K. (1987). Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym. Listy frekwencyjne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Zgółkowie, H., T. (1992). Słownictwo współczesnej poezji polskiej, t. 1–2. Poznań: Wydawnictwo UAM.