Międzygatunkowe strefy kontaktu. Relacje psów i ludzi (z „diabelską śliną w sercu”) w literackiej dystopii Josipa Mlakicia O zlatu, ljudima i psima
PDF

Słowa kluczowe

gatunkowizm
posthumanizm
totaliatryzm
bośniacko-hercegowińska proza antywojenna
literatura science fiction

Jak cytować

Szperlik, E. (2021). Międzygatunkowe strefy kontaktu. Relacje psów i ludzi (z „diabelską śliną w sercu”) w literackiej dystopii Josipa Mlakicia O zlatu, ljudima i psima. Poznańskie Studia Slawistyczne, (21), 189–207. https://doi.org/10.14746/pss.2021.21.10

Abstrakt

Przedmiotem analizy literaturoznawczej zaproponowanej w powyższym tytule jest tryptyk Josipa Mlakicia, utrzymany w konwencji futurystycznej antyutopii. Dzieło stanowi materiał badawczy podatny na zastosowanie różnorodnych, interdyscyplinarnych narzędzi metodologicznych (od ekokrytyki po animal studies). Poza symbolicznym ujęciem problematyki psów w historii kultury, punktem wyjścia dla rozważań nad postapokaliptyczną wizją świata totalitarnego, przez który przetoczyły się kolejne wojny, naruszające ekosystem, jest posthumanistyczna i postanatropocentryczna optyka obecnej i przyszłej kondycji ludzkiej, ze szczególnym uwzględnieniem szowinizmu gatunkowego. W antywojennej prozie bośniacko-hercegowińskiego pisarza gatunkowizm (speciesism), postrzegany przez pryzmat złożonych relacji ludzi i psów, przejawia się również w postaci zacierania granicy między pojęciem zwierzęcości i człowieczeństwa, w wizji świata, w której największym zagrożeniem okazuje się homo crudelis. W świecie przedstawionym Mlakicia relacje między człowiekiem a psem można zdefiniować jako przykład symbiotycznej kooperacji (companion species), „naturokultury”, realizowanej w rozmaitych „strefach kontaktu”. Pojawia się także kwestia zhierarchizowanych stosunków między ludźmi, bytów o słabej podmiotowości: ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych i eksterminowanych wszelkich Innych, w tym niepełnosprawnych, stających się podporządkowanymi „psami”, o statusie ofiar. Oczekiwany efekt przeprowadzanego wywodu dotyczyć będzie ukazania funkcji literatury jako źródła refleksji i medium ekspresji (wynalazku, przypisanego człowiekowi), w odniesieniu do koncepcji zmierzchu antropocentryzmu.

https://doi.org/10.14746/pss.2021.21.10
PDF

Bibliografia

Baratay, É. (2014). Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii. Przeł. P. Tarasewicz. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.

Barcz, A. (2016). Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Cirlot, J. E. (2000). Słownik symboli. Przeł. I. Kania. Kraków: Znak.

Chymkowski, R. (2014). Zwierzęta i antropologia kultury. „Przegląd Humanistyczny” nr 1 (442), R. LVIII, s. 35–44.

Dzwonkowska, D. (2015). Znaczenie empatii i współczucia w trosce o jakość życia zwierząt. W: Filozofia wobec świata zwierząt. Red. D. Dzwonkowska, M. Latawiec, D. Gzyra, J. Lejman, M. Twardowski, J. Tymieniecka-Suchanek. Warszawa: Wydawnictwo KSW, s. 81–100.

Fiedorczuk, J. (2015). Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Haraway, D. J. (2007). When species meet. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Haraway, D. J. (2012). Manifest gatunków stowarzyszonych. Przeł. J. Bednarek. W: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Red. A. Gajewska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 241–260.

Jaroszuk, A. (2014). Podobieństwa i różnice. Badania historyczne nad zwierzętami a animal studies. „Przegląd Humanistyczny” nr 1 (442), R. LVIII, s. 27–33.

Jarzyna, A. (2019). Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kopaliński, W. (2015). Słownik symboli. Warszawa: Rytm.

Lejman, J. (2015). O zmyślności zwierząt. Rozważania wokół etyki zróżnicowanych natur. W: Filozofia wobec świata zwierząt. Red. D. Dzwonkowska, M. Latawiec, D. Gzyra, J. Lejman, M. Twardowski, J. Tymieniecka-Suchanek. Warszawa: Wydawnictwo KSW, s. 31–58.

Lestel, D. (2015). Myśleć sierścią. Zwierzęcość w perspektywie drugoosobowej. Przeł. A. Dwulit. W: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu. Red. A. Barcz, D. Łagodzka. Warszawa: IBL, s. 14–28.

Mlakić, J. (2020). O zlatu, ljudima i psima. Zaprešić: Fraktura. Pogačnik, J. (2006). Proza poslije FAK-a. Zagreb: Profil.

Pratt, M. L. (1992). Imperial Eyes. Travel Writing and Transculturation. London–New York: Routledge.

Pręgowski, M. P. (2014). Największy, najukochańszy. Ostatnie pożegnania opiekunów z psami. W: Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Red. M. P. Pręgowski, J. Włodarczyk. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, s. 301–327.

Schollenberger, J. (2014). Zwierzoczłekoupiór? Posthumanistyczna refleksja nad zwierzętami. „Przegląd Humanistyczny” nr 1 (442), R. LVIII, s. 15–25.

Twardowski, M. (2015). Krótko o „słabej” wersji antropocentryzmu Bryana G. Nortona. W: Filozofia wobec świata zwierząt. Red. D. Dzwonkowska, M. Latawiec, D. Gzyra, J. Lejman, M. Twardowski, J. Tymieniecka-Suchanek. Warszawa: Wydawnictwo KSW, s. 59–79.

Ullrich, J. (2015). Strefy kontaktu. Spotkanie psa i człowieka. (Psio-ludzkie metamorfozy w sztuce współczesnej). Przeł. E. Ulińska. W: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu. Red. A. Barcz i D. Łagodzka. Warszawa: IBL, s. 77–93.

Wojtków, A. (2014). Dogoterapia we współczesnej Polsce. W: Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Red. M. P. Pręgowski, J. Włodarczyk. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, s. 231–255.

Włodarczyk, J. (2014a). Strefy kontaktu i strefy władzy. Feministyczna analiza relacji kobiet i psów w sportach kynologicznych w Polsce. W: Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Red. M. P. Pręgowski, J. Włodarczyk. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, s. 113–151.

Włodarczyk, J. (2014b). Kto śni o owcach? Pasterstwo z psami a pastoralizm. W: Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Red. M. P. Pręgowski, J. Włodarczyk. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, s. 153–192.

Vargas, W. (2020). Bestiariusz zwierząt. Olszanica: BOSZ.

Visković, V. (2006). U sjeni FAK-a. Zagreb: v/b/z.